Kőkeményen dolgoznak a Seat marketingesei, hogy a márkáról a sportosság jusson a vásárlók eszébe. Korábban próbálkoztak a rali világbajnokságon, újabban pedig az Európai Túrautó Bajnokságban indítják autóikat.
Idén megszületett a Toledo Cupra első győzelme, amit Ricard Rydell Oschersleben-ben aratott. De nem kell ennyire messzire mennünk, hiszen hazánkban a gyorsasági szakágban Zengő Zoltán szerzett bajnoki bronzérmet Leon Supercopa versenyautójával. Tehát az alapok adottak, hogy a vevők az utcán úgy érezzék, sportkocsit kaptak.
Többféle sportmodell is létezik a Seat kínálatában, sőt már az Ibiza sorozatban is különböző vérbő modellek sorakoznak. A gyár külön veszi a Cupra modelleket, hiszen azok részben kézi gyártással a Seat Sportnál készülnek. Így a nálunk járt modell a hagyományos Ibizák csúcsváltozata, amely ugyanazon a soron készült, mint az 1,4-es modellek.
Kétféle Formula Racing változatot lehet kapni, az egyik az új irányzatnak megfelelően TDI motorral készül, míg a 1,8 literes benzines, turbóval. Ez volt nálunk.
Ha az FR-t egyszerűen csak mozgás közben látjuk, nincs mit nézni rajta. Egy sima modell könnyűfém felnikkel – slussz. Ez kifejezetten igaz a tesztautóra, mivel a feltűnéskeltőnek szánt szürke visszapillantó tükörházak elvesztek az ezüstszínű autón.
Ahogy a legtöbben látják, azaz hátulról, még kevesebbet mond magáról az autó. Ha nem lenne rajta a 20VT felirat, kevesen mondanák meg a titánbetétes hátsó lámpákról, a tetőspoilerről és a gyári dupla kipufogóról, hogy mi is hagyta őket faképnél.
Az FR embléma is szépen megbújik a fekete B oszlopok árnyékában. Sok magabiztosabb autóst megszégyeníthetünk rejtőzködő autónkkal egy-egy körúti rajtnál.
Az utastér sem ad sok támpontot a „versenyző” kilétét illetően. Kicsit nagyobb oldaltartású ülések, bőrborítású kormány és váltókar került az autóba. A műszerfalon találjuk az egyetlen igazi árulkodó jelet: FR logó és fehér díszcsíkkal feldobott számlap került az eredeti órákra.
A tesztautó azonban megpróbált kitörni szerepéből, és az extraként kapott Remus sportkipufogódobbal már messziről jelezte, ő bizony jó erőben van, és komolyan kell venni. A motor hangja is izgalmas, élvezettel autóztunk kikapcsolt hifivel és nyitott ablakokkal. Gyorsításoknál a motor és a turbó, míg váltásokkor a megkerülő szelep hangját élvezhetjük.
Mindez azonban semmi, ahhoz, amit az új kipufogó produkál, halk morgásból mély dörmögésig mindent tud. Nélküle szerényebb lenne az autó produkciója. Pedig nem kell szégyenkeznie, a 150 lóerős motor könnyedén mozgatja az Ibiza karosszériáját.
Alapról nagyon jól húz a motor, 2000-es fordulatszámtól pedig már a hátunkon is érezhetjük a feltöltő áldásos hatását. Nincs szükség arra, hogy árgus szemekkel vadásszuk a fordulatszámmérőt, a turbólyuk minimális. Városban szinte a váltókar használata nélkül közlekedhetnénk, a motor nyomatéka kisegíti a vezetőt.
Az élmény azonban a váltó sűrű használatakor jön át igazán, egy szerpentin leküzdése után jóleső vigyor húzódik a vezető arcára. Minden kigyorsítás élményszerű.
Pedig a tökéletesség messze áll az autótól, mert a fékek nem teljesítenek olyan jól, mint a motor. Rendesen meg kell taposni a pedált, hogy valódi lassulást érezzünk. Egy fent említett autózás végén a fékhatás erősen hanyatlik.
A váltókar könnyedén siklik az egyes fokozatokba, nem probléma, ha gyorsan akarunk váltani. A fokozatok kiosztása is dinamizmust támogatja, alapvetően rövidek az egyes tartományok, egy hatodik simán elférne.
Alapjában véve nem rossz a kormányzás, az autó direkten követi a mozdulatokat és jól is fordul. A szervorásegítésből kellene kevesebb, de sajnos az utcai versenyzőknek is kell parkolni. Érdekes lenne összehasonlítani egy széria FR futóművét a tesztautóéval, ebbe ugyanis Eibach ültető-rugót és nyomtávszélesítőket is szerelt az importőr.
Elsőre izgalmasan hangzik a dolog, ám kevés pozitívum született a változtatásokból, ami nem az autó vagy a beépített elemek hibája. Egyszerűen annyira pocsék állapotban vannak a hazai utak, hogy a spéci sportfutómű csak szenved velük.
A kátyúkban úgy érezzük, eltörik az autó, nagyobb tempónál pedig elpattog a kocsi az úthibákról. Aki látott már VFTS-t fórgázon egyenesben az út fölött libegve száguldani, az tudhatja milyen ez. Viszont ha sikerül egy jó útszakaszt találnunk, az élmény nem marad el. Szédítő kanyarsebességre képes az Ibiza FR.
Szűk fordulókból kigyorsítva sem kezdenek eszeveszett gumifüstölésbe a gumik, ilyenkor érezhető pozitív hatása az elektronikus differenciálzárnak. Határhelyzetben az orrát tolja ki az autó, a 205-ös gumik jók, de nem rendelkeznek annyi stabilitási tartalékkal, mint a futómű.
Ennek az élménynek azonban, komoly ára van, hiába a marketingesek minden tudása, az autó nem eszik keveset. Valamit valamiért. A körülbelül 650 kilométeres használat során 13 literes átlagfogyasztást mértünk, amiből 120 kilométert ment autópályán a kocsi, a többit városban, ahol nem mindig bántunk finoman a gázzal.
Élményautónak tökéletes az Ibiza FR, de a használhatósága a brutális futómű miatt nem az igazi. Jobb választás lehet ugyanezért az árért inkább az FR TDI, 200 ezer forintból pedig nem az ültető rugót és a kipufogót kell megvenni, hanem a gyári chiptuningot. Így az autó jobb lesz, mint benzines ellenfele, viszont fogyasztás szerényebb marad.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1781 |
Furat x löket (mm) | 81 X 86.4 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150) / 5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 220 / 1800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,4 |
Végsebesség (km/h) | 216 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,1 |
Vegyes (l/100 km) | 7,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 190 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3953 / 1698 / 1441 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 267 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1229 / 420 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 205 / 45 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 877 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Clio RS: 4 990 000 |
Peugeot 206 RC : 5 020 000 | |
MG ZR 160: 4 700 000 | |
Seat Ibiza FR TDI: 4 877 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 482 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Blokkolásgátló, el. differenciálzár, kipörgésgátló, menetstabilizáló elektronika, fedélzeti számítógép, 16″ könnyűfém felni, szervokormány, központizár, elektromos ablakok és tükrök, sportfutómű |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A motor jó, de sokat fogyaszt, a futómű túlságosan kemény a hazai útviszonyokra. Ennek ellenére élvezetes az Ibiza FR vezetése. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |