Itthon nincs könnyű sora az S40-V50 kettősnek. Elődjük kemény akciókkal futott az utóbbi években, például egy ideig az 1,6 literes áráért a kétezres benzinest is meg lehetett venni, jóval hatmillió forint alatti összegért.
Most itt az új modell, amely nagyságrendekkel jobb autó, de jóval többe is kerül. Vegyük a most tesztelt kombit: egy jól, de messze nem teljesen felszerelt 1.8-as benzines ára néhány extrával meghaladja a 8 millió forintot.
Külső méretei alapján a V50 egy alsó középkategóriás kombi, a térkínálat átlagosnak mondható ebben a méretosztályban.
Elöl bármilyen testalkattal jól elférni, aki túlnőtt az átlagon, annak hátul kicsit szorongania kell. Az ára és pozícionálása alapján a V50 ellenfelének mondható középkategóriás kombik között a Volvo szűk.
Nem szívderítően vidám, de barátságos és elegáns volt az utastér a Momentum felszereltségű tesztautóban. A Momentum alatt kétféle kivitel szerepel az árlistában, felette a Summum változat áll. Igen jó benyomást tettek ránk az anyagok a belső térben, tapintásra és ránézésre is.
Nem sokra használható a térképtartó az első ajtóban, esetleg egy CD-t lehet óvatosan belecsúsztatni. Nem értjük, miért ennyire kicsi. A telefont, pénztárcát van hova helyezni, a két mély pohártartó öblös rakodóhelynek mondható, a kartámasz alatt is van némi hely.
Jó gondolat a hátsó ülőlap elejére szerelt háló a két szélső utas között, az első ülések támláin lévő hálók is praktikusak, hátul a kartámaszban is sikerült elrejteni egy üreget és két pohártartót.
Nagyon jól beállítható az üléshelyzet, a kormány mind a négy irányba tág tartományban mozgatható, az ülés dőlésén is lehet változtatni. A fix fejtámla nem ér elég magasra, ennek ellenére egy angliai törésteszten ez az ülés nagyon jó védelmet nyújtott ráfutásos balesetben.
Közmondásosan jó a Volvók üléskényelme, a V50 is hozza a nagyobb Volvók színvonalát, első ülései kitűnőek, a vezető és az utas oldalán is széria az állítható gerinctámasz. Hátul is kényelmes az ülés. A V50 nagyon kulturáltan működik, motorja nem zajos, a szélzaj csekély.
Egyetlen részlet irritált a V50-ben. A belső keringetésre kapcsolt szellőzés egy idő után önkényesen kikapcsol és mire ezt észrevesszük, már nagyot szippantottunk a Roburok, IFA-k egészséges dízelködéből. Ezt amiatt tartjuk ennyire súlyos hibának, mert a V50 még akkor is megfürdet bennünket a büdösben, ha megy a klíma.
Szerettük volna saját magunk eldönteni, hogy például az Alagútban araszolva kizárni vagy befogadni kívánjuk-e a mérgező levegőt, de a rövid idő után magától átváltó keringetés megfosztott minket a döntési lehetőségtől.
417 literes a csomagtartó, mérete csekély, de formailag harmonikusan illeszkedik az autóhoz. Az üléstámla alapárért lehajtható 40:60 arányban megosztva.
Szép kárpitozást kapott a csomagtartó, az utastérbeli jó minőségi benyomás itt sem csorbul. Vannak rögzítő gyűrűk, praktikus a csomagtér két oldalán meglévő mélyedés. A padló alatt szükségpótkeréknek jut hely.
A V50 alapmotorja átlagos kvalitásokkal bír. A négyhengeres különösebb lelkesedés nélkül veszi a fordulatszámot, de hajlandó felpörögni 6500 fölé is. A normál autózásban igénybe vett fordulatszámokon, használható gyorsulást és rugalmasságot biztosít.
Nem hosszúak a váltófokozatok, autópályán 4-5. fokozatban elfogadhatóan nő a sebesség, ha hirtelen kell gyorsítani. A váltó annyira jó, hogy akármelyik japán sportautóban megállná a helyét.
Szorosan, végtelenül pontosan jár a fokozatok között. Nem az a típusú szerkezet, amely ránézésre átlöttyen a fokozatba, hanem kell hozzá némi erő. Éljen a Volvo vagy éljen a beszállító, aki ezt összehozta!
Néhány héttel a V50 átvétele előtt vezettük az új Ford Focus-t, amely műszaki felépítésével nagyon közeli rokona a V50-nek. A Focus ismeretében meglepett, hogy mennyire más érzés vezetni a Volvót. Biztosan nem jobb, és nem is rosszabb, hanem egyszerűen más.
Ezt dicséretnek szántuk, így nem mondhatni az S 40-V50-re, hogy egy embléma-tuningolt és áttervezett belső terű Focus, amiért sokkal több pénzt el lehet kérni.
Vezetés közben a V50 a tenyerén hordozza a vezetőt. A váltóról már ódát zengtünk, amit most a futómű és a kormányzás ajnározása követ. Elöl sima McPherson rugóstag van, hátul pedig igényes konstrukciójú többlengőkaros felfüggesztés vezeti a kerekeket.
Vezetés közben alig hihető, hogy ebben a futóműben is ugyanúgy vas- és gumialkatrészek találhatók, mint a sokkal gyengébben teljesítő felfüggesztésekben. A V50 egyenetlen felületű országúton is tökéletesen tartja az irányt, kanyarban nagyon jól viselkedik, ráadásul kezelhetősége élvezetes és még kényelmesen is rugózik.
Precízen és nagyon jól eltalált rásegítéssel működik a kormányzás, a kis kombi Volvót egyszerűen jó vezetni. A mostanáig kipróbált Volvók között az S40-V50 modellek futóművét tartjuk messze a legjobbnak. Már csak azért is, mert a V50 fordulóköre megfelelő, míg a nagyobb Volvók még hosszukat figyelembe véve is túl nagy körön fordulnak.
50: 50 százalékban országúti és városi utakon 9,7 literes tesztfogyasztást mértünk, amit nem tartunk túlzottan magasnak.
Nehéz mit mondani a V50 árára. Mérete alapján egy alsó középkategóriás autó, műszakilag a Ford Focus vagy a Mazda3 rokona, innen nézve a tesztelt Momentum modell nagyon sokba kerül, de az árral is feljebb pozícionálják egy hasonló méretű tömeggyártmánynál, amire a Volvo embléma alkalmassá is teszi.
A prémium gyártók kínálatában alig van konkurense, egyedül az Audi A3 Sportbacket sorolhatnánk ide jó lelkiismerettel, de abban nincs 1.8-as szívómotor.
Momentum kivitelben 7 610 000 forintba kerül a V50 1.8, ami szerintünk túlzás, főleg annak tükrében, hogy 7 421 000 forinttól kapható a 115 lóerős dízel Audi A4 kombi. A V50 az alapmotorral is jó autó, de 7,6 millióért tetősín, ülésfűtés és metálfény nélkül túl drága.
Ha az ominózus 7 610 000 forinttal a zsebünkben a V50 árlistát böngésznénk, inkább az alapkivitelű, de hat légzsákkal, klímával, négy elektromos ablakemelővel és CD-s rádióval szériában felszerelt kétliteres turbódízelt választanánk, 7 670 000 forintért. Annak sem termel oxigént a hűtőbevonata, mint az egy-nyolcas benzinesen kívül az összes többi változaté, de emiatt nem izzadnánk össze a párnacihát.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1798 |
Furat x löket (mm) | 83×83,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 92 (125) /6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 165/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,0 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 7,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 174 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4514/1770/1452 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 417-1307 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1374/516 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 62 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 610 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 180 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első, oldal- és függönylégzsák, DSTC menetstabilizáló elektronika, 15 colos könnyűfém keréktárcsa, motoros állítású, fűthető tükrök, automata klímaberendezés, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, fedélzeti számítógép, ködfényszóró, automatikusan elsötétedő belső visszapillantó. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem tudnánk jó lelkiismerettel kategóriába sorolni a V50-et, kompakt kombinak túl drága, középkategóriásnak túl szűk. 1.8-as motorja közepes, felszereltsége átlagos, de az alapmodell is jó autó, remek futóművel és váltóval, igényes, ízléses utastérrel, kitűnő ülésekkel. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |