2000 őszén mutatkozott az Alfa Romeo alsó középkategóriás autója, a 147-es. Az autó, ahogy az olasz gyártóhoz illik, szemben a német vagy japán konzervativizmussal, gyönyörű, dinamikus formával született meg.
Ez az arculat azóta sem vált elavultá – mintha csak most mutatták volna be -, manapság is a legszebb kocsik közé tartozik a 147-es. Ám a piac igényeinek megfelelően tavaly az olasz gyártó felfrissítette, majd a Párizsi Autószalonon bemutatta az autót.
Nem tudom eldönteni, hogy a régi vagy az új változat a szebb, mindkettő tetszik. Az egyértelmű, hogy az új első lökhárító jobban illik az autó jellegéhez, sportosabb benyomást kelt. Sajnos eltűntek az ütközőkből még a maradék gumicsíkok is, így vacoghatunk a parkolós lökdösődőktől.
A reform során hangsúlyosabb lett a márkavédjegyként szereplő hűtőmaszk-pajzs, de átalakították a lámpákat is. Akár egy tuningolt autón, erősen szűkülnek az első fényszórók, melyek átlátszó burája mögé költöztek a lökhárító sarkaiból az irányjelzők.
Igazi autófenoménnek kell lennie annak, aki oldalról vagy hátulról kiszúrja, hogy új modellel van dolga. Az árulkodó jel az új irányjelző illetve a hátsó lámpatest, de ez minimális differencia.
Hátul egy krómcsik került a csomagtérajtóra, de ez a finom karosszériamunka is feleslegesnek mondható. Korábban még egyszerűen ki lehetett nyitni a csomagtartót, most már nem. Eltűnt ugyanis az a rés, ahol a kezünkkel megfoghattuk a fedelet. Próbáltam a kezelési könyvből útmutatást nyerni, de nem lettem okosabb, így a hátsó ablaktörlő szárát fogva próbálkoztam.
Tompán záródó ajtókon át vezet az út az utastérbe, ahol maradt az Alfa hangulat, de más színek és anyagok teszik kellemessé autózásunkat. Tapintásra kiválóak az anyagok. Finom szövetek és puha műanyagok uralják a teret, de akadnak kopogós részletek is.
Olyan izgalmas részletek fokozzák a minőségérzetet, mint a fejtámlák rúdjának krómozása, vagy a kellemes hangzású hifi csipogóinak krómbetéte. Apropó hifi, az autót felszerelték egy iPod-dal is (lásd keretes anyagunkat).
Továbbra sem tudtam felhőtlenül tekinteni az utastérre, mert az összeszerelésben akadtak hibák. A műszerfal jobb oldala folyamatosan nyöszörgött, az elektromos ablakok gombját tartó konzol pedig nem volt a helyére bepattintva, igaz, ez nekem sem sikerült.
Ez utóbbi eleve rossz helyen is van, az embernek hátra kell feszítenie a csuklóját, hogy használni tudja a gombokat.
Átalakult az autó műszeregysége is, az órák immár nem különálló csövekben csücsülnek, hanem közös lapra kerültek. Krómdíszítést kaptak a fehér számlapos műszerek, utóbbi szolid jelzés, hogy menet közben sportos jellegre számíthatunk.
Kiváló üléspozíció fogadja a vezetőt és anyósát a 147-esben. Az ülések jól tartanak kanyarban, amit nem kemény, hanem viszonylag nagy felületű oldaltámaszokkal érték el.
Egy 180 centis sofőr jól ül az autóban, amiben a fantasztikusan jó fogású kormány állíthatóságának is szerep jut, de a viszonylag nagy fejtér is segít.
A fék és kuplungpedál közel van egymáshoz, ez a széles lábúaknak problémát jelenthet. Viszont marad elég hely egy méretes lábtámasznak, aminek autópályán veszzük hasznát.
Hátul még az említett magasságú vezető mögött is jól elfér egy átlagos termetű felnőtt. Térdnél van elég hely, csak a lábfejünket kell az első ülés alá csúsztatni. A fejtér, engedve a forma elsőségének, kissé beszűkül, de ez nem vészes. A második sorban kissé meredekre állították a háttámlát, és mintha egy leheletnyivel a párnázás is keményebb lenne.
Nem sajnálja le a hátul ülőket az Alfa, jut nekik olvasólámpa és saját levegő-bevezető nyílás. Az elöl ülők továbbra odalanként külön-külön szabályozhatják a levegő hőmérsékletét.
Minden hibája ellenére egyben nem hibázott az autó, jó vele menni. Az A-ból B-be való eljutás nem feladat, hanem élvezet. Az élményben főszerepet kapott a kormányzás, ami precízsége mellett direkt áttételével okozott boldog pillanatokat. Azt is nagyra értékeltük, hogy nem volt túlszervózva, kellett erő az autó befordításához.
A motor is jobbik énjét mutatta, alul ugyan nem túl vérmes, de könnyedén, sőt lelkesen forog a magasabb tartományban. Ott pedig élmény a működése, 5000 környékén elmélyülő hangja gyönyörű szimfóniát üvöltve tör előre 7000-ig. Elfásult hivatalnokoknak játszanám a hangját, hogy beinduljon a vérkeringésük és felpörögjenek.
Érdekes darab a váltó, kicsit lógós, nem is teljesen határozott, de mégsem váltunk félre. Valahogy a viszonylag hosszú váltókar irányítása olyan, hogy gyorsan kapcsolva is a megfelelő helyre megy, bár akadópontokon keresztül.
Jól teljesített a fék is, bár ez nem meglepő, hiszen eredetileg a 150 lóerős 2,0 literesre méretezték, csak az 1,6-os is ezt kapta. Sportosabb autózásnál sem jelentkeztek melegedési problémák.
A futómű a korábbiakhoz képest más hangolású. Rossz minőségű úton rendesen „simított”, kanyarban hagyta kissé bedőlni a karosszériát, de a kerekeket stabilan az útra ragasztotta. Ennek a komfortosságnak ugyan a kanyarsebesség látta kárát, de a veszteség nem akkora, mint amit a másik oldalon nyertünk, az úttartás pedig jó.
Meg kell fizetni a sok „zenehallgatás” árát, mert városi vadulásnál könnyedén leszalad 12-13 liter üzemanyag az 1,6-os torkán. Ha normálisan autózunk ez 10 körül alakul, vidéken, országúton pedig 8,5-9 literrel lehet számolni.
Az Alfa 147-es továbbra is csábító formával hívogat, és ha meg tudunk békülni az utastér hibáival, jól érezzük magunkat vele. Sőt, a műszaki tartalom többszörösen kárpótol a hátrányokért.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 82 x 75,65 |
Hengerek / szelepek száma | 4 /16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88 (120) /6200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 146 /4200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 |
Végsebesség (km/h) | 195 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,4 |
Vegyes (l/100 km) | 8,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 194,1 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4223 / 1729 /1442 |
Tengelytáv (mm) | 2546 |
Csomagtér (liter) | 292 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1200 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 205 / 55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 440 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1.6 Trend: 4 005 000 |
VW Golf 1.6 FSI: 4 941 000 | |
Audi A3 1,6 Sportback Ambition: 5 826 000 | |
Toyota Corolla 1.6 Sol: 5 350 000 | |
BMW 116i: 5 455 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 428 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Kétzónás automata klíma, fedélzeti számítógép, hat légzsák, blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó, szervokormány, távirányítású központi zár, elektromos ablakok és tükrök.
A tesztautó extrafelszerelései: |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Sportosan vezethető és igazán szép az új Alfa 147. Az 1,6-osok között a Twin Spark motor hitelesen adja a Cuore Sportivo érzést. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |