Teszt: Toyota Yaris 1.3 Max - Maximalista

Csakis elcsépelt felütésekkel lehet belevágni. Mit lehet tenni? A Yaris Max neve is elcsépelt. De legalább lényegre törő. Max, vagyis maximális felszereltség. Mindent beleadtak, ami ebben a kategóriában normális ésszel még elvárható.

Légkondicionáló, könnyűfém felni, két légzsák, távirányítós központi zár, elektromos ablakemelő, CD-s rádió, egyedi belső színezés potom 2 757 000 forintért. Hol van itt az átverés? Sehol.

Azt viszont nem árt tudni, hogy a 2000-es Év Autója felett eljárt már az idő. Legalábbis a Toyota szerint, mivel év végén, de legkésőbb a jövő év elején hozzánk is beköszönt az új Yaris, amely Japánban már elindult hódító útjára.

A fene se gondolná, hogy ez a Yaris olyan öreg lenne. De még csak nem is öregecske. Ma is ugyanolyan vonzónak tűnik, mint annak idején. Csak ma már kevesebb fej fordul utána az utcán. Azért, mert sokat látni belőle. Formája viszont örökéletűnek tűnik. A divattermékekkel szinte mindig az van, hogy amilyen gyorsan berobbannak a köztudatba, ugyanolyan gyorsan ki is kopnak.

Ez a Yaris viszont mintha nem akarna megöregedni. 2003 tavaszán óvatos kezekkel finom arcpakolást alkalmaztak ráncai elrejtésére, épphogy csak alakítottak valamicskét az első és hátsó lámpákon, a lökhárítón, no meg az 1,3-as motoron. Ember legyen a talpán, aki száz méterről kiszúrja a régi és új Yarist. Talán a fényszóró apró könnyzsákja ad iránymutatást, más nem nagyon.

Bő hely négy utasnak. Feneketlen bendő alapos hétvégi bevásárlásnak. Mindkét felvetés igaz, de nem egy mondaton belül. Vagy nagy utastér, vagy nagy csomagtér – a 3,6 méter hosszú Yarisban a kettő együtt nem megy. Tegyük hozzá a Yaris védelmében, hogy más ekkorka kisautó sem képes többre. A Yaris előnye kétségtelenül az viszont, hogy előre-hátra tologatható hátsó üléssora révén ránk bízza az utastér-csomagtér arány beállítását.

Ennek köszönhetően a magam 187 centijével elfogadható kényelmű helyet tudok kialakítani a hátsó ülésen úgy, hogy az elsőn is elfér egy átlagos növésű sofőr. A bal első ülés kényelmével már nem voltam ennyire kibékülve. Tulajdonképpen nem is az üléssel van a baj, hanem a kizárólag fel-le állítható kormánnyal.

Valahogy nem sikerült megtalálni azt a pózt, ahol a pedálok és a kormány is megfelelő távolságba kerültek. Közelebb kell húzódni a pedálokhoz, mint amit a lábméret diktálna, és akkor jó helyre kerül a kormány. Ennek még az a hozzáadott előnye, hogy a mögöttünk ülő térdhelye kitágul.

Pakolóhelyeivel a Yaris csodaszámba megy. A középkonzol két oldalára aggatott elefántfül zseniális találmány. Hölgyeknél megfigyeltem, hogy apró sikkantásokkal konstatálták a túltervezett rekeszszámot. Egy minden zsebbe pakolni képes hölgy igazi élvezetet lel a kifordított ridikülben.

Férfiak számára más élvezetet tartogat a Yaris. Az élmények kóstolgatása már a parkolóban megkezdődhet. Gyanúsan könnyen, pontosan, rövid úton jár a váltókar. Ha elindulunk, tovább fokozódik az élmény. A váltó annyira klassz, hogy a Zsiguli hosszúságú kar okozta látványbéli sokkot gyorsan feledjük. A pöpec szerkezet felpörgetett tinédzser módjára veszi a fokozatokat.


Hasonlóan kellemes bizsergést vált ki a férfiemberből a kormány. Felületes szemmel vagy karral észre sem venni, hogy mennyire közvetlen hangolású a könnyen tekerhető szervokormány. Valóságos gokart feeling járja át a testet az apró termetű Yarist vezetve.

87 lóerős az 1,3-as benzinmotor, változó szelepvezérléses izgalmakkal. Régen vezettük már a Yarist, erről az 1,3-asról érdekes mód a 105 lóerős T Sport emlékei jöttek elő. A 12,1 százas sprintidő ellenére városban kifejezetten izgága teremtésként viselkedik a köztes teljesítményű Yaris.

Természetes mód az elemi erők galád lemészárlásáról szó sincs, ez a Yaris nem az autópályafaló nagymenők ellenfele. Teljes utaslétszámmal 140-150-ig habzsolja vadul a kilométereket, aztán elgondolkodik, és lankadó életkedvvel érjük el a 175 km/órában maximalizált végsebességet.

Mégsem vágynánk erősebbre. Ha a Yaris TS-t választanánk, nem a hiányzó 18 lóerő miatt tennénk, hanem az analóg műszereket és a sportosabb üléseket irigyelnénk el tőle. Ez a Yaris bőven elegendő lóerőt tud mozgósítani egy országúti gyors kalandhoz.

Városi használatra az 1,0 literes 65 lóerejét is elégnek tartanánk. Ám csak 165 ezer forint az árdifferencia, gyári adatok szerint a fogyasztásban pedig nincs különbség, ezért mégis inkább a 87 lóerős 1,3-asra voksolunk.

Élménygyanús vezethetőséghez elengedhetetlen kellék a sportos hatású futómű. Nos, ez hiányzik a Yarisból, vagyis nem hiányzik, egyszerűen csak nincs benne. Úthibákon kellemesen döcögő, kanyarban egész masszívan tartó csatolt lengőkaros hátsó futóművel, elöl McPherson rugóstagokkal szeli át Budapest igénytelen betondzsungelét a Yaris. Optimális középút a fanatikus kemény és a lagymatag hangolás között. A futómű aktív részét képező 14 colos könnyűfém felni benne foglaltatik az árban.

Ahogy az első bekezdésben már végigfutottam rajta, a könnyűfém felnik mellett egy sor más kényelmi és látványbéli extrafelszereltség most jutányos áron kerül a Yaris Maxba. A 2,7 milliós ár az 1,0 literes verzióra vonatkozik, a nagyobb motor 165 000 forinttal kerül többe. Dízel is van a maximalista Yarisból, ennél még 335 ezerrel többért. Ebben a kategóriában a dízel felára nehezen gazdálkodható ki.

Alig három millió forintért 87 lóerős benzinmotorral és csili-vili extrákkal az öregedés apró jelét sem mutató Yaris megfontolandó ajánlatnak tűnik.


Műszaki adatok – Toyota Yaris 1.3 Max
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1298
Furat x löket (mm) 72,0×79,7
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64(87)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 122/4200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,1
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,8
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 133
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3640/1660/1500
Tengelytáv (mm) 2370
Csomagtér (liter) 205-950
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 895-980/1385
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 757 000
Konkurensek (forint) Citroen C3 1.4i SX (75 LE): 2 995 000
Seat Ibiza 1.4i Sportrider (75 LE): 2 682 000
Renault Clio 1.4 Nature Plus (98 LE): 3 090 000
Peugeot 206 Trendy 1.4 (75 LE): 2 760 000
VW Polo Comfortline Ice (75LE): 2 949 000
Tesztelt autó ára (forint) 2 922 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Légkondicionáló, könnyűfém felni, két légzsák, távirányítós központi zár, elektromos ablakemelő, CD-s rádió, egyedi belső kárpitozás
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Öt éve választották meg Év Autójának, de ma sem számít öregnek a Toyota Yaris. A 87 lóerős motor sportosabb vágyainkat is képes kielégíteni. Az aprócska utastér a csomagtartó rovására bővíthető.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont