Ma egy dél-koreai újdonság esetében már nem kell meglepődnünk azon, ha az adott autó nem csak árához képest jó, hanem abszolút értelemben is. A Ceratóra is ez áll. A műanyagokon észrevenni ugyan, hogy a tervezők inkább a költségek leszorítására, mint az utasok elkápráztatására gyúrtak, de az utastér cseppet sem primitív.
A műszerfal felső része puha, a többi műanyagon látszik, hogy az olcsóság volt a legfontosabb. Este beszállva azonnal kiütközik az értelmetlen spórolás a tető közepére szerelt egyetlen lámpán, amely se előre, se hátulra nem ad elég fényt.
Hátul lemaradtak az ajtóról a térképzsebek, de van annyi rakodási lehetőség, hogy ne kelljen kezünkben szorongatni az apróságokat.
Elöl viszont a Cerato tobzódik a rakodási lehetőségekben. A vakond nadrág zsebéből az összes kincset el tudtuk volna helyezni valahol, a váltó előtti mélyedés nagyon hasznos, nagyok az első térképzsebek, elfér ez-az a kartámasz alatt.
Sok mindennek jut hely a pohártartókban is. Ma a legtöbb gyár száműzi autóiból a DIN-szabvány szerinti rádióhelyet, így az ügyfeleknek nagyon sokba kerül, ha az alap rádiót többet tudóra akarják cserélni.
Szerencsére a Ceratóba még be lehet tenni egy utólagos fejegységet, így nem kell a reális ár sokszorosát kifizetni a zenehallgatásért. 40-50 000 forintért választhatunk olyan fejegységet is, amely nem esik kétségbe, ha MP3-ban szeretnénk hallani a „Bélát itt ne keressék” című slágert.
Persze az utólagos rádió ma nem számít menőnek, de ezen hamar túltesszük magunkat. Örök darabnak tűnik a távol-keleti autókban a digitális óra, a Ceratóból sem maradhatott ki.
Az első kartámasz gyorsan koszolódó szürke műbor bevonatát érdemes lenne legalább egy kicsivel igényesebbre cserélni. A ragacsos hatású, puha gumi kapaszkodók is megértek a selejtezésre.
Nem tudtunk rájönni, hogy miért kell az autónak kikapcsolnia a belső keringetést, ha állítunk valamit a szellőzésen. A szellőzőrostélyokat el lehet zárni, illetve a fejünk fölé lehet irányítani a légáramlást, így nyáron nem fúj képen a klíma, amiért a Kia jó pontot érdemel.
Nagyra értékeljük a 16 szelepes motor könnyed felpörgését, nagyon vagányan veszi a fordulatot, nyoma sincs benne a lefojtottságnak. A 105 lóerős, agilisan felpörgő motor nem képes csodára, de az ezerhatos kompakt autók átlagnál kicsit élénkebben megy a Cerato limuzin.
Kis fordulaton kényelmesen együtt lehet úszni a forgalommal, gyorsításokhoz legalább 4000-es fordulat kell. A pörgős motoron nem múlik a sebesség, csekély nekifutás után 190-et mutatott az óra.
Pontosan kapcsolható a váltó, viszonylag hosszú úton, de minimális erővel eljutunk egyik fokozatból a másikba.
Autópályán a rövid áttételezésből 130-nál 3850 körüli fordulatszám következik, ami viszonylag erős motorzajt jelent. 150-nel haladva már végképp túl sok jut az utastérbe a reszelős motorhangból.
Viszonylagos zajossága ellenére a Cerato komfortja abszolút dicsérhető. Ad 1, az utasok eleve jól elférnek. Hátul ülve az ember térdét nem nyomorítja az üléstámla, a fejnek is kellően tágas tér jut, még magas utasok szemével nézve is.
Ad 2, a Cerato ülései egészen kényelmesek és bár a kormányoszlopból a gyár kispórolta a tengelyirányú állíthatóságot, az üléshelyzet is megfelelő. A rugózási kényelem is inkább jó, mint közepes, a Cerato futóművén nem fogtak ki az úthibák.
Családi autóként valószínűleg jól helytállna a Cerato, egészen jó komfortját autópályán nem rontja harsogó szélzaj. Nyaralásra indulva nagyobb csomagtérre volna szükség, a 381 literes tér kicsinek számít ebben a kategóriában.
Egészen barátságosan fogyasztott a tesztautó, vegyes autópálya, országút, és felerészben városi üzemben 8,3 liter benzin fogyott százon. Ezt hűvös időben mértük, az autóval nem rohantunk, de nem is akartunk fogyasztási versenyt nyerni.
Először egy sajtóbemutatóra utazva hallottam egy kollégámtól, hogy a Kia Cerato alapára jóval 3 millió felett lesz. Tényleg 3,4 millió forintnál indul a legolcsóbb Kia Cerato listaára, ráadásul extrából sem sokat mérnek hozzá szériában.
Ez elég nagy merészség az importőr részéről, mivel szintén ötajtós, szintén tágas és szintén jól sikerült kompakt autót, gazdag felszereltséggel 2,7 millió forintért is kapni Dél-Koreából, a Chevrolet Lacetti 1.4 személyében. 10 lóerővel gyengébb és igazán lusta motorja az autóvásárlókat nem lombozza le annyira, mint a Cerato eltúlzott ára.
Lépcsőshátú Ceratót választva a 3,4 milliós alapár 3,5 millió forintra nő, amiben még nincs klímaberendezés, vagy CD-s rádió, csak néhány alap elektromos extra és kettő darab légzsák.
Sokkal jobb vétel a tesztelt, biztonsági és kényelmi extrákkal is jól ellátott Cerato LX Safety, amely azonban túl drága, 4 millió forintba kerül.
Nem soroljuk feleslegesen a patinásabb nevű konkurenseket, csak azt jegyezzük meg, 3 950 000 forintért Toyota Corolla limuzint kapunk 110 lóerős motorral, igaz, klíma és függönylégzsák nélkül.
Maradva a közvetlen konkurenseknél, a Chevrolet kínálatában a legjobban felszerelt Lacetti Sedan 1.6 a cikk írásakor 3 489 000 forintba került. Ezzel a háttérrel nem vár könnyű sors a Ceratóra.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1599 |
Furat x löket (mm) | 76,5×87,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,0 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 7,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4480/1735/1470 |
Tengelytáv (mm) | 2610 |
Csomagtér (liter) | 381 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1253-1324/467 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 999 900 |
Konkurensek (forint) | Chevrolet Lacetti Sedan 1.6 Elitte: 3 339 000 |
Opel Astra Classic II 1.6: 3 114 000 | |
Dacia Logan Laureate Plus 1.6: 2 349 000 | |
Suzuki Liana 1.6 GS Sedan: 3 750 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Légkondicionáló, blokkolásgátló, első-, oldalsó-, függönylégzsák, ködlámpa, szervokormány, elektromos ablakemelő, elektromos tükörmozgatás, központi zár, rádió előkészítés 6 hangszóróval, színre fújt lökhárító, színezett üveg |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ezerhatos motorral a Kia Cerato bőven van olyan jó, mint egy átlagos 1.6-os kompakt autó, sőt. Az a baj, hogy ára is legalább annyi, mint egy átlagos kompakt autóé, pedig a piac kisebb öntudatot várna az árképzésben a koreai márkától. |
Pontszám (max. 10) | 6,5 pont |