Vezettük: Új Opel Zafira - Hozza a formát

Nemrégiben jelentették be, hogy leáll a Zafira A gyártása Bochumban. Az első német kompakt egyterű gyártása 1999-ben indult, és összesen 1 424 555 darabot értékesítettek belőle.

Az első Zafira sikeréhez jelentősen hozzájárult a Flex7 ülésrendszer, ami 7 személynek nyújt helyet, és segítségével a harmadik üléssor könnyen a padlóba hajtogatható. Ez a rendszer továbbra is autó ékessége marad, de emellett több, a kompakt egyterűkben újdonságként szolgáló funkcióval is büszkélkedhet a Zafira B.

Az új Zafira gyártása április 25-én indult az Opel Astra Caravannal azonos gyártósoron, szintén Bochumban. Nyugat-Európában júliusban, hazánkban szeptemberben kezdődik az árusítás. Hosszában 150, szélességében 59 milliméterrel nőtt a karosszéria, a tengelytáv 2703 milliméterre hízott.

Nem maradt el a méretnövekedés a csomagtérben sem. Ötszemélyes kialakítás mellett tekintélyes 645 liter áll rendelkezésre, lehajtott második üléssorral pedig 1820 liter. Nőtt a válltér és a fejtér is, és ha rendelünk lehajtható első ülést, akkor akár egy 2,71 méter hosszú tárgy is befér az utastérbe.

Széles a motorpaletta, négy benzines és három dízel közül választhatunk. Később gázüzemű (CNG: Compressed Natural Gas) változat is elérhető lesz. A dízeleknél az ismert 1,9-es common-rail blokk szolgáltatja az alapot, három különböző teljesítménnyel. 100, 120 és 150 lóerős változatban, 260, 280, és 320 newtonméteres nyomatékkal szerelik a dízel Zafirát.

Benzinesekből az 1,6-os 105 lóerős Twinport az alapmotor, amit az új 140 lóerős 1,8-as és a 150 lóerős 2,2-es követ. A sort jelenleg a kétliteres turbómotor zárja 200 lóerős teljesítménnyel. Nem mintha a 9 másodperces gyorsulás és a 225 km/órás végsebesség kevés lenne egy kompakt egyterűbe, de az elődhöz hasonlóan ősztől lesz 240 lóerős OPC verzió is.


Öt illetve hatfokozatú kézi váltó valamint hatsebességes automata gondoskodik a sebességek kapcsolásáról. A 2,2-es benzineshez még egy 4 fokozatú automata váltó is rendelhető, ha valakinek ez a perverziója. Az ötfokozatú Easytronic automatizált kézi váltó csak az 1,8 literes benzineshez választható.

Formailag az új Zafira élőben nagyon hasonlít az Astra Caravanra, messziről talán össze is téveszthető a két autó. Közelebbről viszont jól látszik, hogy a Zafira egy jóval méretesebb jármű, de ennek ellenére minden részletében arányosnak hat.

A belső a mostani Opel design jegyeit viseli, viszont sokak örömére jóval barátságosabb a megszokottnál. Ehhez mindössze annyit kellett változtatni, hogy műszerfal határozott éleit kissé legömbölyítették.

Ugyan az övvonal emelkedik, a tető pedig kissé lejt az autó hátulja felé haladva, mégis világosnak és tágasnak hat a Zafira belülről. Ennek egyik oka a magasan elhelyezett ülőfelületekben rejlik.

Még barátságosabbá tehető az utastér, ha az opcionális panorámatetőt is megrendeljük. Ebben a változatban a tető közepén egy konzol húzódik végig belül, amiben öt különböző méretű rakodóhelyet alakítottak ki.

Egyterűkben újdonságnak számít az Astrából átvett és továbbfejlesztett IDS Plus futómű, amelyben az elektronika az útviszonyoktól függően folyamatosan változtatja a lengéscsillapítás szabályzását. Ez a gyakorlatban – az egyterűekhez képest – rendkívül sportos, de kényelmes irányítást tesz lehetővé. A Zafirában megjelenik a kanyarkövető funkcióval ellátott kettős xenon fényszóró is.

Ezzel még nem ért véget a Zafirában felvonultatott modern vívmányok sora. Rendelhető bluetooth-os telefonkihangosítás, kulcs nélküli ajtónyitás, guminyomás ellenőrző rendszer, valamint lejtmenetben elindulást segítő elektronika is.

Hatféle fejegység választható a hifihez, plusz elérhető a Twin-Audio rendszer is, amellyel a hátul ülők fejhallgatón mást hallgathatnak, mint a többiek.

Biztonságát már bizonyított a Zafira, ugyanis még májusban öt csillagot ért el az EuroNCAP törésteszten. Ezenkívül a Zafira az elsők között teljesíti a 2005 októberétől érvényes gyalogosvédelmi EU irányelveket.

Az új Zafirára szeptemberig kell itthon várni, az áráról még adott információt az importőr. Talán irányadó lehet, hogy Németországban azonos felszereltségi szint mellett az új Zafira kevesebbe kerül elődjénél.


05_06_08 Opel Zafira_tech.html

Technikai adatok
Benzinmotorok 1.6 TWINPORT®
ECOTEC®
1.8 ECOTEC® 2.2 DIRECT
ECOTEC®
2.0 Turbo
ECOTEC®
Hengerszám 4 4 4 4
Furat (mm) 79.0 80.5 86.0 86.0
Löket (mm) 81.5 88.2 94.6 86.0
Lökettérfogat (cm3) 1598 1796 2198 1998
Max. teljesítmény
(kW[LE]/ford)
77 (105)/6000 103 (140)/6300 110 (150)/5600 147 (200)/5400
Max. nyomaték (Nm/ford) 150/3900 175/3800 215/4000 262/4200

Technikai adatok
Dízelmotorok 1.9 CDTI
ECOTEC®
1.9 CDTI
ECOTEC®
1.9 CDTI
ECOTEC®
Hengerszám 4 4 4
Furat (mm) 82.0 82.0 82.0
Löket (mm) 90.4 90.4 90.4
Lökettérfogat (cm3) 1910 1910 1910
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 74 (100)/ 3500 88 (120)/ 3500 110 (150)/ 4000
Max. nyomaték (Nm/ford) 260/1700 – 2500 280/2000 – 2750 320/2000 – 2750

Menetteljesítmények és fogyasztás
  Végse-
besség km/h
gyorsulás 0 -100 km/h s városi országúti átlag CO2  kibocsátás
g/km
5-fokozatú            
1.6 176 14.3 9.2 – 9.4 5.9 – 6.1 7.1 – 7.3 170 – 175
1.8 197 11.5 10.1 – 10.3 6.2 – 6.4 7.6 – 7.8 182 – 187
6-fokozatú            
2.2 DIRECT 200 10.6 11.3 6.4 8.2 197
2.0 Turbo 225 9.0 13.3 7.3 9.5 228
1.9 CDTI [74 kW] 174 14.1 7.7 5.2 6.1 165
1.9 CDTI [88 kW] 186 12.2 7.7 5.2 6.1 165
1.9 CDTI [110 kW] 202 10.4 7.8 5.3 6.2 167
4 fok. automata            
2.2 DIRECT 190 11.6 11.6 6.7 8.5 204
6 fok. automata            
1.9 CDTI [88 kW] 182 12.5 9.8 5.7 7.2 194

Méretek és súlyadatok
Hosszúság 4467
Szélesség 1801
Magasság tetősín nélkül / tetősínnel 1635 / 1645
Magasság panorámatetővel 1670
Tengelytáv 2703
Csomagtér (l)
7 üléssel 140
5 üléssel 645
2 üléssel 1820
Súlyok és tengelyterhelések (kg)
Saját tömeg 1505
Teherbírás 570