Oldalról mégiscsak kombis alakja van ennek a Sportback-nek. Látszik rajta, hogy jóval hosszabb egy háromajtós A3-asnál. Ez a jóval hosszabb centiben egészen pontosan 7 centit jelent, ami teljes egészében a popsi-részen mutatkozik.
Nem nagyobb a tengelytáv, maradt 2578 mm-es. Ez az autó is az ötös Golffal közös padlólemezen nyugszik, és annak mindennemű előnyét élvezi. Így például a korábbi A3-as kifejezetten pirinyó hátsó lábterében égbekiáltó növekedés tapasztalható az új A3-asnál.
Valóban elfér két nyúlánk felnőtt hátul – fejükkel, lábukkal sincs gond. Ha csomagtartója 370 liternél is nagyobb lenne, el tudjuk képzelni, mekkora bajba sodorná az A4 Avantot. Szóval ezért nem lehet igazi kombi az A3 Sportback.
Meg azért sem, mert egy kombinak kéne valami pluszt adnia. Ez az autó is csak annyira variálható, mint mondjuk egy ötajtós Golf. Csomagterének mérete alapján félúton leleledzik a kombik és a ferdehátú alsó középkategóriás autók között. Nagy sajnálattal tapasztaltuk, hogy a háromajtós A3-ason magasztalt kalaptartó-háló eltűnt, helyette csak a padlóra szereltek kacatgyűjtő halászhálót.
Mi tagadás, a sportback (sportfar) szép látvány. Parányi lámpáival, széles tomporával igazi vérforraló jelenség. Szerencsétlenség, hogy az autó eleje még ennél is jobb. Így valahogy kevesebb szó esik a hátuljáról.
Mióta Walter ‘de Silvának köze van az Audik formatervezéséhez, kezdenek egységes és dögös képet mutatni az Audik. Sugárzik az autóból a magabiztosság, az erő, az elpusztíthatatlanság. A krómmal vastagon díszített, hatalmas tátott száj tekintélyt teremt a Sportback-nek. Olyan autónak mutatja magát a tükörben, ami elől gondolkodás nélkül ki kell térni.
Nem kell. 115 lóerős motorjával az A3 Sportback nem az autópályák császára. De még csak nem is a királya, vagy valamelyik csatlósa. Az 1,6 literes FSI, vagyis közvetlen befecskendezéses benzinmotor egyetlen pozitív tulajdonsága, hogy rendelkezik az autó lendületbe hozatalához szükséges lóerő mennyiséggel. Mást nem tud.
Ígéretesen hangzik ugyan a 11 másodperc körüli 100-ra gyorsulás ideje, ám a valóság, a szubjektív érzet ennél rosszabb. Az A3 Sportback üres súlya közel 1300 kiló, a motor maximális nyomatéka 155 Nm, csodák pedig nincsenek.
Minden tisztelet az Audié, amiért rövidre vett hatfokozatú kézi sebességváltóval igyekeztek segíteni a vérszegény motor munkáját, de mindhiába. Kezdetben arra gyanakodtunk, hogy a gázpedál csak hangerőszabályzó a motoron. Közvetlen hatása az autó menetteljesítményeire alig van. Kegyetlen pörgetéssel csak érzés-pótló motorhangot kapunk, több erőt nem.
Egyáltalán nem lenne rossz ez a motor, de olyan mérhetetlen összeférhetetlenség tapasztalható a vezetni akarom külső és a szerény teljesítőképességű motor között, hogy nehéz vele kibékülni. Pedig mindaddig, amíg nem kell rohanni, nem lenne vele baj.
Ha sikerül túltenni magunkat a 115 lóerős motor okozta sokkon, a maradék együttlét minden egyes percét ki lehet élvezni. Hangja diszkrét, kicsiny erejét már alacsony fordulaton is kiadja magából. Ráadásul az A3 Sportback összes többi része roppant jól sikerült.
Kedvenc darabunk a futómű. Útfelülettől függetlenül mindig képes bámulatba ejteni. Mivel gyorsítani nemigen lehet, fékezni sincs kedve az embernek. A futómű viszont csodákra képes: kanyart bevenni gyakorlatilag minimális sebességvesztéssel lehetséges.
Ebben nyilvánvaló szerepük van az Ambition felszereltségi szinten alapáron járó 225/45 R17-es abroncsoknak is. Ritkán avatkozik a vezetésbe a feláras ESP, mivel kanyar közben gázelvételre sem akar megindulni az autó feneke.
Tökéletes összhangban áll az autó sportos futóművével a kormányzás. Kellően direkt, kellően nehéz – egyszerűen így remek. Még a vaskos volán fogását is pont eltalálták. Érdekes megfigyelni, ahogy a trapéz hűtőrács motívum visszaköszön a kormányon. Az autó elején valahogy jobb volt.
Belül egyébként az A3 Sportback nem okoz különösebb meghökkenést egy sima A3-ashoz képest. Ránézésre és tapintásra is csupa-csupa minőségi műanyag veszi körbe a vezetőt. Szomorkásan feketék, de legalább finom tapintásúak.
Ebbe az Audiba még nem ért el a mágikus MMI. Az A4-estől fölfelé minden új négykarikás modellben megtalálható komplex-kütyü helyett hagyományos karokkal, gombokkal, forgókapcsolókkal lehet irányítani, vezérelni, működtetni az autót. Ez így sokkal egyszerűbb és gyorsabb.
Ez most egy köztes felszereltségű A3 Sportback volt, Ambition fedőnévvel, a prémium világban csábítónak tűnő 6,2 millió forintos alapárral. Ezért a pénzért szépen felszerelt autót kapunk, amiben többek között a sportfutómű és az első sportülések is szériában járnak.
Nem igazán tudtunk kibékülni az 1,6 literes FSI motorral, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy példának okáért egy 3-as BMW sem képes többre a maga hasonló méretű benzinmotorjával. Az A3 Sportback viszont nagyon izgalmas jelenség, érdemes minden pénzt összespórolni egy jobban motorizált változatra.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 76,5×86,9 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85(115)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,1 |
Végsebesség (km/h) | 196 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 156 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4286/1765/1423 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 370/1120 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1265/560 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 217 000 |
Konkurensek (forint) | Alfa Romeo 147 1.6 Distinctive: 5 280 000 |
BMW 120i: 5 380 000 | |
Mercedes-Benz C 180 K: 6 990 000 | |
Volvo V50 1.8: 6 710 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 7 028 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Rádióelőkészítés, blokkolásgátló, automata klíma, elektromos ablakok és tükrök, fűthető ablakmosófúvókák, 17 colos könnyűfém felnik, ködfényszórók, sportfutómű, sportülések elöl, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Közel 500 ezer forint a felár a csábos farért és a plusz két ajtóért, viszont ajándékba automata klímát kapunk. Az A3 Sportback szinten minden szempontból tökéletes, de keressünk hozzá combosabb motort. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |