Végre megérkezett az új négyajtós Focus is. Nem mintha Magyarországon hatalmas tömeg várta volna az érkezését, de azért jó, hogy itt van. Legalább eggyel gyarapodott azon lépcsőshátú alsó középkategóriás modellek szűkös tábora, ahová csak a szépek iratkozhatnak be.
Érdekes, hogy ebben a táborban most már három testvért találunk. Az azonos padlólemezre épülő Volvo S40, Mazda 3 és Ford Focus limuzin mindegyikére öröm ránézni. Ez fokozottan igaz az új Focusra, amely elődjénél sokkal látványosabbra sikeredett, és inkább egy kategóriával nagyobb méretű limuzinnak láttatja magát.
Ránézésre nem érezzük úgy a négyajtósról, hogy a Focus család egy kötelező és izzadságszagú változatával van dolgunk, épp ellenkezőleg. A négyajtós formaterve elegáns és teljesen önálló egyéniség.
Az új limuzinnak egyébként az ázsiai piacon örülnek majd leginkább, ahol rendkívül népszerűnek számítanak a hasonló kialakítású modellváltozatok. A Ford Focust elviekben semmi sem mentheti meg a sikertől, mivel szép, tágas, kényelmes és rendkívül praktikus. A négyajtós változat kizárólag a spanyolországi Valenciában készül, Németországban nem.
526 literes a limuzin csomagtartója, amivel a Focus család messze legterebélyesebb hátsóját tudhatja magáénak. Összehasonlításképpen a ferdehátúé 385 liter, míg a kombié 475 liter alaphelyzetben.
Keresztben 1048, hosszában 1058 milliméteres tárgy helyezhető el a csomagtérben, de utóbbi érték az üléstámlák ledöntésével akár 1659 milliméterre is nőhet. Értékes változás az elődhöz képest, hogy mostantól egy mikrokapcsoló segítségével már kulcs nélkül is nyitható kívülről a csomagtérfedél.
Nem árt felidézni talán azt a tényt sem, hogy a Focus az EuroNCAP törésteszten kiváló eredménnyel ötcsillagos minősítést szerzett. A biztonság mellett az egészségünkre is vigyáz a Focus, mivel az utastérben az összes felhasznált anyagot megvizsgálták és a TÜV minősítés szerint egyetlen allergiát okozó anyag sincs az utastérben.
A négyajtós változat motorpalettája a szokásos, bár az nemrégen két új taggal bővült. A benzinesek közül 80 lóerőtől 145-ig választhatunk, előbbi az 1,4-es, utóbbi a kétliteres változat teljesítménye. 1,6-osból a régebbi 100 lóerős mellett egy 115 lóerős Duratec Ti-VCT motor is választható. Ez a kettős változó szelepvezérlés jóvoltából 155 newtonméteres maximális nyomatékát szélesebb sávban adja le.
Dízelmotorból is négyféle választható, kezdve a 90 lóerős 1,6-ostól a kétliteres 136 lóerősig. Előbbi újdonságnak számít a Focus-ban, akárcsak a visszatérő, 115 lóerős 1,8-as TDCi motor. A leggyengébb dízel 13,1 másodperc alatt gyorsítja 100-ra a Focust, végsebessége 174 km/óra. Kétféle lehet az 1,6-os dízelből is, ugyanis továbbra is kapható a változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt 109 lóerős példány is.
Az öt- illetve hatfokozatú manuális váltón kívül egyes modellekbe egy fokozatmentes CVT váltó és egy négysebességes automata is rendelhető. Mostani menetpróbánk alkalmával a 110 lóerős 1,6 és 136 lóerős 2,0 TDCi-t próbáltuk, előbbit öt-, utóbbit hatfokozatú kézi váltóval.
A két váltó egyforma pontosan kapcsolható, de a hatfokozatú kicsit nagyobb erőkifejtést igényel, így ő szorult a második helyre. Mindkét motorhoz elektrohidraulikus szervokormány kapcsolódik.
A három karosszériaváltozat közül a négyajtós tűnt a legingatagabbnak, bár ez a szó erős túlzás a messze földön híres stabil futóműre. Mindössze a kissé megnövekedett oldaldőlés okozza az eltérést, ami kizárólag a rendkívül közvetlen kormányzás miatt vehető észre.
Kanyarban ettől nem lassult érezhetően az autó, amiről kiváló minőségű aszfaltos szerpentineken győződhettünk meg. Egy családi autót meghazudtolóan szeli a kanyarokat a Focus, és a hangos gumisírás mellett is úgy viselkedik kanyarban, mintha az úthoz ragasztották volna.
A kétliteres dízel kifejezetten jól mozgatja a Focust, de az erősebbik 1,6-os dízel is bőven elegendő egy kanyargós úton való jóízű autózáshoz. Kikapcsolt menetstabilizálóval is csak enyhén alulkormányzott, rosszindulatú reakciót pedig egyszer sem tapasztaltunk. A dízelek kissé nyersen szólnak, de alulról is jól húznak és nem hajlamosak lefulladásra.
Sokaknak nem nyerte el tetszését a régi Focus belseje, amire az új már nyomokban sem emlékeztet. Most már inkább a Mondeót juttatja eszünkbe a design, mindenhol elfogadható minőségű és esztétikus műanyagokat találunk. A kormány alaphelyzetben négy irányban állítható.
A négyajtós Focus 150 ezer forinttal drágább az 5 ajtósnál és 25 ezerrel olcsóbb a kombi változatnál azonos felszereltségi szint mellett. A 80 lóerős alapmotorral ez 3 470 000 forintot jelent az Ambiente felszereltséggel.
Tágas csomagtartós családi autót keresve a Focus négyajtósa alaposan megfontolandó ajánlat. Kedvencünk, az 1,6 TDCi, 4,6 millió forinttól indul.