Teszt: Dacia Logan 1.4i Logan - Túlkopasztva

Abban az utcában, ahol én is lakom, egyetlen Dacia Logan van, egy könnyűfém felnis, metálfényezésű autó. Egyszer, mikor az illető tulajdonos éppen a csomagtartóba pakolt, én pedig a bakon kevélyen feszítve hazafelé tartottam, összevillant a tekintetünk. Az ismeretlen Logan tulajjal barátságosan intettünk és egymásra mosolyogtunk.

Ebben kifejeződött kölcsönös nagyrabecsülésünk, hogy lám mennyire ügyesen választottunk autót mind a ketten, ez aztán a derék ember, tudja, mi a fontos és mi a sallang, a marketing maszlag, a valódi kvalitások hiányát leplező esőérzékelős ablaktörlő, fűthető kormány, megvilágított piperetükör.

Ebben a pillanatban, a márkatársi összetartás akol melegében szinte elfelejtettem, hogy én most éppen az értelmetlen Loganban ülök. A felszereltséget nézve egyértelmű, hogy mesterségesen butított alapmodellben ülünk.

A Logan szériafelszereltsége annyival szegényesebb az eggyel jobb Ambiance szintnél, hogy józan énünk folyamatosan szűköl, nehogy véletlenül eltévelyedjünk és jobb választásnak tartsuk az alap Logant az Ambiance-nál.

A fapados modellből a felette álló kivitelhez képest hiányzik a színrefújt lökhárító, az állítható övmagasság elöl, a belsőlevegő-keringtetés, a központi zár, a színezett üveg, a mobil hamutartó.

Kispórolták a térképtartókat az első ajtókról és a csomagtér-világítást is. Összességében ezek a tételek az autóval töltött évek során többet érnek 100 ezer forintnál. Persze az Ambiance megvásárlása csak akkor merül fel, ha az ügyfél rá tud szánni még 100 000 forintot.

Ami megmaradt, az az indításgátló és a felszereltségi lista legszebb tétele, a kívülről állítható visszapillantó tükör. A Logan extralistáját olvasgatva saját gyermekkorom német Lada prospektusai rémlenek fel, például a Lada Nova Junior fényszórómosóval, hátsóablakfűtéssel, vagy a 2104 hátsó ablaktörlő-mosóval és intervallum ablaktörlővel.

Összesen kétféle extrát rendelhetünk ehhez a Loganhoz, utas oldali légzsákot 40 ezerért és metálfényezést 55 000 forintért.

Az anyagminőséget meghatározó műanyagok alulról súrolják a puritánság határát, ám inkább tűnnek olcsónak, de masszívnak, mint gagyinak. Ez fér bele. Ami viszont gagyi, az a váltógomb és az erősen gnóm ajtóbehúzó mélyedés.

Ha vizet spriccelünk az ablakra, nem kezdenek maguktól törölni a lapátok. A mosó-törlő automatika elhagyása szerintünk hasznos, így legalább nem karcolódik a szélvédő, ha kifogyott az ablakmosó. A Logan jórészt olyan országokban lesz népszerű, ahol porosak az utak, oda végképp jobb ez a megoldás.

A Dacia három forgókapcsolós szellőzőrendszere sokkal könnyebben használható, mint sok mai autó modernre vett, menüs, sok nyomógombos, agyonbonyolított klímavezérlése. A fűtés hatékony.

Gyér felszereltsége ellenére a legolcsóbb Logan kényelme ebben a kategóriában igen jó, ha éppen nincs szükség klímaberendezésre, mert az felárért sem kapható. A Dacia egészséges méretű ülései kényelmesek, az utastérben Zsil-völgyi bányászból öt is elfér. A régies motorhang kicsit mosdatlan, de nem vészes.


Szervokormánnyal tényleg sokkal könnyebb volna parkolni, de menet közben nem hiányzik, csak hirtelen kikerülési manőverekhez jönne jól a rásegítés.

A méreten aluli külső tükröket szívesen visszadobtuk volna a tóba, hogy cseperedjenek még egy kicsit.

A fapad Loganból kimaradt az első kanyarstabilizátor. Ennek nem éreztük hiányát, kevesen vesznek Logant azért, hogy teret engedjenek autóversenyzői ambícióiknak.

A Logan jóindulatú, mondhatnók birkatürelmű autó, békésen és álmosan fogadta a kísérleteket gyors kanyarokra.

Egyre ritkábban látni olyan életrevaló benzines motort, amilyen a Logané. A hengerenként kétszelepes, elvileg koros motor frissen veszi a gázt, nagyon könnyen felpörög.

Egy gyors gázfröccsel a hosszú utakon, kis erővel, de karcosan mozgó váltókar útja is olajozottabbá tehető.

Egészen szórakoztató, ahogy a Dacia Logan régi konstrukciójú, sima kétszelepes motorja nagyságrendekkel kevesebbet fogyaszt a hasonló méretű, de sokkal puccosabb alsó középkategóriás autókénál.

Nincs benne a gyártó által az egekig magasztalt FSI közvetlen befecskendezés, nincs benne ötletes TwinPort szívócsatorna, nincs benne ajnározott Valvetronic vagy más szelepvezérlési vívmány. Semmi trükk nincs benne, mégis keveset fogyaszt.

Alig hittük el, de többször utánaszámolva is az derült ki, hogy a fapados Logan 6,9 litert evett 100 kilométeren. Ezt az értéket ráadásul nagyobbrészt városi, kisebbrészt komótos autópályás használatban mértük.

A Logant nem vezettük pazarlóan gyorsan, de odafigyeltünk arra, hogy minél kevesebb idő teljen el az utazással. Az alap Logan utasterében holt idő az utazás, legfeljebb a helyváltoztatás örömének élhet, aki erre hajlamos.

Nincs rádió, még rádióelőkészítés se. Vagy visszük magunkkal műszerfalon a Sokolt, mint régen, vagy érdemes szert tenni MP3 lejátszós telefonra, vagy vehetünk bármilyen autórádiót a szabványos helyre.

Gyári rádiót ehhez a modellhez nem kapni, de nem is volna értelme megvenni a többi Loganhoz 70-100 ezer forintért mért rádiót.

Kelet-Európából ritkán jön nyugati autó. (Csehország a Skodával Közép-Európában van). A Dacia Logan, még a legolcsóbb változatban is, talán az első nyugati színvonalú termék kelet-európai autómárkától.


Műszaki adatok – Dacia Logan 1.4
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 79,5×70,0
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 55(75)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 112/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,0
Végsebesség (km/h) 162
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,5
Vegyes (l/100 km) 6,8
CO2 kibocsátás (g/km) 164
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4250/1735/1525
Tengelytáv (mm) 2630
Csomagtér (liter) 510
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 975/560
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 165/80 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 1.805.250
Konkurensek (forint) Fiat Albea 1.2 (80 LE): 2.099.000
Renault Thalia 1.4 (75 LE) 2.406.250
Chevrolet Kalos Direct 1.4 (83 LE): 2.345.250
Lada 110 1.5 (78 LE): 2.220.000
Tesztelt autó ára (forint) 1.845.250
A szériafelszereltség fontosabb tételei Vezetőoldali légzsák
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Majdnem minden stimmel a Loganban. Tágas, gigantikus a csomagtartója, jók az ülései, a motorban van élet és keveset fogyaszt. Szerintünk értelmetlen az alapmodellt választani, amely csak 100 000 forinttal olcsóbb, de aránytalanul kevesebbet nyújt az Ambiance-nál.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont