Teszt: Subaru Forester 2.5 XT: Családi rali

A Subaru ismertsége szinte teljes mértékben a raliban elért sikereknek köszönhető, és szinte kizárt, hogy ne az Impreza modell ugorjon be elsőre mindenkinek. A többi modell méltatlanul burkolózik ködbe, amiből a Forester 2,5 XT-nek most jó esélye van a kitörésre.

Igaz, erre most is csak a csúcsváltozat lenyűgöző menetteljesítménye teszi lehetővé, amivel komoly meglepetéseket okozhatunk a komolyabb sportautóknak is. Besorolását tekintve a Forester szabadidőautó, ránézésre pedig inkább emelt hasmagasságú kombi.

A motorházfedélen található levegőbeömlőn kívül nem sok izgalmas formát találni a Foresteren, sőt még az unalmas jelzőt is könnyedén rásüthetjük. Az új 2.5 XT csúcsmodell külsőre a 12 küllős könnyűfém felnijéről ismerhető fel, ami nem sok segítség.

A különlegességek a szelíd burkolat alatt bújnak meg, és szimmetrikus összkerék-hajtásnak, valamint boxermotornak hívják őket. Az ezeknek köszönhető sikereket nem lehet elvenni a Subarutól, amit a hátsó szélvédőn található apró matricák is jeleznek.

Az eddigiektől és a raliautóktól eltérően nem kétliteres, hanem 2,5 literes töltőlevegő-hűtővel szerelt boxermotor került beépítésre.

A 210 lóerő ettől a kiviteltől erősen visszafogott első hallásra (Japánban 300 lóerős is létezik), mégis drasztikusan javultak a menetteljesítmények a 177 lóerős változathoz képest.

Mindössze 6,3 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, ami élményben szinte semmihez sem fogható. Kellően magas fordulatszámról indulva könnyedén füstölésre bírható a négy kerék egyszerre, és közben iszonyatos erővel, tétovázás nélkül szorulunk az ülésbe.

Mielőtt magunkhoz térnék a csodálkozásból, a motor már rángatással jelzi, hogy elértük a maximális fordulatszámot és ideje lenni a következő fokozatot kapcsolni.

Kizárólag ötsebességes kézi váltóval kapható a 2,5 XT, ami erőteljes kezet kíván. A fokozatok viszont nincsenek egymástól kellően elhatárolva, így a váltás kissé lassabb és nehézkesebb az elvártnál.

Sportosan keményen jár a kuplungpedál is, ehhez képest viszont a kormány viszont szinte semmilyen erőkifejtést sem igényel. A kormányon ott díszeleg a MOMO felirat, fogását és kinézetét is eltalálták. Alapáron vezérelhető róla a hifi rendszer, valamint a sebességtartó automatika.

Sajnos csak magasságában állítható, így nehezebb az ideális üléspozíció eltalálása, de egyáltalán nem lehetetlen. Kényelmesek és igényesek a szintén szériában érkező bőrülések, bár a teljesítményhez képest kevés oldaltartással bírnak.

Hátul nem érdemes az ülésre pakolni, mert forszírozott tempó mellett a csúszós bőrfelületről minden az első ülések alá kerül másodpercek alatt. A helykínálat a második sorban közepes, a lábtér kevésbé, a fejtér bőséges. Alaphelyzetben szűkös a 387 literes csomagtér, amit a 60/40 arányban síkba dönthető üléstámlákkal 1629 literesre bővíthetünk.


Családias jellege ellenére inkább férfit kíván a vezetőülés, de nem a nagy teljesítmény miatt. A kulpung-fék-váltókar együttes nehézkes járása kemény bánásmódot vár el, sőt, az erősebbik nem is hajlamos eleinte meglehetősen darabosan indulni és gyorsítani.

A boxermotor jellegzetes surrogó hangja csak magas fordulatszámon hallható, pedig szívesen hallgattuk volna már alacsonyabb fordulat mellett is, a szintén hallgatásba burkolózó kipufogóval együtt.

Ettől függetlenül minden gyorsítás élményszámba megy az autóval és a 160-as tempót észrevétlenül érhetjük el, bárhol és bármilyen körülmények között. A 226 km/órás végsebesség elérése szintén nem okoz komoly megterhelést, és még ekkor is biztonságban érezhetjük magunkat. A 320 newtonméteres nyomaték által nem kell sűrűn a váltókar után nyúlni, ha csak nem ahhoz van éppen kedvünk.

A közel 20 centiméteres hasmagasság ellenére stabilan száguld a Forester, ami főként a felépítése miatt alacsonyra szerelhető boxermotornak köszönhető. Oldaldőlése emiatt a vártnál jóval csekélyebb, a bólogatás enyhítésére viszont kevés hangsúlyt fektettek.

Buckás földúton ezért nagyon oda kell figyelnünk, hogy mennyire tapossuk a gázpedált, mert könnyedén koppanhatunk alulról. Nagy élményben lehet viszont részünk, amennyiben sikerül találnunk egy viszonylag sík, homokkal vagy sárral borított utat.

Ilyen útviszonyok között könnyedén farolásra bírhatjuk a Subarut és közben igazi raliélményeket szerezhetünk magunknak és utasainknak. A négy kerék megpörgetése kanyarodás közben aszfalton sem nehéz feladat, de itt ilyenkor inkább alulkormányzottság jellemző.

A nagyobb sebességre hangolt (hátul szintszabályzós) futómű miatt rossz úton bizony nem honol csend az utastérben, főleg a csomagtér felől zörgés, cincogás hallható. A sportos viselkedés ellenére a Forester mégsem igazi sportautó, sőt a száguldást is inkább csak egyenesben szereti.

Kanyarsebessége jónak mondható, de megemelt pocakja miatt mégsem ez a legfőbb erőssége. Persze az összkerék-hajtás és a csúszás közben is könnyedén korrigálható viselkedés miatt ez nem azt jelenti, hogy nem megy élményszámba síró gumikkal a kanyarvétel.

Talán ami a gyors szerpentineket leginkább távol tartja, az a teljesítményhez képest gyenge fékhatás és a karosszéria előre-hátra bólogatása.

Lassú haladás ezzel az autóval szinte teljesen kizárt, ami a fogyasztáson is megmutatkozik. Városban 16,7 literes fogyasztást mértünk, ami a hengerűrtartalomhoz és a tömeghez viszonyítva abszolút reális érték. A rövid váltó miatt országúton 10 liter körüli fogyasztás produkálható.

Minden létező extrát szériában kapunk a 2.5 XT-hez, így a DVD-s navigáció, a tempomat, az automata klíma, a „Hill Holder”, és a bőrülések is járnak a 10 397 000 forintos vételárért.

Ennyit bőven megér az autó annak, aki kihasználja az autó magasabb építését, és a ballonosabb gumik miatt a defekttől sem kell állandóan rettegni a hazai utakon. Száguldásra az alig drágább, de jóval erősebb Impreza WRX STi javasolt.


Műszaki adatok – Subaru Forester 2.5 XT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2457
Furat x löket (mm) 99,5 X 79,0
Hengerek / szelepek száma B4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 155(210)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/3600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,3
Végsebesség (km/h) 226
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 15
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,7
Vegyes (l/100 km) 11
CO2 kibocsátás (g/km) 261
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4450/1735/1585
Tengelytáv (mm) 2525
Csomagtér (liter) 387
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1445/515
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 215/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 397 000
Konkurensek (forint) Volvo XC70 2.5T: 14 810 000
BMW X3 3.0i: 13 359 000
Audi Allroad quattro 2,7T:16 125 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, 4 légzsák, automata klíma, DVD-s navigáció érintőképernyővel, Cd-s rádió, stb.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kinézete és formája ellenére igazi élményautó a Forester 2,5 XT aszfalton és földúton egyaránt. Magas felépítése miatt inkább az egyenesekben vitézkedik.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont