Teszt: Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark - Adok-kapok

2000 őszén mutatkozott az Alfa Romeo alsó középkategóriás autója, a 147-es. Az autó, ahogy az olasz gyártóhoz illik, szemben a német vagy japán konzervativizmussal, gyönyörű, dinamikus formával született meg.

Ez az arculat azóta sem vált elavultá – mintha csak most mutatták volna be -, manapság is a legszebb kocsik közé tartozik a 147-es. Ám a piac igényeinek megfelelően tavaly az olasz gyártó felfrissítette, majd a Párizsi Autószalonon bemutatta az autót.

Nem tudom eldönteni, hogy a régi vagy az új változat a szebb, mindkettő tetszik. Az egyértelmű, hogy az új első lökhárító jobban illik az autó jellegéhez, sportosabb benyomást kelt. Sajnos eltűntek az ütközőkből még a maradék gumicsíkok is, így vacoghatunk a parkolós lökdösődőktől.

A reform során hangsúlyosabb lett a márkavédjegyként szereplő hűtőmaszk-pajzs, de átalakították a lámpákat is. Akár egy tuningolt autón, erősen szűkülnek az első fényszórók, melyek átlátszó burája mögé költöztek a lökhárító sarkaiból az irányjelzők.

Igazi autófenoménnek kell lennie annak, aki oldalról vagy hátulról kiszúrja, hogy új modellel van dolga. Az árulkodó jel az új irányjelző illetve a hátsó lámpatest, de ez minimális differencia.

Hátul egy krómcsik került a csomagtérajtóra, de ez a finom karosszériamunka is feleslegesnek mondható. Korábban még egyszerűen ki lehetett nyitni a csomagtartót, most már nem. Eltűnt ugyanis az a rés, ahol a kezünkkel megfoghattuk a fedelet. Próbáltam a kezelési könyvből útmutatást nyerni, de nem lettem okosabb, így a hátsó ablaktörlő szárát fogva próbálkoztam.

Tompán záródó ajtókon át vezet az út az utastérbe, ahol maradt az Alfa hangulat, de más színek és anyagok teszik kellemessé autózásunkat. Tapintásra kiválóak az anyagok. Finom szövetek és puha műanyagok uralják a teret, de akadnak kopogós részletek is.

Olyan izgalmas részletek fokozzák a minőségérzetet, mint a fejtámlák rúdjának krómozása, vagy a kellemes hangzású hifi csipogóinak krómbetéte. Apropó hifi, az autót felszerelték egy iPod-dal is (lásd keretes anyagunkat).

Teszt: Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark – Adok-kapok 65

MP3 AZ AUTÓBAN

Dension-Apple iPod mini

Érdekes extrával gyarapodott az Alfa 147 kínálata, vásárolhatunk ugyanis egy hordozható lejátszót a hifihez. Az Apple által gyártott iPod mini felismeri és kezeli az MP3, az AAC, az Audible és az Apple Lossless fájlokat. Magyar vonatkozása is van a dolognak, mert az eredetileg „gyalogos” használatra kifejlesztett iPod-ot a Dension tette alkalmassá autós használatra. A magyar cég ice>Link elnevezésű csomagja biztosítja, hogy a gépkocsi gyári fejegységéről lehessen vezérelni az iPodot.

A középkonzol rekeszében kapott helyet a kis szerkezet, ami 4 és 6 Gigabyte-os kivitelben készül, így nagyjából 1000, illetve 1500 számot tud tárolni. A lejátszóra számítógépen keresztül lehet feltölteni a zenéket, kompatibilis Mac OS X és Windows 2000/XP rendszerrel is, FireWire vagy USB 2.0 kábelen keresztül szinkronizálható.

A mindössze 103 grammos iPod minit, az autóból kiszállva magunkkal is vihetjük és folytathatjuk a zenehallgatást egy fülhallgató csatlakoztatásával. Önmagában használva egy feltöltéssel 18 órán át képes üzemelni. 25 perces rázkódásvédelemmel látták el, így rossz úton, vagy futás közben sem kell attól tartani, hogy ne működne. Nemcsak zenék lejátszására alkalmas, hanem merevlemezként adatállományok szállítására is.

99 ezer forintba kerül a rendszer, de ebben az árban a CD-s fejegység, a hat hangszóró és az antenna is benne van.

Továbbra sem tudtam felhőtlenül tekinteni az utastérre, mert az összeszerelésben akadtak hibák. A műszerfal jobb oldala folyamatosan nyöszörgött, az elektromos ablakok gombját tartó konzol pedig nem volt a helyére bepattintva, igaz, ez nekem sem sikerült.

Ez utóbbi eleve rossz helyen is van, az embernek hátra kell feszítenie a csuklóját, hogy használni tudja a gombokat.

Átalakult az autó műszeregysége is, az órák immár nem különálló csövekben csücsülnek, hanem közös lapra kerültek. Krómdíszítést kaptak a fehér számlapos műszerek, utóbbi szolid jelzés, hogy menet közben sportos jellegre számíthatunk.


Kiváló üléspozíció fogadja a vezetőt és anyósát a 147-esben. Az ülések jól tartanak kanyarban, amit nem kemény, hanem viszonylag nagy felületű oldaltámaszokkal érték el.

Egy 180 centis sofőr jól ül az autóban, amiben a fantasztikusan jó fogású kormány állíthatóságának is szerep jut, de a viszonylag nagy fejtér is segít.

A fék és kuplungpedál közel van egymáshoz, ez a széles lábúaknak problémát jelenthet. Viszont marad elég hely egy méretes lábtámasznak, aminek autópályán veszzük hasznát.

Hátul még az említett magasságú vezető mögött is jól elfér egy átlagos termetű felnőtt. Térdnél van elég hely, csak a lábfejünket kell az első ülés alá csúsztatni. A fejtér, engedve a forma elsőségének, kissé beszűkül, de ez nem vészes. A második sorban kissé meredekre állították a háttámlát, és mintha egy leheletnyivel a párnázás is keményebb lenne.

Nem sajnálja le a hátul ülőket az Alfa, jut nekik olvasólámpa és saját levegő-bevezető nyílás. Az elöl ülők továbbra odalanként külön-külön szabályozhatják a levegő hőmérsékletét.

Minden hibája ellenére egyben nem hibázott az autó, jó vele menni. Az A-ból B-be való eljutás nem feladat, hanem élvezet. Az élményben főszerepet kapott a kormányzás, ami precízsége mellett direkt áttételével okozott boldog pillanatokat. Azt is nagyra értékeltük, hogy nem volt túlszervózva, kellett erő az autó befordításához.

A motor is jobbik énjét mutatta, alul ugyan nem túl vérmes, de könnyedén, sőt lelkesen forog a magasabb tartományban. Ott pedig élmény a működése, 5000 környékén elmélyülő hangja gyönyörű szimfóniát üvöltve tör előre 7000-ig. Elfásult hivatalnokoknak játszanám a hangját, hogy beinduljon a vérkeringésük és felpörögjenek.

Érdekes darab a váltó, kicsit lógós, nem is teljesen határozott, de mégsem váltunk félre. Valahogy a viszonylag hosszú váltókar irányítása olyan, hogy gyorsan kapcsolva is a megfelelő helyre megy, bár akadópontokon keresztül.

Jól teljesített a fék is, bár ez nem meglepő, hiszen eredetileg a 150 lóerős 2,0 literesre méretezték, csak az 1,6-os is ezt kapta. Sportosabb autózásnál sem jelentkeztek melegedési problémák.

A futómű a korábbiakhoz képest más hangolású. Rossz minőségű úton rendesen „simított”, kanyarban hagyta kissé bedőlni a karosszériát, de a kerekeket stabilan az útra ragasztotta. Ennek a komfortosságnak ugyan a kanyarsebesség látta kárát, de a veszteség nem akkora, mint amit a másik oldalon nyertünk, az úttartás pedig jó.

Meg kell fizetni a sok „zenehallgatás” árát, mert városi vadulásnál könnyedén leszalad 12-13 liter üzemanyag az 1,6-os torkán. Ha normálisan autózunk ez 10 körül alakul, vidéken, országúton pedig 8,5-9 literrel lehet számolni.

Az Alfa 147-es továbbra is csábító formával hívogat, és ha meg tudunk békülni az utastér hibáival, jól érezzük magunkat vele. Sőt, a műszaki tartalom többszörösen kárpótol a hátrányokért.


Műszaki adatok – Alfa Romeo 147 1,6 Twin Spark
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 82 x 75,65
Hengerek / szelepek száma 4 /16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88 (120) /6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 146 /4200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,6
Végsebesség (km/h) 195
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,4
Vegyes (l/100 km) 8,2
CO2 kibocsátás (g/km) 194,1
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4223 / 1729 /1442
Tengelytáv (mm) 2546
Csomagtér (liter) 292
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1200
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 205 / 55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 440 000
Konkurensek (forint) Ford Focus 1.6 Trend: 4 005 000
VW Golf 1.6 FSI: 4 941 000
Audi A3 1,6 Sportback Ambition: 5 826 000
Toyota Corolla 1.6 Sol: 5 350 000
BMW 116i: 5 455 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 428 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Kétzónás automata klíma, fedélzeti számítógép, hat légzsák, blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó, szervokormány, távirányítású központi zár, elektromos ablakok és tükrök.

A tesztautó extrafelszerelései:
metálfényezés, riasztó, rádióvezérlés a kormányról, autórádió CD-vel, MP3-mal és 6 hangszóróval, automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör, sebességtartó automatika,
16″-os könnyűfém keréktárcsák 205/55
gumikkal, első kartámasz tárolórekesszel, tolatóradar

ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Sportosan vezethető és igazán szép az új Alfa 147. Az 1,6-osok között a Twin Spark motor hitelesen adja a Cuore Sportivo érzést.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont