A PSA konszernnél mostanában a kisautó a divat. Peugeotból ott az 1007-es, a Citroënből pedig a C2. Mindkettő pirinyó, mégis jönnek az újabb városi kisautók.
A Toyotával kötött együttműködés keretében a csehországi Kolinban 1,5 milliárd euróból egy olyan üzemet húztak fel, ahol a három márka együtt gyárt autót, évi maximum 300 ezer példányszámban.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a C2 nem ért el komoly sikereket, és az is, hogy Európában a supermini szegmens az összeladások 35 százalékát teszi ki. A C3 a Citroën szerint a maga 267 000 darabos jegyzett eladásával Nyugat-Európában a legnépszerűbb autónak számított saját kategóriájában.
Szóval elfér még egy autó, ráadásul rendkívül kis helyen. A C1-es pontosan 3,43 méter hosszú, 1,63 m széles és 1,47 m magas. Van három- és ötajtós változat, és az 1 literes benzines mellett lesz 1.4-es HDi is.
Sokan osztják a véleményt, hogy a Citroën, Toyota, Peugeot trióból a C1-es rendelkezik legaranyosabb formával. Elöl nagy szemekkel bámul a világra, hátul pedig egy gusztusos, függőleges lámpatestben végződik, kicsit smart jellegűen.
A háromajtóst nézve nemigen képzelhető el, hogy elfér még egy hátsó ajtó is a C1-re, pedig igen. Ez közvetlenül a kocsi végénél záródik, és mivel az ajtó a C-oszlop szerves része, messziről úgy tűnik, mintha nem is lenne rajta ajtó.
A hátsó oldalablakok az ötajtóson csak billenthetőek, a háromajtóson teljesen zártak. A csomagtérbe a mélyen lehúzódó hátsó szélvédő felhajtásával pakolhatunk. Fémes rész nem emelkedik az üveggel, de ez nem akadályoz a csomagtérhez való hozzáférésben. Ennek oka, hogy gyakorlatilag nincs mihez hozzáférni, a 139 literes űrtartalom (a 3 ajtósnál 130 liter) egy körülbelül 30 cm széles lyukat jelent az ülések mögött.
A kalaptartó eltávolításával plusz 60 litert nyerhetünk felfelé, a hátsó ülések előredöntésével pedig egészen 751 literig bővíthető a rakodótér.
Ezzel ellentétben az utastér páratlanul praktikus. A tágas első térképzseb mellett a hátsó ajtón is található hasonló pakoló alkalmatosság, a középkonzolon pedig két tágas rekesz, és két pohártartó is szolgálja a kényelmet.
Elöl kényelemesen el lehet férni fej- és lábtér tekintetében egyaránt, a kormány magasságában állítható a műszeregyüttessel együtt. Hátul sem kell nyomorogni, a hosszú tengelytáv a mérethez képest tágas teret kínál. Az anyagok jobbak a vártnál, akárcsak az összeszerelés minősége.
Alaphelyzetben ABS és két első légzsák jár a C1-hez, az oldallégzsák, az elektromos szervokormány csak a legmagasabb felszereltségű modellben széria, akárcsak az Isofix gyermekülés rögzítési rendszer.
Most már azt is tudni lehet, hogy az EuroNCAP törésteszten sikerült elérni a négy csillagot C1-nek, így nyugodt szívvel ülhetnek az autóba, akik fontosnak tartják ezt a mérési módszert.
Kulturált viselkedést tesz lehetővé a futómű. Rövid hossza ellenére a C1 rendkívül stabilnak tűnt az utakon, amihez a 2340 milliméteres tengelytávon kívül a McPherson rendszerű első felfüggesztés is hozzájárult. Hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet találunk.
Elöl tárcsa, hátul dobfékek lassítják az autót, a 14 colos kerekekre 155/65-ös abroncsok kerülnek gyári első szerelésként. A pirinyó autó mindössze 800 kilogramm körül nyom a mérlegen. A 68 lóerős benzines változatot próbálhattuk ki, ami így egészen fürgének tűnt.
Hagyományos ötsebességes kézi váltóval 13,7 másodperc alatt, SensoDrive-val 14 másodperc alatt gyorsul százra a 3 hengeres benzines, a végsebesség mindkét váltóval 157 km/óra.
Mind a 68 lóerős benzines, mind az 55 lovas 1,4 HDi teljesíti az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normát, és fogyasztásuk közel azonos. Városban minkét motor 5,5 liter körül eszik, vegyesben és országúton nagyjából fél literrel kedvezőbb a dízel fogyasztása.
Városi kisautóról lévén szó nem érdemes hosszú utazásokba bocsátkozni a C1-gyel. Ugyan könnyen viszi a 130-as tempót, a háromhengeres motor ilyenkor már meglehetősen hangosan jár.
Ez alaphelyzetben is igaz, egy négyhengereshez képest a motor jóval alacsonyabb menetkomfortot képes csak nyújtani.
A benzines motorral szerelt változatokhoz kaptunk egy előzetes árlistát, ami valószínűleg már a véglegeshez nagyon hasonló árakat tartalmaz. Sajnos az ár nem igazodik az autó méretéhez. Ezek szerint a 3 ajtós alapváltozat regisztrációs adóval együtt 2 169 000, az ötajtós 2 244 000 forinttól indul majd.
Az ötajtós SX elektromos szervokormányt, oldallégzsákokat, Isofix rögzítést, színrefújt kilincseket és tükröket, valamint oldalsó védőcsíkokat tartalmaz pluszban. Ezért a modellért valószínűleg 2 594 000 forintot kell majd kifizetnünk.
Magyarországra június közepén érkezik a Citroën C1, ezzel szemben a Peugeot 107 csak jövőre. Erre az évre összesen 25 ezer darab C1 eladását reméli a konszern Európában.
MOTORADATOK | ||||
Lökettérfogat (ccm) | 998 | 1398 | ||
Furat x löket (mm) | 87,5×83,0 | 91,0×82,5 | ||
Hengerek / szelepek száma | S3/12 | S4/8 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/6000 | 40(55)/4000 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 93/3600 | 130/1750 | ||
MENETTELJESÍTMÉNYEK (SensoDrive) | ||||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,7(14) | 15,6 | ||
Végsebesség (km/h) | 157 | 154 | ||
FOGYASZTÁS | ||||
Város (l/100 km) | 5,5 | 5,3 | ||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 | 3,4 | ||
Vegyes (l/100 km) | 4,6 | 4,6 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 | 109 | ||
MÉRETEK | ||||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3430/1630/1470 | 3430/1630/1470 | ||
Tengelytáv (mm) | 2340 | 2340 | ||
Csomagtér (liter) | 139 | 139 | ||
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) (3-5 ajtós) | 790-800/390 | 880-890/455 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 | 35 | ||
Gumiméret | 155/65 R14 | 155/65 R14 | ||