Kanyarba bevilágító xenon fényszóró, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, hatfokozatú automata váltó: első hallásra ezek a tételek egy felső kategóriás autót idéznek, de nem. Ezt mind egy középkategóriás autó tudja, jelesül az Opel Vectra.
A Vectra fakóba hajló külseje alapján meg nem mondanánk, hogy műszaki töltetével ez az autó a középkategória egyik éllovasa. A tesztautó két újdonsága a Design Editon kivitel és az automata váltó volt.
A Design Edition modell 120 000 forinttal drágább az alulról második Comfort kivitelnél. Ennek fejében 16 colos alufelniket, MP3 lejátszást és apróbb belső csinosításokat nyújt. Nem sok, de a felár sem magas.
Kínos tételek hiányoznak a Vectra Design Edition szériafelszereltségéből. Ebben a kategóriában az ESP-nek bele kellene férnie az alapárba, a Vectránál sajnos csak a hathengeres verziókban alapáras. Az automata klímát, a fedélzeti számítógépet és a motoros hátsó ablakemelőt is megérdemelné a vásárló, ha minimum 7 339 000 forintot költ egy autóra.
Soroljuk tovább: miért kell felárat kérni a deréktámaszért az első utasüléshez és miért nem lehet egy alapáron is jóval 7 millió feletti autóhoz bőrbevonatú kormányt adni? Azt is elvárnánk, hogy a rádiót ne csak felárért lehessen a kormányról vezérelni.
Sok más autóval ellentétben a Design Edition Vectrában a fejegység nem köpi ki bambán az MP3-as CD-t. A 35 000 forintba kerülő hátsó audio rendszerrel a második sorban ülők más zenét vagy rádióadást hallgathatnak, mint az elöl utazók. A fejhallgatók csatlakoztatásakor a hátsó hangszórók elnémulnak.
Elinduláskor a turbólyukat teljes mértékben kiiktatja a nyomatékváltó. Puhán, rántás nélkül követik egymást a sebességek. Feltűnt, hogy automata üzemmódban és városban a váltó sokszor eggyel magasabb fokozatban dolgozott, mint amit kézzel kapcsoltunk volna.
Egyszer egy lemerült akkumulátorú dízel Fiat Tipót vontattunk a Vectrával, amiben igazán áldásos volt a modern automata segítsége.
A kézi váltás a fokozatválasztó karral működik, a váltómű a kart előretolva vált felfelé, visszahúzva lefelé. Ez pont ellentétes a versenygépek szekvenciális váltóival, de talán logikusabb így, legalábbis nekünk, akik nem soros kapcsolású versenyautókon cseperedtünk fel.
Ha akarjuk, a megállapodottak nyugalmával mozgó Vectra egy gombnyomásra megfeszíti izmait és előtör belőle a huszáros virtus. A Sport gomb bekapcsolása után az elektronika egyik első lépése, hogy visszaváltással felveri a fordulatszámot úgy 3000-re és az autó azonos gázpedál állásnál is kicsit megugrik.
Annyival jobban harap a motor Sport üzemmódban, hogy az volt az érzésünk, a turbónyomást is felcsavarja az elektronika. Az egészen eddig addig ráérős autó vehemensen gyorsult minden bokamozdulatra.
Ilyenkor a csendes és igazán finoman járó dízelmotorból kihozhatjuk vadabbik énjét. Érdemes tiporni a gázt, az Olaszországban gyártott dízelmotorból árad a kraft. A motor nem egyszerűen csak nyomatékos, dízel mércével mérve pörgős is.
Puristák biztosan megszólnák a „gombnyomásra sportosra váltok” felállást, kicsit talán műanyag, de egyrészt nagyon jó játék, másrészt tényleg nagyságrendekkel gyorsabban lehet kanyarodni az autóval.
Sokat javít a biztonságérzetünkön is, hogy Sport beállítással az autó alig dől oldalra, ennek autópályás fordulókban is nagy a jelentősége, ahol a Vectra éles tempónál is megnyugtatóan stabilan kanyarodik. A feszes futómű közepes rugózási kényelmet engedélyez.
Az extrákkal gazdagon kistafírozott tesztautóban a kanyarba bevilágító fényszórót is kipróbálhattuk. Az AFL (Adaptive Forward Lighting) kanyarban maximum 15 fokban fordul a kanyar irányába, de mi ennél többre értékeltük egy csak 40 km/óráig működő másik funkcióját.
Egy ferdén beszerelt kiegészítő izzó a kormány elfordításakor rendkívül hatékonyan megvilágította azt a területet, ahová éppen befordultunk. A modern fényszóró mást is tud: 120 feletti tempónál automatikusan kicsit magasabbra, így messzebbre világít a xenon izzók fénykévéje.
Ezzel a dízelmotorral az automata Vectra mintha arra született volna, hogy sztrádán suhanjunk vele. Hatodikban 160-nál a motor nem egészen 2400-at forog percenként, szinte álmosító az a csend és nyugalom, ahogy magunk mögött hagyjuk kilométerek százait.
Comfort kiviteltől széria a sebességtartó automatika, ami nagyon jól jön hosszú úton. A Vectra hátul is rendkívül kényelmes, nagyon jó az ülés, kellően tágas a hely, jó magasságban találjuk a kartámaszt, van elég rakodóhely.
A hátsó szélvédő előtt motorosan mozgathatjuk az árnyékolót, mint a felső kategóriás limuzinokban. Sok emberre mágikus hatással van ez a részlet. A hátsó szélvédőre és az oldalablakokra kapható rolókkal végképp irigylésre méltó a második sor komfortja.
Elöl sem panaszkodtunk, bár a nekünk tetsző üléshelyzetet több korábbi tesztautóban jobban be tudtuk állítani, mert az ülés magasságát extraként elöl és hátul is állítani lehetett egy-egy karral, az automata Vectrában pedig csak egyféleképpen. Az ülés maga kényelmes.
Városi forgalomban, nagyon kemény hidegben a Vectra 10,4 litert fogyasztott 100 kilométeren. Autópályán a fogyasztás 7-7,5 liter körül alakul. Biztos lehetne kevesebb is, de egy 150 lóerős középkategóriás dízellel büntetés 100-zal menni.
7 339 000 forint reális összeg a Vectra Design Edition modellért a 150 lóerős turbódízellel és automata váltóval. 550 000 forint sok pénz az automata váltóért, de a felár nem kiugróan magas. A dízel Mondeóhoz például 750 000 forintért rendelhető a kormányról kapcsolható, de csak ötfokozatú automata.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150) /4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000-2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,0 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,5-9,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4-5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9-7,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 186-189 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4596/1798/1460 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 500-1050 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1548/492 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/55R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 339 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldal- és függönylégzsák, ABS, kipörgésgátló, első ködfényszóró, motoros tükörállítás, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, tempomat, manuális légkondicionáló, motoros ablakemelő elöl, CD30 rádió MP3 lejátszással, 7 hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Csinosabb külsőt és gazdagabb felszereltséget, vagy alacsonyabb árat kérnénk még a Vectrától. Az olasz dízelmotor és az automata váltó jól áll a nagyon eltalált családi autónak. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |