Teszt: Fiat Doblo 1.9 JTD Family - Családi idill

Milyen autót válasszon egy háromnál több gyermekes család? Kompakt egyterűből több is kapható 6 illetve 5+2 üléssel. Tágasak, biztonságosak, kényelmesek, de dízelmotorral túl sokba kerülnek, a benzineseknek meg az erőnléte és a fogyasztása ellenszenves.

Egy Renault Kangoo jellegű autó bőven megtenné. Ez a kategória elérhetőbb, a csomagtér hatalmas és az olcsó műanyagos utastér kevésbé érzékeny a kisebb malőrökre, csokis kezekre, kiborult cumisüvegekre.

A műanyaggal bőségesen védett karosszéria nem jön zavarba egy kis sikálástól falon, oszlopon, másik lökhárítón. A bumfordian kedves design valószínűleg bejön az egész családnak.

Nosza, netre fel, kinek van plusz egy üléssoros autója ebben az osztályban? A listáról szép lassan kihúzhatjuk a legtöbb autót, a végén megmarad a Fiat Doblo Family és a Volkswagen Caddy Life. Utóbbinál 168 000 forintot kell felárként befizetni a 6-7. ülésért. A Doblóhoz a teszt apropója, a harmadik üléssor szériában jár.

Az egyterűkhöz képest a Doblo esetében nem kell olyan sokról lemondanunk. Az utastér majdnem annyira jól variálható, mint a kompakt egyterűké, a középső sorban mindhárom ülés külön előrebuktatható. Bár kivenni nem lehet őket, felhajtásukkal is nagyon sokat bővül az eleve bődületes csomagtartó.

A tesztautó különlegessége és igazi újdonsága a leghátsó üléssor volt. A masszív padot csak egyben lehet kiemelni és betenni. Eltávolításának jobb kettesben nekifogni, beemelni pedig végképp két embernek érdemes.

Nyurga felnőtteknek a harmadik sor alkalmatlan, itt gyermekeknek érdemes helyet foglalni. A többi ülésen viszont a kosármeccsre utazó az ötfős kezdőcsapat minden tagja elfér. Jó a belső szélesség, nagyon jó a hátsó lábtér és egyenesen pazarlóan bőséges a fejtér.

Mindegyik ülésen 3 pontos öv és állítható fejtámla védi az utasokat, ahogy kell. A csomagtérbe beszerelt ülések alatt külön gyűrűkbe rögzíthetjük az üléspad előrehajtásához kiszerelt fejtámlákat.

Az Euro NCAP törésteszten elvárás, hogy az autó figyelmeztesse a vezetőt és az első utast az öv bekötésére. A Doblo esetében a Fiat nem bízta a véletlenre a dolgot és beszerelt egy olyan rámenős vijjogót, amitől a holtak is felébrednek.

Három üléssorral a csomagtér szinte megszűnik létezni, zacskókba és kisebb hátizsákokba pakolva lehet csak kihasználni a maradék helyet. A pad előredönthető, így kiszedése nélkül is normális csomagteret kapunk.

Ha elég öt ülőhely, akkor a csomagtér 750 literes. Ez a szám talán nem mond eleget a csomagtartó nagyságáról. 750 liter majdnem a háromszorosa egy Puntóénak. Hintaló, kempingágy, gumicsónak, sátor, műanyaghéjas gigabőrönd, egyszerűen minden befér.

A Doblo csomagtartón túli tárolókapacitása díjat érdemelne. Az ajtóban jól elfér a másfél literes ásványvíz, fejünk felett széles polcra pakolhatunk. A magasra költözött váltókar révén telerámolhatjuk a két első ülés közötti árkot, a kesztyűtartó felett még polc is van.

Csak a rádió ne volna! A CD-s rádió pozitív vonása, hogy csak 25 000 forinttal kerül többe az alapáron járó kazettásnál. A hangminőség csapnivaló, de ezt még lenyelnénk. Az a baj, hogy a hangerő szabályozására odabiggyesztett mütyür gombokat irritálóan nehéz használni. Normál sebességnél ráadásul 34-40-re kell felnyomkodni a hangerőt, hogy értsük a műsort.


Autórajongóként úgy gondoljuk, hogy lóerőből sosem elég, de a Doblóhoz nem hiányzott erősebb motor. A 105 lóerős dízel 205 Nm-t ad le, ami egy ekkora turbódízeltől nem sok, de ehhez a kocsihoz kényelmesen elég.

Országúton határozottan előzhetünk, autópályán a motor ügyesen dacol a nagy homlokfelülettel és a menetszéllel, 150-nél nyugodtan utazunk vele. Városban a szinte alapjárattól használható nyomaték miatt könnyű jól haladni.

1750-től él a maximális nyomaték, de ennél kisebb fordulaton sem fullad letargiába a Doblo mozgása. A motor és a váltó összehangolásán is az egész autóra jellemző harmóniát érezni, az áttételezés jól eltalált.

Lelkiismeretünk viszonylag nyugodt lehet: a motor megfelel az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási szabványnak. Részecskeszűrő nincs, de megléte Európa legnagyobb részén még nem volna érv.

A Doblóban az is jó, hogy tervezői nem akartak atomerőmű-vezérlőtermet csinálni az utastérből. Nincsenek al- és főmenük, minden egyértelműen használható, emberbarát kialakítású. A fűtő-szellőztető rendszer használata ennél nem is lehetne átláthatóbb.

Elöl az apró kartámasz alig tölti be funkcióját, a keskeny kartámláról könnyebb lecsúszni könyökünkkel, mint megmaradni rajta. A vezetőülés az állítható deréktámasszal puha, de kényelmes. A jó üléshelyzetnek köszönhetően nem fáradunk el idő előtt, az ülés magassága elöl-hátul külön belőhető.

Részben a magasra emelt, a kormány közelében könnyedén mozgatható váltó teszi, hogy a Doblót könnyű vezetni. Karosszériája optimálisan áttekinthető, még a vastag első tetőoszlop sem takar ki túlzottan sokat a külvilágból. A műszerfal csontkemény műanyaga a váltókar alatt nyomja az ember térdét hosszú úton, bár ez testalkattól is függhet.

A harmadik üléssortól meredek utcában tolatva nagyon keveset látni. Ilyenkor végképp a méretes tükrökre hagyatkoztunk. A Doblo tükrei jók és a kézi állítással hamarabb beállítottuk őket, mintha villanymotorral tettük volna.

Vizes úton erős a gördülési zaj, ezt betudtuk annak, hogy a Doblo eredetileg kisáruszállítónak született, nem pedig személyautónak. A motorhang nem zavaró, a közös nyomócsöves dízelmotor járása csak hidegen érdes.

Kanyarban a puha rugózás szokatlanul erős oldaldőlést eredményez. A Doblo nagyon erősen megdől, de nem művel semmi gonoszat. Ha nem félünk az oldaldőléstől, cserébe viszonylag gyorsan vehetjük a kanyarokat.

A biztonsági és a kényelmi felszereltség is hiányos. Az akciókkal túlfűtött magyar piacon ebben az árkategóriában a legtöbb ügyfél valószínűleg elvárja az ajándék légkondicionálót, ha már a széria 235 000 forintba kerül.

Az oldallégzsák is ráfér a Doblóra 90 000-ért. A Doblo azon autók közé tartozik a Fiat konszernen belül, amelyek gyengén szerepeltek az Euro NCAP törésteszten és csak három csillagot kaptak: Alfa 147, Doblo, új Panda. Csak a Stilo távozott emelt fővel és 4 csillaggal. Teherautós gyökerei ellenére a Doblóhoz elérhető az ülésfűtés 40 000 forintos felárért, de csak a vezető oldalán.


Műszaki adatok – Fiat Doblo 1.9 JTD Family
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910
Furat x löket (mm) 82,0×90,4
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77 (105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 205/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,2
Végsebesség (km/h) 165
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,0
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4159/1714/1810
Tengelytáv (mm) 2566
Csomagtér (liter) n.a. 750-3000
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1410
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 175/70 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 285 000
Konkurensek (forint) Mercedes Vaneo 170 CDI Family, 6 495 000
Opel Zafira Comfort 2.0 DTI, 5 249 000
Renault Gr. Scénic Auth. 1.5 dCi 100, 5 070 000
VW Caddy Life 1.9 TDI 7 ülés, 5 352 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, vezető és utas oldali első légzsák, ködfényszóró, harmadik üléssor, tolóajtó mindkét oldalon, távirányítós központi zár, elektromos ablakemelők elöl, rádiósmagnó, kartámasz a vezetőüléshez
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Megkockáztatjuk, hogy 4 285 000 forintból nem lehet jobb és gazdaságosabb családi autót találni a dízel Doblo Familynél, főleg nem ötnél több főre. Kedvező ára ellenére átlagon felülit nyújt kategóriájában.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont