V6-os dízel helyett a Ford egy átdolgozott négyhengeressel próbálja kielégíteni azok igényeit, akik többre vágynak a kategóriában elterjedt, 1,9-2,0 literes, 120-140 lóerős egyendízeleknél.
Lényeges fejlesztési cél volt a kis fordulaton leadott nyomaték növelése, amire a nagyobb hengerűrtartalom kézenfekvő megoldás. A lényeg azonban az 1800-nál elért 360 Nm, amit padlógáznál a motor túltöltéssel felszúr 400 Nm-re.
Hidegen a négyhengeres TDCi a dízelmotorokból mára már jórészt elűzött traktorhanggal indul be. Bemelegedés előtt erős és kifejezetten csúnya zajt csap.
Melegen aztán a hosszú áttételezésből adódó alacsony fordulatszámokon olymértékben háttérbe szorul, hogy autópályán a szélzaj az uralkodó az utastérben.
Menet közben a kétezres TDCi-hez képest a legjelentősebb eltérés, hogy az öblösebb motort sokkal kényelmesebben lehet vezetni kis fordulaton. Az alapjárat környékén irritálóan gyenge és kirívóan könnyen lefullasztható 2.0 TDCi előnyös tulajdonságai viszont megmaradtak, illetve tovább javultak.
Érdemes cincálni a 2.2-es turbódízel bajszát, a motor letaglózóan gyorsít az első négy fokozatban. A töltőnyomás felépülését követő erőkitörés igazán élvezetes. Az erődemonstráció ötödikben és hatodikban is tart, pedig a négyhengeres motornak extrém hosszú áttételezéssel kell megküzdenie.
Hatodikban 160-as sebességnél 2600 körüli fordulatot jelez a műszer, a fordulatszám még 180-nál is 3000 alatti. Főként autópályán és országúton autózva 6,7 litert fogyasztott százon a tesztautó, ami a Mondeo méreteit, erejét és kényelmét ismerve díjat érdemelne.
Ha a takarékosság a cél, nem gond 6 liter alá levinni a fogyasztást, és akkor még mindig nem lassan megyünk, hanem csak megfontoltan.
Még évekkel ezelőtt, mikor egy konkurens tágasságát ecseteltem, Balázs Viktor, aki az autós újságírói szakma valódi nagysága, csak annyit mondott, hogy nézzek meg egy kombi Mondeót, mert abban aztán igazán van hely.
Igaza volt, mert ekkora alapterületen az egyterűkön kívül tényleg kevés autó nyújt ilyen nagy utasteret és alaphelyzetben 540 literes csomagtartót. Sajnos csak a háttámla dönthető osztottan, az ülőlap csak egyben hajtható előre, de ezt leszámítva a Mondeo kitűnő kombi.
Zavarba ejtő térkínálatával és fotelkényelmű üléseivel a Ford középkategóriás autójában pont olyan jó utazni hátul, mint elöl, ezt még egy korábbi tesztautó bizonyította egy 2000 kilométeres Budapest-Sinsheim-Budapest túrán.
A Ghia kivitelben szériában járó Sony hifi hamar meggyőzi az embert, szép hangjával sokat hozzátesz az utazás minőségéhez.
Igényességével a Mondeo utastere itt-ott messze lemarad az élmezőnytől, mondjuk egy Passattól vagy egy Avensis-től. A tetőkárpit bolyhozódó, filcre emlékeztető anyaga egy 7,8 milliós autóban nagyon szúrja a szemünket.
Hasonlóan nívótlan a B-oszlop borításának anyaga, amely azt a szürkésfehér műanyagot idézi, amiből a bögrék voltak a menzán, az ivólének nevezett, kétes összetételű lötty elfogyasztására.
Vannak jóval kulturáltabban megoldott részletek is, pont emiatt kár rontani az összhatáson az előbb említettekkel. A tesztautóban látott világos színű kárpitok elegánsak, a műszerfali műanyagok igényesek, hozzák azt a minőségi benyomást, amit egy középkategóriás autó csúcsmodelljétől elvárhatunk.
A szélvédőfűtés olyan, mintha egész vékony nejlonfüggönyön át néznénk ki az első szélvédőn, amikor viszont megúsztuk a jégkaparást a fűtőszálak révén, akkor hálásak voltunk érte. Hasznosnak tartjuk a pöccintésre egy sávváltásnyit villanó indexet is.
4,8 méteres hosszát meghazudtolja a Mondeo agilitása, csak a túl nagy fordulókör utal a külső nagyságra. A kormányzás pontos és példásan jól eltalált szervorásegítéssel dolgozik. A Mondeóban mindegyikünk jó üléshelyzetet tudott beállítani.
A Mondeo futóműve kombiként is felfér a középkategóriás tömegautók között a dobogóra. A rugózás kényelmes, az útfekvés mégis agilis és sok örömteli percet szerez a vezetőnek.
Nem tudjuk, hogy egy beszállító érdeme-e vagy a Fordnak van-e hozzá ilyen jó érzéke, de a Fiestában, az előző és a második generációs Focus-ban továbbá a Mondeóban is nagyon pontosan és kis erővel kapcsolhatók a fokozatok.
575 000 forinttal drágább a kétezres TDCi-nél a 2.2 literes, ami elfogadható többletkiadás. A Mondeo az új turbódízellel csak Ghia kivitelben szerepel az árlistában, igen gazdag felszereltséggel.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2198 |
Furat x löket (mm) | n.a. |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 114 (155)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 360 (400)/1800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,0 |
Végsebesség (km/h) | 216 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,1 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 166 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4804/1812/1441 |
Tengelytáv (mm) | 2754 |
Csomagtér (liter) | 540/1700 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1574/616 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 826 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Vectra Car. Eleg. 1.9 CDTI, 7 489 000 |
Peugeot 407 SW 2.0 HDi Supreme, 7 750 000 | |
Renautl Laguna Grandt. 2.2 dCi Monaco, 7 818 750 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, elektronikus fékerő-elosztó, első, oldalsó és függönylégzsák, első ködfényszóró motoros ülésmagasság-állítás, motoros, fűthető tükör, motoros ablakemelő elöl-hátul, központi zár, automata légkondicionáló, távirányítós Sony fejegység 6 lemezes CD-váltóval, fedélzeti számítógép, automatikusan elsötétedő tükör, esőérzékelős ablaktörlő, fűthető első szélvédő, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, tetőcsomagtartó sín |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ha a presztízs nem szempont, akkor egy kombi Mondeo a 2.2-es TDCi motorral közel áll az optimumhoz. Kicsit erősebb és valamivel kényelmesebb autókat csak aránytalanul több pénzért találunk, egy kategóriával feljebb. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |