Vezettük: Alfa Crosswagon Q4 és új 147

Elsőként a négy év után megújult 147-essel ismerkedtünk, amely külsőleg kevésbé, technikai színvonalában viszont jóval előrébb lépett. Szemből nézve nem okoz nehézséget az új Alfa felismerése, hátulról viszont, már nehezebb dogunk van.

Nagyobb pajzs került a 147-es orrára, valamint megváltozott az első fényszóró formája a korábbihoz képest. Új a lökhárító is, amivel nem csak a túlnyúlás de az autó hossza is nagyobb lett. Hátul enyhén módosították a csomagtérajtót, valamint változott a lámpabura is.

Belül krómcsíkkal szegélyezett újratervezett műszerek, új színkomboniciók és jó minőségű, finomabb felületű anyagok, valamint támlába süllyeszthető hátsó fejtámlák fogadják a vezetőt és utasait.

Az autóban töltött időt mostantól olyan technikai berendezések teszik kényelmesebbé, amelyek eddig csak a felsőbb kategóriákban álltak rendelkezésre. Rendelhető Bluetooth kihangosító a 147-esbe, amely összesen három telefont kezel egyszerre, így nem csak a vezető, de akár az utasok is telefonálhatnak kihangosítva, az autó hangszóróin keresztül.

Ennél nagyobb újdonság, hogy gyárilag rendelhető lesz az autóba az Apple által gyártott iPod mini rendszer. Az iPod mini egyszerűen megfogalmazva egy kisméretű, hordozható zenehallgatásra alkalmas eszköz, ami nem csak az MP3-as, de más formátumú zenefájlokat is kezel. Érdekessége, hogy ha az erre a célre kialakított rekeszben elhelyezzük az iPod-ot, az vezérelhető a kormányról és a rádió gombjaival is.

4 illetve 6 GB-os kivitelben kapható, előbbi 1000 utóbbi kb. 1500 szám tárolására alkalmas. Nincs szükség ezen túl a CD lemezek cserélgetésére, és ha akarjuk magunkkal is vihetjük és az autón kívül is folytathatjuk a zenehallgatást.

Arról egyelőre még nincs információ, hogy a 147-esbe mennyi fog kerülni a rendszer, mivel az jelenleg még nem kapható. Külön megvásárolva kb. 60 ezer forintot kell kiadnunk a 4 GB-os változatért.

Az MP3-as formátumot az iPod nélkül is tudja a CD-s rádió, az extraként megrendelhető BOSE hifi rendszer pedig továbbra is gyönyörűen muzsikál.

A kényelemnél fontosabb a biztonság, ezért a fej és oldallégzsákok mellett, a függönylégzsákok is szériában járnak minden változathoz. A motorpaletta két leggyengébb képviselőjén kívül minden változathoz rendelhető a VDC menetstabilzáló, ami tartalmaz minden fontos fékkel kapcsolatos elektronikát.

Érdekesség, hogy ezentúl széria a komfort futómű, amely az eddiginél kényelmesebb utazást teszt lehetővé a sportos oldal gyengülése nélkül.
Az első kettős keresztlengőkaros, és a hátsó MacPherson rendszerű futómű továbbra is jól fogja az utat, és élvezetes autózást tesz lehetővé, a közvetlenül reagáló kormánnyal együttműködve.

Ahogyan eddig is, a kényelmes vezetői pozíció megtalálása a 180 feletti vezetőknek kissé nehézkes maradt, de az élmények kárpótolnak ezért a hiányosságért.

Három benzines és három dízelmotor választható, amelyek mindegyike az Alfához hű dinamikus menetteljesítményt tesz lehetővé. Az 1,6-os Twinspark motor 105, illetve 120, az 1,9 JTD 100 és 115 lóerős teljesítményre képes. 150 lóerős a kétliteres Twinspark benzines, valamint a 1,9 JTD Multijet dízel is.

Utóbbival a benzinesnél is jobban gyorsul az autó ( 0-100 km/órára: 8,9 másodperc) és a 305 newtonméteres nyomaték minden fokozatban meglepő erővel gyorsít tovább. Átdolgozták a Selespeed elnevezésű robotizált váltót, amely automata és manuális módban egyaránt kapcsolható.

Az új 147-esből a leggyengébb benzines, 4 530 000, a dízel pedig 5 300 000 forintos ártól indul felfelé. Az 5 ajtós változat felára minden esetben 210 ezer forint.


Jóval érdekesebb az Alfa Crosswagon Q4 megjelenése, ami első ránézésre egy megemelt és enyhén elmaszkírozott Alfa Sportwagon, ám ennél jóval több valójában. Külsőre az egyéni hűtőmaszk, a szélesebb sárvédők, az acél küszöbvédők és az acélbetétes lökhárítók különböztetik meg a Sportwagontól, na meg a 6,5 centiméteres emelés és alaphelyzetben 17 colos felnik.

Utóbbiak azért kerültek az autóra, mert minden Crosswagonban a GTA változatok méretes fékrendszere dolgozik, így biztosítva minden pillanatban a tökéletes lassulás lehetőségét. Az emelés ellenére a stabilitás és az oldaldőlés mértékét hatásosan kezeli a megerősített futómű, ami továbbra is partner a sportos kanyarvételekben.

Az igazi csemegét a Q4-es felirat rejti, ami az Crosswagon összkerék-hajtását jelenti. A Torsen C típusú differenciálmű, az Auditól átvett és átdolgozott összkerék-hajtást jelent, aminél talán nem is létezik jobb alap.

Normál esetben 48 : 52 a nyomaték megoszlás az első és a hátsó tengely között, de ez menetközben az aktuális helyzettől függően folyamatosan változik. Előre maximum 60, hátra pedig 80 százalék juthat a 305 newtonméteres nyomatékból, amit a Crosswagonba egyedüliként választható 1,9-es Multijet dízel szolgáltat.

Ha az önzáró diffi már kevés, akkor még jó eséllyel menti meg a helyzetet az „elektronikus differenciálzár”, ami kerekenként a fékbeavatkozással lassítja a túlpörgő kereket.

A tesztút nagy része egy forgalomtól elzárt, hóval borított erdőgazdasági úton haladt, ahol a Q4 minden pozitív tulajdonságát megmutathatta. Köszönhetően a kiváló hajtásnak, könnyedén szeli a havat a Crosswagon és a kissé hátratolt nyomatékelosztásnak köszönhetően jól irányítható és kevésbé alulkormányzott az Audiknál. Sőt nagyobb gázadásra könnyedén farol az autó hátulja, ami tökéletesen illik az Alfa sportos karakteréhez.

Ismét rá kellett jönnünk arra, hogy szélsőséges körülmények között a négyévszakos – gyárilag szerelt – gumik szinte semmit sem érnek. Ezt elsőként a letaposott havon való fékezéskor észleltük, ahol a fékhatás gyakorlatilag nulla volt. Egy jókora hókupacból való induláskor is elkelt volna a téli gumi által nyújtott segítség, ahonnan így csak némi kézi segítséggel szabadult az autó. Ha szeretnénk kihasználni a négykerék-hajtás tudását, akkor érdemes téli gumiba is beruházni.

Alfa Romeós kiváltság, hogy egy dízelmotorral szerelt autóból is képesek sportos összhatást elérni, ami most is sikerült. Fürgén mozog a hatsebességes kézi váltóhoz kapcsolt 150 lóerős dízellel a Crosswagon, a maximális nyomaték pedig már 2000-es fordulattól rendelkezésre áll.

Kisebb változások történtek a gazdagon felszerelt belső térben is, ám az összeszerelés minőségre elmarad a 147-esétől. Nem csak terepen de aszfalt úton haladva is hallottunk nyiszogást. Az ígéretek szerint a 159-es összeszerelési minősége jóval magasabb fokon lesz.

A Crosswagon mellet a sima Sportwagon is kapható négykerék-hajtással, ami nélkülözi a Crosswagon eltérő stílusjegyeit, és egy sportos, és még stabilabb utcai autót testesít meg.

A gazdag alapfelszereltséggel járó Q4-es Sportwagonért valamivel több mint 8, milliót kell kifizetnünk, a Crosswagon kivitel felára plusz 500 ezer forint megterhelést jelent a pénztárcánknak.