Házon belül sincs egyetértés abban, hogy az Altea egyterű-e. Ha igen, akkor gyártója igencsak ostobán viselkedik, és egymás után hagyja ki a ziccereket: nem lehet tologatni a hátsó ülést, nincs három önálló ülésre osztva a hátsó sor, nem lehet egyenként variálni az üléseket.
A Seat nem hívja és nem is tartja egyterűnek az Alteát. Nagy valószínűséggel, ha a gyár egyterűt akart volna csinálni belőle, akkor a megfelelő beszállítótól rendel bele frankón variálható üléseket, mondjuk pont olyat, mint a VW Touranban.
Ettől aztán nő a darabszám, a VW is olcsóbban kapja az üléseket, és hurrá, mindenki jól jár. Magas karosszériáját leszámítva az Alteából annyira következetesen hiányzik az egyterűk legtöbb vonása, hogy talán mégsem egy félresikerült egyterűt kellene benne látnunk.
Akkor mit? Mondjuk egy sima ötajtós családi autót, amely magasabb a megszokottnál, mint például a Peugeot 307, vagy a kiskocsik között a Mazda2, mivel sok autógyár a felfele terjeszkedéssel próbál több helyet biztosítani.
Ez a recept az Altea esetében is bevált, az utastér kifejezetten tágas. A magas tetővonal miatt fel sem merül, hogy a 75 kilós és 178 centis standard férfinél jóval magasabbak feje ne férne el, akár elöl, akár hátul.
Lábtér is van bőven. A kényelemhez fontos az is, hogy a hátsó utasok könnyen bedughatják lábfejüket az első ülések alá.
Talán a rakodóhelyek nagy száma és a több 12 V-os csatlakozó idézi még az egyterűket, de ebben bármelyik Renault Mégane kombi vagy limuzin ráver a legtöbb egyterűre, tehát ez sem a kategóriától, hanem a tervezők ötletességtől és odafigyelésétől függ.
Sajnos a Stylance kivitelhez járó, 6 hangszórós gyári rádió az MP3-as lemezeket „CD error” felirattal nyugtázza, kár. Az MP3 lejátszás csak a következő Toledóval jelenik meg.
Közepesen tágas a csomagtér, 409 literes térfogata az alsó középkategóriás autók és a kompakt egyterűk között áll. Ötletes a kalaptartó alatti kalaptartó, az alsóra pakolva nem csúszik előre minduntalan a cucc az ötödik ajtó nyitásakor.
Mindenhol kemény a műszerfal műanyaga, mégsem kelt rossz minőségi benyomást. A sötétszínű, négyzethálós felület a sportosságon dolgozik, tapintása kellemes.
Erősítik a sportosságot a határozott oldaltartású ülések. Az igen kényelmes első ülések jól fogják a testet, ha beleéljük magunkat a gyors kanyarokba. Az Alteában hátul két erősen formázott ülés van a hátsó sorban, tehát két ember jól ül, a harmadik viszont egy bő arasznyi sávon, két hurkán gubbaszthat, lábával a kardánalagúton.
Öten ritkán utaznak együtt, ezért értelmesnek tartjuk ezt a kompromisszumot. Sok autógyár spórol rajta, így az Altea dicséretet érdemel, amiért az utas oldalán is szériában állítható az ülésmagasság.
Vannak részletek, amiket korunknál fogva nem veszünk észre. 79 éves nagybácsinknak viszont nyomban feltűnt, mennyire kényelmesen lehet ki- és beszállni az Alteába, amikor elszaladtunk desztillált vízért, hogy fellazítsuk a 72 fokosra sikerült szíverősítőt.
Tényleg tágasra nyílnak az ajtók és az ülések sincsenek a földön, ahonnan nehéz kikászálódni. Az üléshelyzet mégis kellően mély, mert az övvonal magas, az Alteánál követett egy harmad üveg-két harmad fém arány miatt, ami a sportautók tervezéséből ismerős.
Úgy tűnik, az Alteába nem csak ezt a formatervezési elvet sikerült átmenteni a sportkocsikból, hanem vezethetőségük egy részét is. Az Alteától nyilván nem érdemes olyan mértéktelen vezetési élményt várni, mint egy Nissan 350Z-től, de amit élményben egy családi autó nyújtani képes, azt az Altea megadja.
Az oldalanként egy hosszanti és három keresztlengőkarból álló, teljesen független hátsó kerékfelfüggesztésért áttételesen az előző Ford Focus-nak lehetünk hálásak. Sikere nélkül aligha kapott volna igényesebb és drágább megoldást a Golf V és vele együtt az összes rokon, az Audi A3-tól az új Skoda Octaviáig.
Magas karosszériája az Alteát elvileg szerény kanyarsebességre és erős oldaldőlésre predesztinálja, de a spanyol újdonságon nem fognak ki ezek az adottságok.
Az Alteát igényes konstrukciójú futóműve, érzékeny és pontos kormányzása, határozottra vett felfüggesztése dinamikussá teszi rövid és nyújtott kanyarokban is.
Negatív és pozitív gyorsulásával az Altea még jobban a kedvünkbe járt. Négy tárcsafékes fékrendszerével nagyon jól lassul, a fékerő adagolhatósága is megfelelő.
Azért a fék helyett inkább a gázt nyomtuk tövig. A VW-konszern számos autójában használt kétliteres PD TDI a Seatban remekel. Az 1,9 literes blokkból kifejlesztett, de már hengerenként négyszelepes turbódízel 1800-tól nagyon keményen húz, maximális nyomatéka 320 Nm.
Lehetőségünk volt sok erős turbódízelt kipróbálni, az Altea mégis meglepett azzal, ahogy kettesben és hármasban egészen durván meglódul.
A nyomatékos dízelmotor szigorát 5-6. fokozatban is érezni, 160-ról 200-ra elevenen gyorsul az Altea. A pontosan járó, de a sportossághoz túl könnyen mozgó váltókarral hat jól áttételezett fokozatot kapcsolhatunk.
Városban 8,5 liter körül fogyaszt a kétliteres dízel, ha a közlekedésben a gyorsaság a meghatározó. Országúton és autópályán 5,5 litertől 7 literig terjed a fogyasztás, attól függően, ki mennyire nyomja a gázt.
5 384 000 forintba kerül a 140 lóerős Altea Stylance TDI. A dízelmotor (a 105 lóerős is) csak a jobban felszerelt Stylance kivitelhez társítható. Az Altea 2.0 PD TDI ára az 1,9 literes dízel 5 069 000 forintja felől nézve is kedvező, de még jobbnak tűnik, ha a konkurensek áraihoz hasonlítjuk.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103 (140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 201 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4280/1768/1568 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 409 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1430-1510/515-595 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 384 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus C-Max Ghia 2.0 TDCi, 6 159 000 |
Mazda3 Sport 1.6 CD GT, 5 524 900 | |
Renault Scénic 1.9 dCi Dynam. Plus, 5 845 000 | |
Toyota Corolla Sol 5a. 2.0 D-4D, 5 480 000 | |
VW Golf Comfortline 5a 2.0 PD TDI, 6 090 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, ABS, TCS kipörgésgátló, ködfényszóró, CD-s rádió hat hangszóróval, bőr váltógomb és kormány, elektr. ablakemelő elöl-hátul, motorosan behajtható és állítható külső tükrök, félautomata klímaberendezés, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, gerinctámasz az első ülésekhez, fedélzeti számítógép, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Könnyű volt magas pontszámot elérnie az Alteának. Közepes rugózási kényelmén kívül minden másban átlagon felül teljesít, és főleg kedvező áron kapható. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |