Ha arra gondolunk, hogy a 21 éve bemutatott, hétszemélyes első Espace egyetlen egy milliméterrel volt csak hosszabb a mai rövid Scénic-nél, akkor minden tiszteletünk az első Espace koncepcióját kidolgozó Matra-é és az ötletre zseniális érzékkel ráharapó akkori Renault vezéreké.
Egyterűben a Renault nevéhez még egy nagy dobás fűződik, a jól variálható kompakt egyterű kategória divatba hozása az 1997-es Év Autója címet elnyert első Scénic-kel.
Bár az első Espace azonos felületen többet tudott, a mai Scénic térkihasználása mégis meggyőző. Ha a második sorban a sínen csúsztatható három ülést leghátsó pozíciójukban rögzítjük, azok is elférnek egymás mögött, akik ülve nyalják a holdat.
430 literjével a csomagtartó ilyenkor sem kicsi. A kalaptartó kétféle magasságban rögzíthető, ami sokat javít a csomagtér kihasználhatóságán. A tér a hátsó ülések tologatásával, előrebuktatásával, kiszerelésével és az első utasülés támlájának előrehajtásával bővíthető. Hasznos az ötödik ajtó külön nyitható üvege is.
Ha valaki versenyt írna ki az utasterek praktikusságában és a rakodóhelyek számában, akkor a Scénic valószínűleg nem találna legyőzőre. A középső ládában több a hely, mint néhány autó összes rakodóhelyében együtt.
Ez az egyedülálló műanyagdoboz levett bennünket a lábunkról. Hosszirányban csúsztatható, így a hátsó utasok is használni tudják. A varázsdoboz a hátsó utasok felé is nyitott és belseje kulturáltan megvilágított. A padlóban elöl-hátul csempészrekeszeket leltünk fel, a kesztyűtartó akkora, hogy bele is költözhetnénk.
Kisgyermekes családoknak biztosan hasznos a kiegészítő belső tükör, amiben nyomon követhetjük, mi történik a hátsó sorban Isofix csatlakozókhoz rögzíthető gyermekülésekben.
Aki próbált már úgy bejutni bármilyen autóba, hogy a fülén is csomag lógott, nagyra értékeli egy jól felszerelt Scénic előzékenységét, mert oly sok nyűgtől megkíméli az embert. Elég, ha zsebünkben van a kártya, az ajtók kinyílnak a kilincs meghúzásakor.
A kilincseken lévő gombok megnyomásával zárható az autó, nem kell sötétben a kártyával matatni. Olajozottan dolgozik az elektronikus kézifék, harmonikusan engedi el szorításából az autót a kuplung felengedésekor.
Háromféle dízelmotor kapható a Scénic-hez, a 100 lóerős 1,5 literes a középső. Alatta szerepel ugyanez a blokk 82 lóerővel, felette pedig a 120 lóerős 1.9 dCi. Itt most az következne, hogy lám a 100 lóerős képviseli az arany közepet, de nem.
Városban nem hiányzott a nagyobb teljesítményű motor, a rugalmas dízellel könnyű jól haladni. A rövid utakon kapcsolható váltó szorosan és pontosan jár. 80-100-ig gyorsul jól az autó, innen aztán időt kér a tempó növeléséhez.
Öt, viszonylag rövidre áttételezett fokozat egyszerűen kevés a csak 1800-tól húzó és 4000 közelében kimerülő dízelmotorhoz. A fokozatokat azonban nem érdemes hosszabbra venni, mert az önmagában 1,4 tonnás autó ezzel a motorral túl lomhává válna, így viszont a motor már 140-nél erősen pörög ötödikben.
Sokkal jobb megoldás volna hatfokozatú sebességváltót adni a szűk tartományban használható dízelhez, legalább felárért, mint a 100 lóerős Opel Astra 1.7 CDTI-hez.
Aki főként autópályás utakra keres Scénic-et, szerintünk jobban jár az 1,9 literes, jóval erősebb dízellel, amelyhez hatfokozatú váltó jár.
Nálunk a nagyobb motor országúton és autópályán kevesebbet fogyasztott a 100 lóerősnél, mert nem kellett erőlködnie és kisebb fordulaton dolgozott. Persze az 1.9 dCi 520 000 forintos felára nyilván elrettentő.
Különösebb élményekkel nem gazdagodtunk vezetés közben. A kormányzás pontossága és érzékenysége gyenge pont a Scénic-ben. Hiányzik az élénkség a menettulajdonságokból és egészen rossz úton a futómű továbbengedi a rázkódást a kormánykerékig.
Kényelmi szempontból a futómű jól teljesít. A Scénic ügyesen elboldogul a budapesti úthálózatnak hazudott kátyútengerben. Az iszonyatos felfagyások ütéseit hatékonyan tompítja.
A mély hátsó ülés nem valami kényelmes, erősen behajlított lábbal kell ülni rajta, legalábbis magas utasoknak. A középső ülés keskenyebb és kényelmetlenebb a szélsőknél. Elöl lényegesen jobbak az ülések, a fejtámlák magasra kihúzhatók. A Scénic zajcsillapítása nem rossz, a motor és a szél sem lármázik autópályán.
Országúton eleve gyorsan menve és sok előzéssel 8,0 litert fogyasztott a tesztautó. Nagy sebességnél az 1,9 literes dízelmotor kevésbé pedálozik és kevesebbet is fogyasztott a Grand Scénicben. Az 1.5 dCi-vel a tesztátlagunk 7,5 liter lett. Ha nem rohanunk, országúton és autópályán a fogyasztás gond nélkül lenyomható 6 liter alá.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76,0×80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 74(100)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,1 |
Végsebesség (km/h) | 172 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | na |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4259/1805/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2685 |
Csomagtér (liter) | 430-1840 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1415 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 670 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Trend: 5 235 000 |
Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D Sol: 6 025 000 | |
VW Touran 1.9 TDI Trendline: 5 984 000 | |
Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi Exclusive: 5 400 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Ködfényszórók, vezető-, utasoldali légzsák, függönylégzsákok és oldallégzsákok elöl, kipörgésgátló, 16 colos könnyűfém felni, elektromos állítható és behajtható tükrök, Renault kártya automatikus nyitással, esőérzékelő ablaktörlő, automata klímaberendezés, fedélzeti számítógép, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ötletességben még mindig verhetetlen a Scénic, praktikumban nincs jobb. Az 1,5 literes 100 lóerős dízelmotorba nem szerettünk bele. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |