Liana: life in a new age – ezzel az elcsépelt, a 90-as évek hajnalára emlékeztető monstrummal kísérelte meg első arculatváltását a Suzuki. Sikertelenül, mert mire az autó forgalomba került, már rég ki is ment a divatból. A Lianát úgy tervezték, mintha a 80-as években valaki ki akarta volna találni, mivel járnak az emberek 2000-ben. Nem jött be.

Ellenben az új Swiftről süt az új kor szelleme. Egész belevaló járgány kerekedett a mi autónkból. A barátságos lámpatestek lágy ívvel fogják közre a sportos hatású karosszériát. A tetővonal majdnem teljesen vízszintes, ami nyilván szánt szándékkal a BMW-féle Minit juttatja a bárgyú szemlélő eszébe.

Pofás külsőhöz hasonlóan jóképű belső dukál. Itt dőlt meg az Ignis, és itt billeg a léc fölött a Swift is. Habár az utastér teljesen kulturált, a középkonzol kilóg a mestermunkával összerakott beltér egységesen szép képéből. Praktikus szempontból a kétdines gyári rádió telitalálat. Ellopni csak a teljes műszerfal kárpit roncsolásos szétbarmolásával lehet.

2 250 000 az ötajtós Swift alapára, 200 ezerrel olcsóbb a nyártól kapható háromajtós

Vitatható a leegyszerűsített fedélzeti komputer értelme. Csak pillanatnyi fogyasztást mutat a szélvédő tövébe tolt kijelző. Ez a fedélzeti komputerek legértelmetlenebb funkciója, egy átlagfogyasztás mérővel többre mennék.

Ennek ellenére bátran állíthatjuk, hogy ennél szebb utasterű autó eddig még nem jött ki az esztergomi gyár kapuján. Emblémát letakarva, szalonspiccesen akár Mercedes A-osztálynak is nézhetnénk a Swiftet.

Érzéki könnyedséggel működő bajuszkapcsoló, határozott ellenállású váltó. Mindenre figyeltek, amit menet közben babrálunk. Még a kormány vastagságára is.

Nem értettem sosem, hogy miért baj, ha egy műanyag kemény. Szerintem az a baj, ha csúnya. Nem fekszem rá, nem kell, hogy puha legyen, elég, ha jól néz ki. A Swiftben pedig jól néz ki minden. Még az ezüstszürkére fújt szellőzőrostély is.

Teszt: Suzuki Swift 1.3 GLX – Jól áll neki a magyarság 53Széltében és magasságában megnyúlt, viszont elődjénél kurtább az új Swift. Dacára ennek belül tágasabbnak érzi az ember, még akkor is, ha a korábbi Swift sportkocsikat megszégyenítő alacsony üléshelyzetét a manapság divatos magas fotel váltotta fel. Vélhetően a nagyobb tengelytávnak kell megköszönnünk a belső terebélyesedést.

Felemás tapasztalatokat gyűjtöttünk az ülésekről. Volt, akinek nyomta a hátát, ennek ellenére a többség nagy kényelemben pöffeszkedett a hatalmas, jóképű kárpitozású fotelokban, melyek sajnos kanyarban nem tartanak semmit.

Praktikus szempontból baráti a Swift, hatalmasak a zsebek az ajtókban, óriási a kesztyűtartó, a váltó előtti pohártartókba belefér a félliteres palack. Városi autóról lévén szó, nagyra értékeltük a forgalomról pontos és hatalmas képet adó tükröket. Összemértük, pont akkorák a külső tükrök, mint a Kia Sportage-é.

Talán ezzel akarták elterelni a szót arról, hogy a csomagtartó egyértelműen kicsi. Persze erre van magyarázat, hiszen a korábbi 3745 mm-ről 3695-re ment össze a Swift, miközben a tengelytáv két és fél centit nyúlt 2390 mm-re. Csodák nincsenek. Ha az utastérben elöl-hátul elférnek az átlagos magasságú felnőttek, akkor a csomagtartónak kell szenvednie.

Teszt: Suzuki Swift 1.3 GLX – Jól áll neki a magyarság 54

Szenved is. A 213 liter egy nagyobbacska sporttáskának és szanaszét szórt többi holminak elég. Nem valószínű, hogy az új Swift tulajdonosi köre csomag helyett hitelkártyával indulna nyaralni, ezért hosszabb útra, négy személynek, sok csomaggal nem ajánlanánk az autót.

Pedig a kisebb motor képessé tenné a Swiftet komolyabb hosszúságú utak problémamentes leküzdésére. Az 1328 köbcentiből előhozott 92 (egyes források szerint 93) lóerő vérmes dögöt farag a kellemes küllemű járgányból. Sosem volt probléma a Swiftek dinamikájával, most sincs.

Égen földön kerestük, a szigorúan titkos adatnak minősített gyorsulást sehol sem leltük fel. (Egy kedves olvasónk segítségével végül sikerült kideríteni, hogy 11 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára a kézi sebességváltós Swift. – szerk.) Tudjuk viszont a végsebességet, a 175 km/órát a városi fürge gyorsítások könnyedségével éri el az autó, egyre erősebb motorhang kíséretében.

Teszt: Suzuki Swift 1.3 GLX – Jól áll neki a magyarság 55Egyetlen kötözködni valót találtunk a motorban, a kissé magas fogyasztást. A tesztüzem viszontagságai, az állandó hajszolás, a kíméletlen bánásmód, a városi használat és a kevés futott kilométer megmagyarázza a 8,5 literes fogyasztást.

Meg az, hogy a sportosabb autók iránt érdeklődő kollégák egyszerűen rákattantak a Swiftre. Az előd független hátsó futóművével sem tudott olyan élményt nyújtani, mint a mostani a csatolt hátsó lengőkarossal. A Swift nyújtotta élménynek csak egyik láncszeme az új futómű. Itt van még a pontos váltó, a jó kormányzás és a stabil útfekvés. Kicsivel keményebb lengéscsillapítással és jobb fékbetétekkel önjelölt autóversenyzők kedvenc játékszerévé válhat a Swift.

Rövid úton vezettük a 10 lóerővel vaskosabb, 1,5 literes motorral táplált Swiftet is. A két autó között markánsan kimutatható különbséget nem sikerült felfedezni, érzésünk szerint a Swift méreteiből adódó, egyértelműen városra optimalizált használatban az 1,3 literes motor a nyerő.

Teszt: Suzuki Swift 1.3 GLX – Jól áll neki a magyarság 56Mivel később automatizált kézi váltóval is rendelhető lesz majd ez a motorváltozat (a nagyobb csak hagyományos négyfokozatú automatával), sokak kedvencét véljük felfedezni a kisebbik változatban.

Mellette szól még a vonzóbb árfekvés. Hozzá kell szokni, hogy a Swift megkomolyodásával komolyabb összeg került az árcédulára. 2 050 000 forint az alsó határ, 3 350 000 a felső. (A két szélső érték közti részleteket megtalálja itt!). Tesztautónk középutas felszereltségű, GLX névvel, légkondival, CD-s rádióval, blokkolásgátlóval, két légzsákkal, 2 750 000 forintos árral.

Ez a Swift viszont nagyon más. A belénk táplált kisebbségi komplexus értelmét veszti. Nem vagyunk alacsonyabb rendűek a társadalom többi négykerekűjénél. Autónk nem alantas, de nem is olcsó.

Teszt: Suzuki Swift 1.3 GLX – Jól áll neki a magyarság 57

Műszaki adatok – Suzuki Swift 1.3 GLX
 
MOTORADATOK
 
Lökettérfogat (ccm) 1328
 
Furat x löket (mm) 78,0×69,5
 
Hengerek / szelepek száma S4/16
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 68(92)/6000
 
Max. nyomaték (Nm/ford.) 114/4000
 
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,0
 
Végsebesség (km/h) 175
 
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,0
 
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
 
Vegyes (l/100 km) 6,2
 
CO2 kibocsátás (g/km) 148
 
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3695/1690/1500
 
Tengelytáv (mm) 2390
 
Csomagtér (liter) 213-562
 
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 990-1050/480-420
 
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
 
Gumiméret 165/70 R14
 
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 750 000
 
Konkurensek (forint) Toyota Yaris 1.3 Sol 87 LE: 2 907 000
  Nissan Micra 1.2 Visia+ 80 LE: 3 154 000
  Renault Clio Nature+ 1.2 75 LE: 3 050 000
  Fiat Punto 1.2 Active AC 60 LE: 2 840 000
  Kia Picanto 1.0 LX Cool 61 LE: 2 349 900
 
Tesztelt autó ára (forint) 2 750 000
 
A szériafelszereltség fontosabb tételei Blokkolásgátló, légkondicionáló, két légzsák, elöl elektromos ablakemelők, szervokormány, CD-s rádió
 
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Íme az új Suzuki Swift, amely balsorsként elődje nevével kénytelen tovább élni. Pedig ahhoz már semmi köze. Ez a Suzuki első valóban piacképes autója, erős motorral, vonzó formával, és európai kényelemmel.
 
Pontszám (max. 10) 7,75 pont