Úgy tűnik fel, minél magasabb kategóriában szerepel egy kombi, annál kisebb hangsúlyt kell fektetni a használati értékre és annál több tér juthat a sikkes formának, akár a csomagtér rovására.
Az alsó középkategóriában még elvárás a minél nagyobb csomagtartó, alaphelyzetben a Renault Mégane II Grandtour 520, a Citroën Xsara Break 517, az Opel Astra H Caravan 500, az új Focus Turnier 475 literes csomagteret kínál. A Skoda Octavia kombiról – 580 literrel – szót sem ejtünk.
Az elegánsabb középkategóriában már elmegy, ha szűkebb a csomagtér, de szinte elsődleges, hogy igazán jól nézzen ki az autó. A Renault Laguna II kombiban sincs különösebben sok hely (475 liter), mégsem sikertelen autó. Az Audi Avant modellek sem gigantikus csomagtartójuk, hanem stílusuk miatt sikeresek.
Ha a Peugeot kínálatára szorítkozunk, akkor a 307 Breaknél 503 liter szerepel a katalógusokban, a 407 kombinál csupán 448. Ami viszont fontosabb, hogy a Peugeot a 407 SW-vel szinte tökélyre vitte a kombi legyen minél szebb és stílusosabb elvet.
Kisgyermekek a kék buszon még mindig képesek az üveghez nyomni orrukat a 407 SW-t megcsodálva, pedig a mai magyar autóállomány már nem farmotoros Skodákból és kétüteműekből áll.
Néha belülről is gyönyörködhetünk az orr-rész formatervében, az előttünk haladó tisztára mosott autóban tükröződve jól látszik a szigorú, majdnem ferraris levegőbelépő-nyílás és a különleges első fényszóró.
Ráadásul a 407 a legjobb időpontban érkezett. A francia konkurensek jó 4 éve debütáltak, a Vectra C közel mindjárt 3 éve van piacon. A Passatból még nincs új, a Mondeo is 2000 őszén mutatkozott be. A Mazda6 és a Honda Accord dinamizmusát már megszoktuk, a barokkos formájú Toyota Avensis más erényekkel hódít.
A 407-ben ugyanaz a rendkívül okos üléslehajtó megoldás dolgozik a kezünk alá, mint a Citroën C5-ben. A hátsó ülések villámgyors előrehajtását követően az első utasülés támlája is előredönthető, hogy a maximum 270 centis csomagot és egy utast magunkkal vihessük. A 407-ből nem maradt ki a síléceknek kialakított átjáró a hátsó kartámasz mögött.
Az ötödik ajtó két fokozatban nyílik, magasra nyúltak is kihúzhatják magukat alatta. A merev kalaptartó hátsó fele gyorsan felhajtható, visszaakasztani is könnyebb, mint a háttámlából kihúzható cseklő-nyeklőket.
Már a limuzin kipróbálásakor is meglepődtünk, hogy a 272,5 centis tengelytáv ellenére mennyire kevés hely van a második sorban. Hátul a fejtér és a lábtér is korlátozott, ezért az ülések kényelmét csak azok élvezik, akik nem magasabbak 180 centinél.
A tesztautóban benne volt a navigációs rendszerhez tartozó 7 colos színes képernyő, és a hangvezérlés is. A különböző beállítások elvégzésére vagy funkciók kiválasztására szintén a nagyon látványos képernyőn volt lehetőségünk.
A menü egyszerűen használható, nem csak azoknak való, akik a Porsche Turbo helyett a Turbo Pascalra gerjedtek kiskorukban. Játékból sms-t is írtunk a képernyőn, de az Entering economy mode felirat viszonylag hamar felvillant és kikapcsolt a rendszer. A beírtak ilyenkor elvesznek.
Több zavaró részlet rontja a kedvező összképet. Az első tetőoszlopok sokat eltakarnak a világból, mint majdnem mindegyik új autóban. Nem tetszett a nagyon lassan feléledő ülésfűtés sem. A tükrök túlságosan kicsik, nem sokat segítenek a vezetőnek.
De jól megoldott részletekben sincs hiány. A kesztyűtartó egyenesen óriási és van belőle egy kisebb a kormánytól balra is. Nagy előnye a 407-nek, hogy az ajtók zárásakor biztonságos állásba hajtja tükreit, de ezt gombnyomásra a vezető is megteheti.
Ritka az olyan tolatóradar, amely csak akkor sípol, ha már tényleg kell és ezzel valóban lendítenek a helyzeten. A Supreme kivitelű 407 SW-ben ráadásul alapáron járt a jól működő parkolássegítő berendezés.
Élménynek sem utolsó az alapáron járó üvegtető, amely borús éggel is hatásos, a ritka napsütéses órákban pedig nagyon feldobta az összes utast. A hat milliméteres vastagságú üvegtetőt nem lehet kinyitni, az első felét sem. Az árnyékolót kihúzva nagyon sokat romlik a térérzet, de nyáron szükség lehet rá.
Elöl ülve a tesztautó olyan benyomást tett ránk, mintha a 607 kategóriájába tartozna. A hatodik fokozat és a kulturált motor nagyon hatékonyan tartja távol az utazást megzavaró neszeket a motortérből.
Szélzaj ellen is van orvosság, a 407 SW kedvező alaktényezője és a feláras, többrétegű oldalsó üvegezés. Ez az extra jellemzően csak felső középkategóriás vagy luxusautókban fordul elő.
Autópályán hosszú utakon a motoros állítású bőrülések kényelme tette teljessé a hurrá, utazunk érzést. A tengelyirányban is állítható kormánnyal könnyű jó üléshelyzetet kialakítani. Az ülőlap hosszúsága, az állítható deréktámasz és a jól eltalált keménységű tömés gondtalanná teszi az utazást.
1800 és 3500 között igazán eltökélten húz a kétliteres HDi. Erőleadása az 1600 kiló feletti önsúly miatt nem kirobbanó, de elég vérbő erőforrás és a nyomatékot átmenetileg 340 Nm-re emelő túltöltés is besegít az előzésekbe.
Városban 1300-1600-as fordulattal kényelmesen használható a rugalmas négyhengeres. A közös nyomócsöves turbódízel nagyon jól nevelten működik, csendesen és finoman jár.
A kézi váltó áttételezése a hosszú hatodik fokozattal remekül illik a kétliteres HDi turbódízelhez. A váltó működése közepes, kár, hogy útjai nem rövidebbek és nem jár pontosabban a kar.
A városban mért 9,8 literes fogyasztás jó egy literrel lóg ki felfelé a hasonló autók átlagából. Zömmel autópályán 120-140-nel, illetve országúton 100-110-zel autózva 7,4 liter jött ki 100 kilométerre, amitől nem jönnek zavarba a konkurensek. A teljes tesztet 8,8 literes átlagfogyasztással zártuk.
Régebben a nagyméretű francia autóktól azt szoktuk meg, hogy rugózási komfortjuk világraszóló, cserébe úgy megdőlnek kanyarban, mint egy vitorlás 7-es negyedszélben. A 407 egészen más iskolába járt, himbilimbinek nyoma sincs, ám frenetikus rugózási kényelemnek se.
Feszes, majdnem sportosra hangolt futómű dolgozik a 407 alatt. Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig többlengőkaros, részben könnyűfém futómű konstrukcióját tekintve kimondottan igényes darab.
Magyar utakon nem remekel a gödrök és aszfaltgyűrődések eltüntetésében, viszont jó vezethetőséget biztosít az autónak.
Kanyarokban a 407 SW súlyához képest elemében van. Terhelésváltásra kicsit érzékeny, amit a csak 50 km/óra alatt kikapcsolható ESP helyettünk korrigált. A kormányzás rásegítése sincs túllihegve, a 407 közvetlenül és jó erőkkel irányítható.
A 407 SW sokat tesz az ember életminőségéért. A feltűnően szép karosszéria, a kényelmes ülések és a szenzációs napfénytető mellett a kulturáltan szóló gyári audioberendezés is hozzájárul az utazásokhoz öröméhez.
7 350 000 forint a 407 SW alapára a regisztrációs adó emelése és áfásítása után, ami a középkategóriás, jól felszerelt dízel kombik között kedvező árszabás. Supreme kivitelben a 407 SW szériafelszereltsége kivételesen gazdag.
80 000 forintért még teljesebbé tehető az amúgy is minden igényt kielégítő biztonsági felszereltség. A Hátsó extracsomagnak hívott opció megvásárlásával hátsó oldallégzsákkal, övfeszítővel és napellenző rolókkal gazdagodik az autó.
Bárhová mentünk, mindenütt átütő sikere volt a tesztautónak. Még azok a hölgyek is megdicsérték, akiknek amúgy az összes autó egykutya.
Mi sem tudtunk egészen megszabadulni attól az emberi gyarlóságtól, hogy a szépség és a vonzerő hajlamos elnézőbbé tenni a hibákkal szemben. A 407-es szédületesen vonzó autó, pedig csomagtere nem nagy, utastere hátul méltatlanul szűk, súlyossága növeli a fogyasztását.
Amikor az üvegtetőn át ránk mosolyog a téli napfény, a dízelmotor szótlanul és energikusan dolgozik, élvezzük a 407 kényelmét, nem érdekli az embert, hogy szigorú összehasonlításban nem a 407 neve mellett állna a legtöbb pont a táblázatban.
Akinek van kisugárzása, annak többet szabad. Ilyen az élet. A 407 tényleg megenged magának kilengéseket, de nem él vissza csábító erejével.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85,0×88,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100 (136)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320 (340)/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 203 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 6,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4763/1811/1471 |
Tengelytáv (mm) | 2725 |
Csomagtér (liter) | 448/ n.a. |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1560/635 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 66 |
Gumiméret | 215/55 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 350 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Vectra Caravan Elegance 1.9 CDTI, 7 489 000 Ft |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 890 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, aktív első üléstámlák, Isofix gyermekülés rögzítő pontok, első, oldalsó és függönylégzsákok, térdlégzsák, ködfényszóró, üvegtető elektromos árnyékolóval, kétzónás automata klímaberendezés, motoros ülésállítás elöl, fűthető első ülések, motoros, fűthető tükrök, automatikusan elsötétedő belső tükör, 6 lemezes CD-tár, CD-s rádió, motoros ablakok elöl-hátul, sebességtartó automatika, tolatóradar, fedélzeti számítógép, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus lámpakapcsolás, xenon fényszóró, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, keréknyomás-ellenőrző rendszer. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Racionálisan nézve a Peugeot 407 nem tartozik a kategória legjobbjai közé. De az autóvásárlásban az érzelmek döntenek, és ekkor eljön a 407 ideje: egyedi és kombiként is nagyon szép autó. Könnyű bekerülni a 407 SW bűvkörébe. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |