Vezettük: BMW 3-as már nálunk is
Alig egy hónapja, hogy Spanyolországban a nemzetközi sajtóval közösen megismerkedhettünk a BMW gyár húzómodelljének, a hármasnak a legújabb, ötödik generációjával – most hazánkba is megérkezett. Akkor tüzetesen is górcső alá vettük az autót, így itthonra maradtak az ínyencségek, no meg az ár.

Kilenc másodpercet sikerült javítaniuk az előző hármas, az E 46-os köridejéhez képest az új E 90-es kódra hallgató modellel a BMW szakembereinek a Nürburgring nagykörén. Persze nem az M3-ast verték meg egy sima 330i-vel, hanem két a hagyományos sorozatból való autót mértek össze.

A mérnökök szerint ezen a pályán elsősorban nem a motorerőnek köszönhető a jó eredmény, hanem a futóműnek. Az új modell így előnyére tudta kovácsolni, hogy 35 milliméterrel megnőtt tengelytáv, illetve, hogy elöl és hátul egyaránt 29 milliméterrel kiszélesedett a nyomtáv.

Elöl teljesen alumíniumból készült kettős alsó vezetőkarral ellátott felfüggesztést kapott az új hármas, hátul ötlengőkaros acél futómű dolgozik. De előnyt jelent az orr motor, hátsó kerék-hajtásból adódó 50-50 százalékos súlyelosztás is.

A méretnövekedéssel együtt járt a kerekek nagyobbodása is, hol van már az, hogy egy 17-es felni lázba hozza a vevőket. Nem csak 18-as, hanem többféle 19 colos felnit is kérhet a megrendelő, a kétrészes, kézzel kovácsolt változat titáncsavarokkal és fényesre polírozott peremmel készül. Immár mindegyik 3-ason defekttűrő abroncsokat alkalmaznak, így pótkerék sincs az autóban.

Ha még sportosabbá akarjuk tenni új limuzinunkat, rendelhetünk hozzá spoilereket is, á la M3. Az első lökhárítóra szerelhető kiegészítő szárny ultrakönnyű szénszál-merevítésű műanyagból készül.

A BMW mérnökei ezt szélcsatornában formálták, áttetsző lakkozása következtében pedig látni engedi a szénszálakat, ahogy az M3 CSL-nél is. Az első köténykészletet kiegészítve a csomagtérfedélre erősíthető hátsó légterelő is rendelkezésre áll.

Mindezt megfejelve Black Line hátsó lámpákkal egészíthetjük kis a sportos képet. Ebben az irányjelzők és a tolatólámpák szürkék maradtak, míg a féklámpák és a hátsó helyzetjelzők az alapkiviteltől eltérően sötétvörös színűek.

Az utastérben sem kell beérnünk a hagyományos ülésekkel, kérhetünk sportülést is. Ez támlaszélesség-állítást is kínál, amely eddig csupán a BMW M3-as modelljében szerepelt. Ennek segítségével a vezető az üléstámla szélességét a beépített elektropneumatikus párnák segítségével testkontúrjaihoz, és vezetési stílusához idomíthatja.

 

Menetpróba

BMW 320i és 320d

Számomra elsősorban ott tűnt fel az autó méretnövekedése, hogy a 3-asra már nem jellemző a korábbi szűkösség, ha beültünk jól érezztük magunkat, de nem volt mozgásterünk..

Most már inkább tágas kényelmes az utastér, de nem csak elöl, hanem hátul is. Az anyagválasztás az általam kipróbált viszonylag egyszerűbb kivitelű modellekben is jó volt, semmi kunszt, de jó tapintásúak. Egyedül csak az alap kormány bőrborítása tűnt túl puritánnak. Az utastér csendesebb lett az elődénél.

Hagyományos forgalmi tempót használva nem is sejthető, milyen tartaléka van a futóműnek. Úgy tűnik, hogy az lágy, mivel jól kiszűri az úthibákat, így majd kanyarban sem tart jól, de nem.

Egy kanyargósabb útszakaszon tempósan autózva ráébredünk, hogy tévedtünk, ez a 3-as továbbra is sportos. A kormányzás pontos, kellően direkt, az autó fordulékony, a hátsókerék-hajtás pedig biztosítja a sima futást és az élményt.

A 320d nagyon széles tartományban használható, alapról akár 4000-ig forgatható, csak e fölött fogy el a motor. Az ütős nyomatékhoz elég 2500 környékén tartani a fordulatszámot. Egészen más világ a benzines kétliteres, ahhoz, hogy jól mennyen pörgetni kell a motort, amire kellemesen visító hang a válasz.

Három benzines és egy dízelmotorral rendelhető meg jelenleg az új hármas. A benzines palettát az immár négyhengeres, de továbbra is 150 lóerős (200 Nm) kétliteres, a megerősödött (218 LE, 250 Nm) hathengeres 2,5-es és az elődjéhez képest nagyobb teljesítményű 3 literes (258 LE, 300 Nm) motorok alkotják.

A dízeleket jelenleg egy motor képviseli, az 1995 köbcentis második generációs common rail blokk, immár 163 lóerővel és 340 newtonméteres nyomatékkal.

Év végére megérkezik a szintén kétliteres blokkra épülő 318d, majd később a 330d is kapható lesz. Az alapmodellnek számító 318i is év végére várható, ahogy az összkerék-hajtású változatok is.

7 965 000 forintért lehet új hármashoz jutni, ennyibe kerül ugyanis a jelenlegi alapmodell a 320i. A dízelváltozatot 8 435 000 forinttól lehet birtokolni, a 2,5-es benzines 9,6, a 3000-es 11,5 millióba kerül.