Vezettük: Lexus GS - Luxus, harmóniában

5 év. Ennyi ideig tartott a harmadik GS sorozat kifejlesztése, amint azt Hideo Tomomatsu, a GS projekt vezetője kérdésünkre elmondta. A GS-ben gyakorlatilag minden új, a padlólemeztől a futóművön át a V6-os motorig.

Megjelenik a harmadik generációban az aktív kormányzást, az ABS-t, a fékerőelosztást, a kipörgésgátlót és a menetstabilizáló elektronikát összehangoló VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) menetdinamikai szabályzás.

Az új GS-ben benne van a kanyar belső ívét jobban megvilágító adaptív fényszóró. Immár a GS is tudja azt a trükköt, hogy a tempomat radar segítségével lelassítja az autót, majd felgyorsítja az előre beállított sebességre, ha kisorolt előlünk a lassabb autó.

Persze az új GS-ből olyan apróságok sem maradtak ki, mint a szellőztethető első ülés vagy a Bluetooth kapcsolat a mobilunk és az autó között.

A legfontosabb azonban az angolul L-finesse-nek, magyarul L-Stílusnak nevezett alapelv, amit a Lexus elsőként az új GS kifejlesztésénél követett. A japán prémiummárka a példaértékű minőséget és az összes hightech megoldást igyekszik emészthetően egyszerű formában és jellegzetesen japán stílusban tálalni.

Ennek része a nagyvonalú, elöl-hátul igen tágas és stílusos belső tér. A GS jól felépített fényárral fogadja este az embert, a Smart-Key rendszer érzékeli a vezető zsebében lévő kulcsot és automatikusan nyitja-zárja az ajtót, mint egy jobban felszerelt Renault Mégane.

Jóllehet a belső térben a Lexus-nál olyan részleteket is akkurátusan megterveznek, hogy mennyire süpped be a kartámasz, vagy milyen csillapítással nyílik a hamutartó fedele, semminek nincs izzadságszaga.

Erőlködés helyett egyszerűen csak a csendes luxust, a kikezdhetetlen minőséget és a fabetéteket leszámítva eltalált stílust érzékeljük. Mindent az utasokért, és persze még többet a vezetőért.

Az Optitron műszerek megvilágítását egy elektrokróm üvegfelület szabályozza. A pótféklámpába épített fényérzékelő, ha a műszerekre süt a nap, automatikusan csökkenti a fényáteresztést. A műszerek számlapja valódi fém, ami nagyon tetszett.

A modellváltással egy centivel mélyebb lett az üléshelyzet elöl. A GS-ben olyan jól ültünk, mint az Audi A6-BMW 5-ös-Mercedes E-osztály hármas bármelyik tagjában. Ennél nem kell nagyobb dicséret.

Maga az ülés igen kényelmes, de a konkurensek olyan magasra helyezik a lécet, hogy kár volt kihagyni a deréktámasz függőleges állítását, amit már sok Audiban láttunk, vagy az oldalsó támaszok szélességének állíthatóságát. A kanyarban önműködően felfújódó oldalhurkákra nem vágytunk az E-osztály multikontúr üléséből.

Európai szemmel nézve a motorkínálat alapvető hibája, hogy nem szerepel benne dízelmotor. A vén kontinensen elérhető darabszámok nyilván nem teszik gazdaságossá a dízelmotort a GS-ben. Kár, szívesen megnéznénk, milyen lenne egy hathengeres dízel – Lexus színvonalon.

A benzinesek viszont tenyerükön hordozzák azt a szerencsést, akinek kijut a bal első hely egy GS-ben. A háromliteres motor közvetlen benzinbefecskendezéses és 249 lóerős. Gyorsan osztunk-szorzunk, ez 83,1 lóerős literteljesítmény, nem kis szó.

Míg az előző GS 300-ban soros hathengeres motor volt, az új generációban a Lexus átállt V6-os motorra. A magas sűrítésű (11,5:1) motorban a kipufogó és a szívószelepek vezérlése is változó, amit a Lexus Dual VVT-i-nek hív.

3500-as fordulaton 310 Nm-es maximális nyomaték ébred. A rendkívül fejlett motor súlya csupán 174 kilogramm. A nagyon kifinomult motorral a GS 300 életrevalóan és kulturáltan megy.

Teljesítményben, hengerszámban és persze presztízsben is még többet nyújt a 283 lóerős 4,3 literes Lexus gyöngyszem, amely az LS 430 V8-as motorja. Mindkét motorhoz kizárólag a hatfokozatú, új fejlesztésű automata váltó kérhető.


A könyöktámasz előtt elhelyezett Power gomb megnyomásával a váltó sportos karakterisztikára vált. Ez a sportosság szerencsére nem abból áll, hogy értelmetlenül bőgeti a motort és fölöslegesen váltogat fel-le.

Manuális váltó egyáltalán nincs, az automatát lehet kézzel kapcsolni. A sorosan kapcsolható automata váltó hűen idézi a kézi váltókat, a motor a leszabályozásig forgatható.

A szűkre kiosztott fokozatok kis ugrásokkal követik egymást. Az elektronikus vezérlés rutinosan bánik a sebességekkel, mintha kitalálná szándékainkat.

Elvileg a Lexus fejlesztőmérnökei mind az öt érzékszervünket el kívánják kápráztatni az új GS-sel. Nekem a V8-as GS 430 a hossz-, kereszt-, harántirányú gyorsulásérzékelőmet azonnal lenyűgözte.

A gondosan válogatott illatok, aprólékos műgonddal kitalált formák, mesterien megkomponált hanghatások kiesnek az elsődleges érzékelésből, ha a gázpedált belegyógyítjuk az elegáns padlóborításba.

Alapesetben a GS 430 „Mit kívánsz kis gazdám?” szellemben tökéletesen kiszolgálja az embert. Közben mintha csak arra várna, hogy az elektronikus lengéscsillapítást Sport-ra kapcsoljuk, a hangtalan V8-as pedig megrázza magát és kiadjon magából mindent.

Rajtolásnál nem füstölt a gumi, sosem volt tolakodó a nyolchengeres mesés hangja, de közben olyan gyorsulásban volt részünk, ami szinte ördögi. 417 Nm és 283 lóerő udvarias, de kíméletlen brutalitással viszi a 430-as GS-t.

Mivel a Lexus is jól nevelt autógyártó, ezért a német konkurensekhez, vagy a Volvókhoz, Jaguarokhoz hasonlóan az erősebbik GS végsebessége sem lépi túl a 250 km/órát. 180-ról 230-ra úgy gyorsult az autó, hogy korlátozás híján a 250 csak egy állomás lenne.

Furcsa volna, ha pont a GS futóműve nem nőne fel a tanítani való harmóniában működő hajtáslánchoz.

Hátul többlengőkaros, elöl kettős keresztlengőkaros a felfüggesztés. Az új padlólemezzel a GS tengelytávja 5 centivel hosszabb lett az elődnél, 2850 milliméteres, a hátsó nyomtáv 3 centiméterrel haladja meg az eddigi GS-ét.

Ha elegünk van az autópályából, a GS csúcsmodellel jól lehet kanyarról-kanyarra vágtatni, még ha nem is egy kiskategóriás GTI, mondjuk egy Yaris TS vagy egy Fiesta ST lúdbőrös izgalmával. A nyolchengeres motorhoz változó áttételű aktív kormány és elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás jár.

Mintha az autó is élvezte volna, ahogy Sportba kapcsoltunk a kényelemre hangolt, de egyáltalán nem pudingszerű Norm állásból. Az AVS (Adaptive Variable Suspension) Sport módban növeli a különbséget az ívbelső és ívkülső kerekek lengéscsillapítása között, csökkentve az oldaldőlést.

Ha Sport módban élvezzük a GS útfekvését, a kormányzás közvetlenebbé válik és a rendszer csökkenti a rásegítő erőt. Amit a kipróbált GS 430 a 245/40 R18-as, Yokohama Advan gumikkal kanyarban tudott, az nem hétköznapi.

Elöl 334, hátul 310 milliméter a féktárcsák átmérője, a lassulást bármely szériaautó megirigyelhetné.

Utólag végiggondolva nem kis apparátus dolgozott azon, hogy az autót vezetve minél jobban érezzük magunkat a GS kormánya mögött, mi a magunk részéről maximálisan élveztük a bravúros hajtásláncot és a remek futóművet.

Magyarországon néhány hét múlva megkezdődik az új GS forgalmazása. Alapára hazánkban alig lesz magasabb a jelenleg 13 185 000 forinttól induló előző GS 300-nál. Itthon a várakozások szerint évente 30-40 GS találhat gazdára.

Világszinten nagyon sokat vár az újdonságtól a Lexus, áttételesen a Toyota. A darabszámokat továbbra is az Egyesült Államok piaca hozza majd, a tervek szerint Európában 5000 GS-re lesz vevő idén áprilistól decemberig.

Európában a Toyota komoly fejlődéssel számol luxusmárkája esetében. A 2004-ben eladott 358 000 Lexus-ból csak 25 000 jutott az EU-országokra. Az idei terv 29 000 autó, 2010-re pedig 65 000 Lexus európai értékesítése a cél.


Műszaki adatok
GS 300
GS 430
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2995 4293
Furat x löket (mm) 87,5×83,0 91,0×82,5
Hengerek / szelepek száma V6/24 V8/32
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 183 (249)/6200 208 (283)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 310/35000 417/3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,2 6,1
Végsebesség (km/h) 240 250
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 14,4 16,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,2 8,6
Vegyes (l/100 km) 9,8 11,4
CO2 kibocsátás (g/km) 232 269
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4825/1820/1430 4825/1820/1430
Tengelytáv (mm) 2850 2850
Csomagtér (liter) 430 430
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1620-1660 1695-1735
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 71 71
Gumiméret 225/50 R17 245/40 R18