Sokan menthetetlen szerelmesei voltak a hatszemélyes egyterűnek, formájáról órákon át tudtak beszélni nagy átéléssel. Bevallom, azok közé tartoztam, akik tisztában vannak a Fiat Multipla összes előnyével, mégsem elég kifinomult az ízlésük az egyterű zseni elfogadásához.
Kétlépcsős szúrós-szemű orrával, szív alakú hátsó lámpáival, és az ablakoknál kiszélesedő karosszériával csak marha nagy távolságból mutat jól egy régi Multipla. Hiába kapott előkelő helyet New York-ban, a Modern Művészetek Múzeumában, eladási-sikerekké nem tudta konvertálni az egyéni megjelenést.
Kénytelen volt a Fiat belátni, hogy ezzel az ábrázattal nem lehet érvényesülni a kompakt-egyterűek küzdelmes mezőnyében. Feladták a Multipla-egyéniségét, és Stilo álarcot húztak rá: kétlépcsős orrát csőrös kamionszerűen egybemosták, széles lámpáknak teremtettek helyet. Más a hűtőrács, és a hátsó lámpa is.
Ezzel teljesen új Multipla született, amiért bomlanak az emberek. Bármennyire is meglepően hangzik az előd kvázi negatív fogadtatásának tükrében, a modellfrissítés utáni Multipla hódít. Megfordulnak utána, halkan susmorognak a hátunk mögött, és ujjal mutogatnak utánunk. Azt vettük észre, hogy a parkolóban hagyott tesztautót figyelik, körbejárják, sutyorognak róla. Nem merik bevallani, de tetszik nekik. Ez a Multipla már nagyon bejön mindenkinek.
Szépségéről lehetett vitatkozni, praktikusságáról nem. Ebben a Multipla mindig is jó volt. Sok más alsó középkategóriás egyterűvel ellenben a Multipla teljes kihasználtság esetén is elfogadható csomagtartóval rendelkezik. A kompakt egyterűeknél ugyanis bevált szokás, hogy vagy sok utas, vagy sok csomag fér el az autóban. A kettő együtt nem megy.
A Multiplának megy. Ő egyszerre hat utast tud benyelni, 430 liternyi csomaggal egyetemben. Ráadásul ez a hat előbb említett utas nem is akármilyen bánásmódot élvezhet. Mindenkinek különálló, külön mozgatható széke van. Ezek a székek egyforma méretűek, a vezető kényelme pont olyan, mint a hátsó középsőé.
Szokatlan a hat ülése elrendezése, mivel kétszer három széket telepítettek a 4 méternél alig hosszabb olaszba. Ez jó megoldás, amit az is bizonyít, hogy a Honda is lemásolta – japánok pedig hülyeséget nem szoktak utánozni.
Elöl és hátul a középső ülések valamivel hátrébb találhatók, mint a szélsők, így nem kell ferdén ülni a kényelmes elhelyezkedés érdekében.
Teherautóknál bevált dolog az elöl három ülés, személyautóknál a korlátozott kényelem miatt nem szeretik ezt a módszert. Feljebb már írtam, hogy a vállakkal nincs gond, simán elfér három normál testű felnőtt egymás mellett. A lábhely kérdést ugyanilyen egyszerűen megoldották. Nincs útban a váltókar, ezért az első-középső utasnak külön lábtartónak is jutott hely.
Egy Multipla tulajdonos valószínűleg hamar megbarátkozik azzal, hogy sebesség leolvasásához 10 fokkal jobbra kell fordítania a fejét, mi viszont nem értettük, miért jó a jobbra tolt műszerfal.
Praktikum szempontjából természetesen elfogadható a dolog, hiszen a kormány előtt így tágas rekesznek jut hely. De ugyanez a rekesz elférne a mostani műszerfal helyén is. Mindegy. Így legalább a vezető közvetlen közelében van minden kapcsoló, kar, kallantyú, és kijelző. Egyedül a rádió lóg ki a képből, de őt tudjuk vezérelni az (új) Stilo-kormányon lévő gombokról.
Nem nagy művészet a Multiplát vezetni, Puntón edzett gyenge hölgyek is megbirkóznak a látszat-nagy egyterű kezelésével. Mániákus tükörállítgató Szörényi András kollégánk külön köszönetet mondott a plusz kis külső tükrökért, amik tolatáskor a járdaszegélyt, egyébként meg a holtteret mutatják.
Amikor a négy- vagy ötmillió forintot nem kell azon nyomban a kasszánál fizetni, könnyen kimondjuk, hogy egyterűt csak dízelmotorral szabad venni. A Multipla 1,6-os benzines és 1,9-es dízelváltozata között 640 ezer forint a különbözet. Ez az összeg nyomos ok lehet a benzines választása mellett.
Az sem baj, ha valakinek csak a 1,6-osra futja. Ez a motor 103 lóerős, 16 szelepes, és átlagosan 10,5 litert fogyaszt. Autópályán bírja a 180-at is, de 140-nél érzi a legjobban magát. Ekkor még bőven van benne tartalék a gyorsításhoz.
Annak érdekében, hogy az autó lendületesen haladjon, az ötfokozatú váltó rövid. Ötödikben, 140-nél 4100-as fordulat környékén jár a mutató. Ez előny a dinamikában, viszont zaj szempontjából hátrányos. Már 120-130 km/órás sebesség környékén is nyomakodó a motor hangereje. A feláras tetőablakok 150-nél kezdenek harsonázásba. Az elviselhetőség határát azonban ennél nagyobb sebességnél sem lépik át a menetzajok.
Remek helyen van a kormányhoz közeli váltókar. Kapcsolhatósága első osztályú: rövid utakon, akadásmentesen jár. Nagyon megnyerő a Multipla féke és futóműve is. Magas építése ellenére félelemérzet nélkül kanyarodhatunk elképzelhetetlennek tűnő sebességgel is.
Mivel a Multipla jóval rövidebb egy átlagos kompakt egyterűnél, a városi forgalom fekszik neki. Könnyű parkolóhelyet találni, és majdnem akkora helyen megfordul, mint egy Punto.
Magasan ül a vezető, az üvegfelületek előnyben vannak a lemezzel szemben, ezért az autó átláthatósága nem szenved csorbát. Tolatóradart azért érdemes rendelni. Egyrészt a hátsó traktus már nehezen sejthető, másrészt 41 ezer forintos felára kedvezőbb, mint a fényezett lökhárító javítása.
Legolcsóbb esetben, Active felszereltséggel és 1,6-os benzinmotorral 4 250 000 forintból jöhetünk ki Multiplát vásárolva. Már ebben is széria a légkondi, de csak az olcsóbbik, manuális verzió. 310 ezer forinttal drágább ennél a tesztelt Dynamic kivitel, ahol bőven a pénzünk felett kapunk még az extrákból.
Nyilvánvalóan a 115 lóerős dízelmotorral lenne igazi a Multipla, de az sem jár rosszul, akinek csak az 1,6-os benzinmotorral futja. Ez is kellően dinamikus, 10 liter feletti átlagfogyasztása emberi bánásmóddal lefaragható.
Eddig is jó egyterű volt a Multipla, csak fura külseje miatt ódzkodtak tőle sokan. Előnyös tulajdonságaiból nem vesztett az autó, külsejét tekintve pedig előnyére változott. Most már érdemes közelről is megismerkedni vele.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1596 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 76(103)/5750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,2 |
Vegyes (l/100 km) | 8,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 205 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4089/1871/1695 |
Tengelytáv (mm) | 2666 |
Csomagtér (liter) | 430/1850 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1375/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4.560.000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Corolla Verso 1.6 VVT-i: 5.050.000 |
Citroen Xsara Picasso 1.8 SX: 4.595.000 | |
Ford Focus C-Max 1.6 Trend: 4.285.000 | |
Renault Scenic 1.6 Authentique Plus: 4.490.000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5.363.500 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automatikus klíma, első elektromos ablakok, központi zár, indításgátló, ABS, elektromos tükörmozgatás, első, oldalsó légzsák, CD-s autórádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Megnyerő a Multipla, és most már külseje sem visszataszító. Tessék bátorságot gyűjteni a felfedezéséhez, a Fiat egyterű nagyszerű utazóautó. Hatan valóban elférnek benne, a 430 literes csomagtartó is elég tágasnak mondható. Az 1,6 literes benzinmotor dinamikája remek, 10 liter feletti fogyasztása elfogadható. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |