A Fiesta ST a Ford Team RS névjegyét viseli, amely 2003-ban alakult a versenyautós és közúti részleg összevonásával. Az ST jelentése: Sports Technologies.
A motortérben a Mondeóból származó kétliteres Duratec motor dolgozik. A ST-ben 150 lóerőt teljesít a motor, 190 newtonméteres nyomaték társaságában. A nyomaték 90 százaléka 1350-es fordulattól 6150-ig áll rendelkezésre.
Külsőleg a szélesebb lökhárítók, az új hűtőmaszk, a szélesebb sárvédők, a küszöbtoldatok, a hátsó tetőspoiler, valamint a 17 colos könnyűfém felnik teszik feltűnővé a sportos kisautót.
A belső is kapott némi sportosságot, amit az ST emblémával ellátott sportülések, küszöbök, és a bőrkormány, valamint a fémpedálok jelképeznek.
Az ülések oldaltartása jó, viszont az ülőlapjuk rövid, így a hosszú lábúaknak csak rövid távon nyújtanak kényelmet. A kormány sajnos csak magasságában állítható, emiatt a kényelmes vezetési pozíció megtalálása néhányaktól kompromisszumot fog követelni. 190 centiméteres magassággal az ideálisnál közelebb kell húznunk a pedálokhoz az ülést, és térdünket a kissé kemény középkonzolnak vagyunk kénytelenek támasztani.
Természetesen a sajtóanyag ódákat zengett a futóműről és a váltóról is, és a Ford Team RS közreműködésének eredménye minket is kíváncsivá tett. A menetpróba Toszkána gyönyörű kanyargós útjain zajlott, ahol a hegyi szakaszokon tökéletesen előbújt a Fiesta ST igazi énje.
A motor indítása után megüti fülünket a kipufogó alapjáraton is gyönyörű hangja, ami a fordulatszám növekedésével csak tovább fokozza adrenalin termelésünket. Magasabb fordulatszám-tartományban a gázpedál elengedésére is a kellő hangokkal reagál a rendszer – vérforraló.
Nem kell beérnünk a hátulról érkező muzsikával, mivel a motor felől is üvöltő mechanikus zajok támadják meg hallójáratainkat, ami egy versenyautóhoz hasonló élményben képes részesíteni bennünket.
Önmagában a hangzás is nagyon fel tudná dobni a vezetés élményét, de a Fiestában ez csak a hab a tortán. A váltó pici karját rövid úton, de rendkívül határozottan mozgathatjuk a fokozatok között. Az eredmény tökéletes kapcsolhatóság minden körülmények között.
A váltó egyetlen negatívuma, hogy ötsebességes és a rövid fokozatok miatt a nagy sebességű haladás nem túl költségkímélő ebből fakadóan. 140-nél 4000-es fordulattal forog a főtengely.
Maga a váltó egyébként a széria Fiestából való, ám erőteljes átalakításon esett át. A váltót eredetileg a Németországban futó Ford Fiesta ST CUP 170 lóerős pályautóihoz készítették, így nem véletlen a precíz működés.
Az autó másik nagy erőssége a futómű, amivel hihetetlen kanyarsebesség érhető le. Hasonló kanyarstabilitást utoljára az Astra pályaautóban éreztem. Szinte lehetetlen helyeken is bekanyarodik az ST, amit elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű segít.
A kitűnő úttartásról 17 colos, 205/40 ZR17 méretű Pirelli P Zero Nero abroncsok is jelentősen hozzájárulnak. Kíváncsian várjuk, hogy a jó magyar utakhoz mit fog szólni a futómű, bár gyanítjuk, nem fogja igazán szeretni.
A megállást sem bízták a véletlenre, mivel először a Fiesta történetében, 4 tárcsafék segíti a megállást. A fékhatás, amit az ST170 féknyerge biztosít, több mint elegendő. Az első tárcsák átmérője 258 milliméter. Gyakorlatban a fék nem harapós, hanem inkább taposós, de a hatékonyságra nem lehet panasz.
Az ESP és az ABS hangolása is a sportos vezetést kedvelők igényeihez igazodik, mivel a két elektronika viszonylag későn avatkozik be, engedélyezve az erőteljes fékezést és a gyors kanyarokat is.
A Fiesta ST 8,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 208 km/óra. Ezek az értékek önmagában nem észveszejtőek, de ezzel a körítéssel felejthetetlenek. Ráadásul az alacsony fordulaton dolgozó nyomaték miatt alul is megfelelően húz a motor. Az ST egyedül teljesítményében marad el a konkurensektől, élményben azonban egytől egyig felülmúlja őket.
Az ár viszonylag kedvezőnek mondható mivel 4 395 000 forinttól indul. A versenycsíkokért felárat kell fizetnünk.
Mostantól azoknak is kínál megoldást a Fiesta, akik a széria és a nagyon sportos ST közötti átmenetre vágynak. Nekik készült az S jelzéssel ellátott változat, ami az új 1,6 literes, 90 lóerős TDCI motorral, vagy az 1,6-os, 100 lóerős benzinessel kérhető.
Az S az ST változat lökhárítóit és tetőszárnyát is magkapta, valamint az ST felirat kivételével a sportülések is egyeznek. A futómű 10 milliméterrel lejjebb van a szériaváltozatnál, keménységben pedig valahol félúton jár a széria és a ST között.
Mindennapi használatra valószínűleg ez a kényelmesebb választás, de ez nem jelenti azt, hogy az ST kényelmetlen volna erre a célra. A kanyarsebesség itt is kiváló, bár már jóval könnyebb sodrásba hozni a kocsi orrát, mint a csúcsváltozatnál.
Az új dízelmotor valójában nem is új, mivel a Ford és a PSA közös fejlesztéséből született aggregát már jó pár márka modelljeiben megtalálható. Annyiból viszont mégis újdonságnak tekinthető a Fiestában és Fusionben megjelenő dízel, hogy a többiektől eltérően itt csak 90 lóerős a teljesítménye.
Erre vonatkozó felmérések alapján arra jutott a Ford, hogy anyagi szempontok miatt jóval nagyobb igény van egy 90 lóerős változatra, mint egy 110 lóerősre. A „butítást” egy fix lapátgeometriájú feltöltővel oldották meg, ami harmonikusabb járást biztosít, mint a változó lapátgeometriás változat.
Maximális teljesítményét 4000-es fordulatnál, míg 204 newtonméteres maximális nyomatékát 1750-es fordulaton adja le. A nyomaték 90 százaléka már 1250-es fordulattól rendelkezésre áll. Amennyiben nem az ST változathoz hasonlítjuk az S kivitelt, az 1,6-os dízellel is meglehetősen sportos egyveleget alkot az autó, csekély 4,5 literes átlagfogyasztással kombinálva.
Rendkívül harmonikusan és kiegyensúlyozottan jár a motor és bőven elegendő teljesítményt szolgáltat az autópálya tempó eléréséhez. A Fiesta 1,6 dízel 11,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, végsebessége 180 km/óra.
Fusion ennél valamivel lomhább, gyorsulása 1 másodperccel, végsebessége 4-gyel marad el a Fiestáétól. A Fusion Trend felszereltséggel 3 889 000 forintba kerül, a Fiesta S 3 895 000 forintos ártól indul az új dízelmotorral. A Fiesta S benzines változatban 3 325 000 forint.