Akárhogy is, de sikerült a Mazdának ez a Zoom-Zoom dolog. Egy RX-8-asnál könnyű sportosságról beszélni, hiszen eleve olyannak készül az autó, de egy családi limuzinnál, amiben nem egy nagyteljesítményű motor van, az már más.
De ahogy Pély Barna mondaná: „Átjött”. Az autó látványban és a vezetés tekintetében is sportosabb az átlagnál. Már az autó formája is lendületről tanúskodik, hiszen annak ellenére, hogy lépcsőshátú karosszériáról beszélünk, a C-oszlopot egészen kupésra szabták. Az egyívű tetővonal és az emelkedő övvonal is ezt a hatást támogatja.
Igazán dinamikusnak mutatkozik az Mazda3 orr-része is, a méretes légbeömlők és a hangsúlyos rácsok megteszik a magukét. Szépek a sima bura mögött megbújó fényszórók is, de a hátsó lámpával szerintem kissé túllőttek a célon.
Érdekes módon nekem az autó valahogy minduntalan kisebbnek mutatta magát, mint amekkora valójában. Kívülről egy zömök kis autónak látszik, belül viszont normális méretű, kényelmes utastér fogad. Az ajtók könnyedén nyílnak és a prémium márkákat idéző módon, tompa hanggal csukódnak.
Belül egyértelmű minőségérzet fogadja az utasokat, annak ellenére, hogy az anyagok néhol túlságosan kemények. A műszerfal, az ajtóborítások egy része olyan kemény műanyagból készül, hogy arról más autóban lesújtó véleményünk lenne. De itt nem.
Egyszerűen a tervezők olyan jól játszottak az anyagokkal, hogy ezek a részletek eltörpülnek. A kormány és a váltógomb bőrborítású, a tapintásra tervezett részek finomabbnak tűnnek. A műszerfal felső részén pedig a látvánnyal ügyeskedtek, rapcsos felületet használnak.
Mindehhez hozzájön a kiváló összeszerelés, nem lógnak az elemek, sőt, kifejezetten rossz úton sincsenek bántó zörejek az autóban. Az ülések kemény tömésűek, oldaltartásuk kifejezetten jó. Alacsonyak és magasak egyaránt jól ülhetnek elöl az autóban, az ülésmagasság- és a kormány kéttengelyű-állítása segít ebben.
Egymás mögött két 180 centis utas még éppen elfér. Ilyenkor a hátul ülő térde súrolja az első ülés háttámláját és haja is éppen a tetőkárpithoz ér.
Igazi utazóbarát a Mazda3 utastere. Hatalmas kesztyűtartó és több kisebb-nagyobb rekesz várja az utasok holmijait. A váltókar mögötti két pohártartó mellett az üdítőket a négy térképzsebben is elhelyezhetjük.
Egyértelműen a sportos vezetőknek akartak kedveskedni a Mazdánál, amikor az Alfáknál megszokott, csőszerű műszerfallal látták el az autót. A számozás hat órától indul, a számlapok éjszaka vörös fényben úsznak, a díszítésről ezüstszínű keret gondoskodik.
Ez utóbbi visszaköszön a kerek légbeömlőkön is. Kissé kuszának tűnik a középkonzol kialakítása, némi keresgélés után azért mindent megtalálunk, de egy ideig szokni a kell a sokféle kapcsolót és tekerentyűt.
Egyetlen fogalom köré csoportosíthatóak a Mazda3 Sedan hibái, és ez a csomagtartó. 415 liter ugyan elegendő a normál használathoz, de kategóriájában ennél szinte csak nagyobb méretű csomagteret találunk. Így a nagycsaládos utazóknál pontot veszít. Ami ennél nagyobb hiba, hogy nincs rajta kilincs vagy lehúzófül sem kívül, sem belül, így a nyarat kivéve fix, hogy koszosak leszünk, ha használjuk a rakrészt.
A motor beindítása kisebb csodálkozással jár, mivel sikerült a mérnököknek a blokk, a kipufogó hangját, valamint a szigetelést úgy hangolni, hogy egy laikus nem is sejti, dízel autóban ül. Kellemes, mély tónusú dörmögés festi alá autózásunkat, ami ebben az esetben igazán kellemes időtöltés.
Alul kissé gyengének tűnik az 1,6-os motor, de 1800-tól belehúz és rendesen meglódítja a karosszériát. Sportos vezetőknek érdemes figyelni a fordulatszámmérőt, hogy ne váltsanak a turbólyukba mert akkor eléggé tétovának tűnik az autó.
Egyébként könnyedén mozgatja a kocsit még négy fővel is a 109 lóerős blokk. Még ilyenkor is elég tartalékkal bír, könnyedén előzhetünk vele. Autópályán is elemében van az autó, a hosszabb ötödik fokozatnak köszönhetően alacsony fordulatszám mellett száguldozhatunk, 140 km/órás sebességnél 2800 körül pörög a főtengely. Ennek köszönhetően a motorzaj nem válik jelentőssé, a szélzaj is csak 150 felett kezd felerősödni.
A kicsiny váltókar rövid utakon, pontosan fut a fokozatok között, de néhol egy-egy akadóponton megtorpan. Az autó jellegéhez illően nem jön zavarba gyors váltásoknál sem.
Nem rontja el a kedvünket a kormány, sőt inkább mosolyt csal az arcunkra. A viszonylag kis áttétel miatt az autó a vezető minden kormánymozdulatára azonnal reagál. Gokartosan lehet egymásba fűzni az íveket, és ezt a futómű is támogatja.
Bár rossz úton úgy tűnhet, ez a futómű lágy, hiszen a legtöbb úthibától megkíméli az utasokat, de a gyors kanyarokban bizonyítja, hogy ez nem zárja ki a stabilitást. Feszesen tartja a karosszériát, az autó így a kijelölt íven fordul.
Az „i”-re a pontot pedig a fogyasztás teszi fel. Országúton, vidéken normál használat mellett simán hozható az 5,5 literes átlag, Budapesten ez 7 liter közelébe kúszik, úgy, hogy lépést tartunk a város lüktetésével.
A dízel Mazda3-as ára is versenyképes, az 5 millió feletti összegért kényelmi és biztonsági kiegészítőkkel jól felszerelt, műszakilag remek autót kapunk. Autónk a legtöbb téren átlag felett teljesít, összességében pedig remek optimumot kínál.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0 x 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 |
Végsebesség (km/h) | 185 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6.2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4.3 |
Vegyes (l/100 km) | 5.0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 138 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4490 / 1755 / 1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 413 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1260 / 510 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205 / 55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 024 900 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus 1.6 TDCi Ghia: 5 115 000 |
Peugeot 307 1.6 HDi Premium: 4 605 000 | |
Volvo S40 1.6D Summum: 5 990 000 | |
Citroen C4 1.6 HDi SX Plus: 5 270 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 024 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS + EBD (elektronikus fékerőelosztó),hat légzsák, fékasszisztens, dinamikus stabilitás kontroll (DSC), kipörgésgátló (TCS), ködfényszóró, fedélzeti computer, elektromos ablakemelők elöl / hátul, automata légkondicionáló, állítható szervokormány, távirányítású központizár, |
ÉRTÉKELÉS | |
A dízel Mazda3 a vezetési élményt kis fogyasztással párosítja, mindezt jó minőségben csomagolva. | |
Pontszám (max. 10) | 8,75 pont |