Teszt: Toyota Corolla Sedan 1.6 - Belső értékek

Alapesetben nem a külső design határozza meg, hogy egy modell sikeres lesz-e az eladási számokat tekintve. Itthon ennél jóval fontosabb tényező az ár. Arra is rájöttek már az autógyártók, hogy egy sikeres sportmodell is jelentős vásárlóréteget vonz magával.

Nos a Corolla ugyan rendelkezik egy sportmodellel, a kedvező árú TS-sel, de sem ez, sem az alapmodell ára nem az, ami az átlagos vásárlót a Corolla megvételére buzdítja. A Toyota alsó középkategóriás modelljének legfőbb erénye a minőség és a megbízhatóság. Megszámlálhatatlan mennyiségű pozitív hangvételű teszt és beszámoló szól a Corolláról, a megbízhatósági a statisztikák első sorában pedig állandó bérlettel van jelen.

Jelenleg a kilencedik generációs Corolla forgalmazása folyik, amely apróbb ráncfelvarráson esett át a nyár folyamán. Az apró helyett drasztikusra lett volna szükség, ha a csinos külsővel szeretne a Toyota vevőt csalogatni. A Sedan könnyedén megbújik az unalmas külsejű konkurencia termékei között, amiből csak a Mégane és a Mazda 3 modellek lépcsőshátú változata tűnik ki.

Az ötajtóssal ellentétben formája miatt a négyajtósra tényleg csak a racionalitás kényszerítheti az embert. Szerencsére sokak döntenek józan eszükre hallgatva és nem hagyják magukat megtéveszteni a vonzó külsőségek, és egyéb a marketingesek által felpolírozott tulajdonságok által.

Az ésszerű vásárlók számát mi sem bizonyítja jobban, hogy a Corollából egy év alatt jócskán 1 millió feletti példány fogy, így azon sem kell csodálkoznunk, hogy közel 30 milliót adtak el belőle az elmúlt 38 évben.

Mostani tesztautónkon a frontrész valamint a hátsó lámpa az, ami változott a 2001-ben bemutatott változathoz képest. A Sedan változatot egyértelműen csomagtere miatt érdemes választani, ugyanis az ötajtósnak mindössze 290 literes, míg ebben az esetben 437 literrel számolhatunk.

Az ötödik ajtót az utastérből egy kar segítségével vagy kívülről kulccsal nyithatjuk ki, majd egy viszonylag tág nyíláson keresztül pakolhatjuk be motyóinkat. A tengelytáv az összes Corollanál bőséges 2600 milliméter, ami biztosítja, hogy a hátsó sorban is elegendő lábtér jut az utasoknak. 180 centiméteres magasságig kényelmesen, de még felette is könnyen elhelyezkedhetünk, a fejtér és a lábtér ezt lehetővé teszi.

A praktikus tárolókra és a jó minőségű műanyagokra már nem szeretnénk szót vesztegetni, bár megérdemelné az autó. Az új Corolla legnagyobb vívmány egybehangzó vélemény alapján a két síkban állítható kormánykerék.

Ez az apró és valószínűleg nem is túl költséges megoldás hiányzott eddig ahhoz, hogy mindenki megtalálja a neki legkényelmesebb vezetési pozíciót. Mivel tág tartományban állítható a mélység is, már a hosszú lábúaknak is könnyedén ideális távolságba hozhatják a kormányt.

Az állítható magasságú vezetőülés ellenére a legalacsonyabb helyzet is kicsit magasnak tűnik, de ez valószínűleg a sofőrök nagy részének biztonságérzetet nyújt, mintsem bosszankodik rajta.


Most az 1,6 literes, 110 lóerős VVT-i motort választottuk, amiről bátran kijelenthetjük, hogy a 192 lóerős motor után a legsportosabb a Toyota kínálatában, bár kettejük között még van egy lépcső. Nem csak a márkán belül, de a konkurenciához képest is elsőbbséget élvez a motor, mivel azok nagy többsége erőtlen és érzésre jóval gyengébb a Corolláéhoz képest.

Meglepően jól veszi a fordulatot és érzékenyen reagál a gázpedálra az 1,6-os VVT-i, ennek ellenére nyugodt autózásra is kiválóan alkalmas. A 1,4-es 130 newtonméteres nyomatékához képest 20 newtonméterrel tud többet az 1,6-os, és annak ellenére érezhetően erősebb, hogy maximális forgatónyomatékát jóval magasabb fordulatszám mellett adja le.

A gyakorlatban nem mutatkozik különbség a fogyasztásban sem, sőt egy tempósabb szakaszon valószínűleg kedvezőbb értéket produkálunk a nagyobbikkal. Városban 11 liter körül kell azoknak számolniuk, akik szeretnek gyorsabban haladni a többieknél. Ez nem túl kevés, de manapság bőven az elfogadható értéken belül mozog.

10,2 másodpercig tart a 100 km/órás sebesség elérése álló helyzetből, a végsebesség pedig 190 a gyár adatai szerint. A váltókar picit hosszabbnak tűnik a kelleténél, de ezzel sikerült elérni, hogy kényelmesen elérhető legyen, ezért szerettük azt. Erősen megvezetett a kar, mégis könnyedén mozog a fokozatok között és nincs ellenére a gyors váltás sem.

A váltó egyetlen gyengéje, hogy rövidek a fokozatok, ami hosszabb utazásnál lehet zavaró, a megnövekedett fogyasztás és motorzaj miatt. 130-as tempónál már 4000 felett forog a motor, bár hangja még ilyenkor sem zavaró. A szélzaj és a futómű felől érkező zajokat is sikeresen kizárja a Corolla, és még a rossz minőségű utakon haladva sem zavarja nyiszogás vagy zörgés az utastér nyugalmát.

A futómű inkább kényelmes mint sportos vezetésre van hangolva, ami leginkább az oldaldőlésén mutatkozik meg. Normál tempóban nem, végsebesség környékén viszont ez kissé zavaró, ilyenkor már az oldalszélre is elég érzékenyen reagál az autó.

A Corolla 1.6 nekünk egy ideális családi autónak bizonyult, amiről szerintünk bárkit képes meggyőzni néhány perc vezetés után. Az ár sajnos együtt mozog nagyjából a konkurenciával, ami 4 millió forint körüli összeget jelent az alapváltozatnál. A SOL csomag felára 0,5 millió forint. Tetszik vagy sem, tessék beleülni – ne ítéljünk a külsőségek alapján!


Műszaki adatok – Toyota Corolla 1.6 Sol Sedan
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 79.0 X 81.5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 81(110)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 150/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,2
Végsebesség (km/h) 190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9
Vegyes (l/100 km) 7
CO2 kibocsátás (g/km) 168
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4410/1710/1470
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 437
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1120/435
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 195/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 950 000
Konkurensek (forint) Mazda 3 1.6i TX: 4 899 000
Ford Focus 1.6 Ghia: 4 590 000
Opel Astra 1.6 Cosmo 5 ajtós: 4 629 000
Volkswagen Golf 1.6 Comforline 5 ajtós: 4 378 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 450 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, 6 légzsák, CD-s rádió, automata légkondícionáló, el. ablakok, el. tükrök, esőérzekelő, bőr borítású kotmány és váltó
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tipikus családi autónak való a Corolla Sedan. Az unalmas hétköznapokat a pörgős 1,6-os paprikázza fel.
Pontszám (max. 10) 8 pont