Annak idején, amikor kitalálta a Volkswagen, hogy milyen jó is lesz neki a Skoda az olcsó autót keresők piacán, nem hiszem, hogy ekkora potenciált feltételeztek a Skodában. A cseh márka egyszerűen kinőtte magát. Ránőtt a Volkswagen fejére. Nyugodtan megkövezhetnek érte, de egyértelmű véleményünk, hogy az Octavia jobb autónak tűnik, mint a legújabb Golf.
Árnyalatnyi a különbség, de határozottan jelen van. Eltérő a két autó kialakítása, és eltérő a célközönsége is. A Golf a hagyománytisztelet egyértelmű képviselője, de nem valószínű, hogy számottevő vevőt veszítene az Octavia II minőségi javulásával. Merthogy az Octavia rettenetesen komoly változáson ment keresztül, az biztos.
Biztos Önöknek is akad olyan ismerőse, aki irtózik a cseh márkától. Nekem van ilyen. Nem az autókkal van baja, hanem az embléma ellen ébred benne valamiféle megmagyarázhatatlan utálat. A tollas fejű csúnyácska valami árasztja magából a negatív hangulatot – szerinte. Talán érdemes lenne elgondolkodni a logó lecserélésén. A szocialista idők óta nemigen változott.
Visszatérve az előbb említett ismerősömhöz: nem ismerte fel az Octaviát. Hozzáteszem, sötét volt, és csak az anyósülésen ült, de 20 km alatt sem tűnt fel neki, hogy Skodában ül. Azt gyanította, hogy valamilyen Volkswagen termék lehet, ezt sugallta a belső és a fényjáték, de Skodára nem gondolt volna.
Pedig a korábban nálunk járt, 1,6-os Octavia Elegance valahogy elegánsabbnak tűnt. Ebben valószínűleg a világos kárpitozás lehet a ludas, a halvány krémszín otthonosabb környezetet hozott az autóba.
Ennek ellenére ez a fekete sem rossz. Kifejezetten gusztusosnak állítja be az autót a jó anyagminőség és a pontos kidolgozás. Nekünk a Golf kevésbé tetszett, de hallottuk már ennek az ellenkezőjét is.
Például a csillapítás nélkül visszacsapódó kapaszkodót kifejezetten röhejes megoldásnak tartjuk. Annyira átlátszó, hogy csak azért nem kaphatta meg az Octavia az elegánsabban működő kapaszkodót, hogy ne megszólalásig emlékeztessen Volkswagenre.
Egyvalami viszont rendkívül bosszantott minket az autóban. Fura surrogást véltünk hallani a bal hátsó ajtó felül, de a hangadót nem találtuk. Mintha a kikapcsolt rádió hangszórójából jött volna valami zaj. Érthetetlen.
Tagadhatatlan, hogy irtózatosan tágas az Octavia II, hasonlóan az összes többi Golf V padlólemezre épített autóhoz. Főként hátul feltűnő ez, ahol a korábbi változatban egy gombostűt sem lehetett elejteni, annyira kevés volt a hely. Főleg a lábtér nőtt kimondottan hatalmasra, már-már középkategóriás autókkal vetekszik a helykínálat.
Eleve irgalmatlanul hatalmas volt az Octavia I 528 literes csomagtartója, de az újnak ezt is sikerült lepipálnia. Az 560 literes raktér azonban nem csak mérete miatt érdemel komoly elismerést. Az is jó pont nála, hogy a felnyitott ajtó a teljes csomagtartóhoz enged hozzáférni.
Van síalagút is, ami a hamarosan aktuálissá váló karácsonyfa vagy síléc átgyömöszöléséhez ad szabad utat. Egyetlen dolog nem tetszett csak a csomagtartó környékén: az otromba lehúzófül, ami egy szál merev rúdként mered szembe velünk.
Tényleg nem fukarkodik az Octavia a pakoló helyekkel – odabent sem. Jumbo boxnak hívják a két első ülés közötti könyöklő-rekeszt, amit a kesztyűtartóhoz hasonlón hűt a klíma. Ez alacsonyabb felszereltségnél feláras, a tesztelt Elegance-ban széria.
Előzőleg tesztelt Octaviánk motorját nem szerettük. A ványadt, kedvetlen 1,6-os motor nem lopta be magát a szívünkbe. Ellenben a mostani 1,9-es dízel telitalálat. Közel 700 ezer forinttal olcsóbb, mint egy azonos felszereltségű 2,0 literes dízelmotoros példány, viszont 600 ezerrel drágább egy 1,6-os benzinesnél.
Kis matek, és mindenki kiszámíthatja, hogy autózási szokásaihoz melyik társítható jobban. Azt viszont ne feledjük el, hogy a dízelnek nem kell a teljes felárat visszatermelnie, mivel újraeladáskor is jelentkezik a TDI előnye.
Korábban 130 lóerővel és óriási turbólyukkal szokhattuk meg ezt az 1,9 literes adagolófúvókás dízelmotort. Maradt a hengerenként két szelep, a töltőlevegő hűtő és a változó geometriájú feltöltő. Csökkent viszont a teljesítmény: most csak 105 lóerőre és 250 Nm-es maximum nyomatékra képes, ellenben adottságai sokkal szimpatikusabbá teszik.
Gyakorlatilag az 1500-3000-es fordulatszám-tartományban egyenletes szuflát ad a PD TDI. Turbólyukat szinte nem érezni, a teljes nyomaték megérkezésig (ez 2000-es fordulat körül történik) van belőle annyi, hogy becsületes erővel gyorsítsa az autót. 3500-as fordulat fölé már nem érdemes pörgetni, mert ereje már nem igen lesz több.
Gyorsulása elfogadható, 11,8 másodperc alatt teljesíti a kötelező 0-100-as sprintet. Ennél fontosabb a mindennapi életben tapasztalható rugalmasság, amiben az alacsony fordulattól is kellően húzó motor remekel. A 192 km/órás végsebesség nem várt tartalékokhoz segíti az autót.
Nekünk csak ötfokozatú manuális váltó jutott, a szerencsésebbek DSG dupla kuplungos hatfokozatú automatát is kérhetnek, csekély 400 ezer forintért. Aki nem áldoz ennyit automata váltóra, elégedett lehet a könnyen mozgó, ideális áttételezésű kézivel is. Ötödikben 3000-es fordulatnál 150 km/óra környékén tartható a sebesség, ami normális.
Nem igazán tetszett a motor zaja. Hidegen-melegen egyformán hangosan, az utastérben is jól hallhatóan krákogott. Gázadásra a kopogó hang felerősödött, de legalább a dízelmotor remegését jól leválasztották a váltókarról és a pedálokról.
Semmi különös meglepetést nem tartogat az Octavia II futóműve. Az új padlólemezzel együtt érkező független hátsó felfüggesztés örömteli várakozásoknak teremt táptalajt. Hangolásánál arra törekedtek, hogy a komfortos haladást mindvégig biztosítani tudja, de azért a jókedvű száguldásnak se tegyen keresztbe. És ez így meg is valósult. Jó úton mehetünk gyorsan, kanyarban is biztosan megtart, rossz úton eltünteti a hibákat.
Meseszerűen jó autót csináltak az Octaviából, és reális árat kalkuláltak hozzá. Most már az Octaviát nem azért kell szeretni, mert olcsó, hanem mert elegáns és jó autó. Kidolgozása, minősége alapján nem marad le a Volkswagen-konszern jobb márkáitól, de árában sem.
Olcsó vagy drága? Ugyanennyi egy Golf, de valamivel olcsóbb a Renault Mégane. Magasabb az ára, mint amire számítottunk, de az extrákat és a szolgáltatást forintosítva reális az árcédulára írt összeg.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1896 |
Furat x löket (mm) | 79,5×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77 (105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 192 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,4 |
Vegyes (l/100 km) | 4,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 192 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4572/1769/1462 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 560 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1320/660 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 114 000 |
Konkurensek (forint) | Mazda3 1.6 CDH TX: 5 574 900 |
Opel Astra Elegance 1.7 DTH: 4 741 000 | |
Renault Megane Limousine 1.9 dCi Priv: 5 400 000 | |
Volvo S40 1.6D Momentum: 6 890 000 | |
VW Golf 1.9 TDI Comfortline: 5 624 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 568 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Climatic légkondicionáló, blokkolásgátló, elektromos ablakmozgatás elöl-hátul, elektromos tükrök, ködfényszóró, központi zár, első és oldalsó légzsákok
Elegance további felszereltsége: Melody rádiósmagnó, 8 hangszóróval, Climatronic automata légkondicionáló, könyöktámasz hűthető rekesszel, 15 colos könnyűfém felni, hátsó kartámasz síalagúttal, állítható magasságú anyósülés, szemüvegtartó, fiók az első utasülés alatt Tesztautó plusz extrái:MP3-as CD-s rádió, esőérzékelő, bőrkárpitozás és ülésfűtés elöl, 16 colos könnyűfém felnik, parkolóradar |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Alig van hibája az Octaviának, úgy érezzük, nagyon nehéz helyzetbe kerültek a Volkswagen egyéb termékei. Az 1,9 literes dízelmotor a legolcsóbb Octavia-dízelmotor, elfogadható komforttal, és 6,5 literes átlagfogyasztással. Az alapár reális, az extrák azonban könnyen feltolják a végösszeget. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |