Szeptembertől csatlakozik a 9-3-as sorozathoz a SportCombi, amivel a harmadik a sorban a limuzin és a kabrió után. A formaterv elölről szemlélve a szokásosnak tűnik – kicsit rideg, picit sportos, de elegáns, és egyértelműen Saab. Oldalról még sportosabb, hátulról pedig ezt is tovább fokozzák, sőt már modern is.
A SportCombi a B-oszloptól hátrafelé teljesen új, a tengelytáv a Sedan változatéval azonos, 2675 milliméter.
Az autó jellemét nagy részben a hokiütőhöz hasonlított D-oszlopon lévő bumeráng alakú hátsó lámpatestek határozzák meg, amelyek fehér színűek. Nem átlátszóak, mint a mostanában divatos tuning kiegészítők, hanem rikítóan fehérek, amelyek a sportosság mellett az eleganciát is magukban rejtik.
Egy szó, mint száz, merész de nekünk tetszik. Egyébként ez az autó teljesen kilóg a Saab komoly üzletembereknek tetszelegni kívánó palettájából, a SportCombi egyértelműen a vásárlói réteg fiatalítására született. Fel a bringát a tetőre, a wakeboard a csomagtartóba és indulhat a móka.
Igazi családi kombinak picit szűk, hiszen a 419 literes csomagtér kevéske egy igazi kombihoz képest, és az 1273 literes maximális tér sem a kápráztat el mostanában sokakat. Egy fiatalos, a vezetés élményét nyújtó sportos kombit valósított tehát meg a Saab szeptemberben debütáló SportCombiban.
Persze igény nélkül autót nem dobnak piacra, ezért alapos piackutatás előzte meg a modell elkészítését. Hazánkban nem, Európában viszont egyre kedveltebbek a középkategóriás kombik, a Saab szerint ezek 70 százalékát dízelmotorral választják a vevők.
A SportCombihoz két 1,9 literes dízelmotor választható. A 8 szelepes 120 lóerővel, valamint a 16 szelepes változat 150 lóerővel. Nyomatékuk 280 és 320 newtonméter, ami minkét esetben 2000-2750-es fordulat között mérhető.
Az igazi motorújdonság viszont a most bemutatkozó csúcs benzines volt. Az eddigi 2 literes turbót egy új 2,8 literes V6-os váltja fel, a Saab hagyományokhoz hűen turbóval ellátva. A teljesítményhajhászás nem volt szempont, ugyanis a 250 lóerő akár egy szívómotorból is könnyedén kijönne, ilyen hengerűrtartalom mellett.
A 24 szelepes, változó szelepvezérlésű, alumíniumból készült motor csak az Aero változatban nyújt ekkora teljesítmény, az Arc és Vector változatokban 230 lóerőre korlátozták a lóerők számát. A két hengersort egyetlen Mitsubishi turbófeltöltő látja el, amely mindössze 0,6 baros töltőnyomással működik, így bőven van lehetőség a teljesítmény fokozására.
A 250 lóerős változat nyomatéka 350 newtonméter, amit 2000 és 4500-as fordulat között képes produkálni, ezzel egy rendkívül kiegyensúlyozott motor született. Maximális teljesítményét 5500-as fordulaton adja le.
Kétféle váltóval, egy hatsebességes kézi és egy szintén hatsebességes automata váltóval rendelhető a motor.
Mindkettőt kipróbáltuk és rendkívül érdekes módon az automata legalább akkora élményt nyújtott, mint a manuális változat, habár gyorsulása csak 8,3 másodperc a 6,8-al szemben. 250 lóerőre ugyan egyik változatban sem tippeltünk volna, de a mutató azért így is dinamikusan haladt az óramutatóval megegyező irányban.
Minkét váltóval szép hangok távoznak a dupla kipufogócsövön keresztül, de az automatáé erőteljesebb, mélyebb elöl és hátul egyaránt. A manuális váltó jól, de nem kimondottan gyorsan kapcsolható. Az automata ennél nagyobb meglepetés, mivel a vártnál fürgébben kapcsolja a fokozatot, és élvezetes kormányról kézzel vezérelni is.
Persze hátsókerék-hajtással biztosabb lenne, de az erőátvitellel így sincsenek problémák. Egy 250 lóerős motorral szerelt fronthajtásos autó kormányzásában nagyobb hajtási befolyásoltságra számítottunk. Ezzel összefügg, hogy a kormányzás nem sportautósan közvetlen, de bőven elegendő egy jóízű autózáshoz.
A Saab többször is kihangsúlyozta, hogy rendkívül nagy figyelmet fordítottak a vezethetőségre, erre angolul a „fun to drive” – azaz vezetni élmény- kifejezés utal. Ennek megfelelően hangolták a futóművet, ami érzésre még nagyobb teljesítménnyel is megbirkózna.
Elöl McPherson, hátul független négylengőkaros megoldást alkalmaztak, utóbbit a Saab ReAxs névvel illeti. A ReAxs futómű a közvetlenebb kapcsolatért és a nagyobb kanyarstabilitásért felel. Lényege, hogy a hátsó kerekek képesek az elsőkkel ellentétes irányban enyhén kanyarodni, valamint, dőlésszögük is változik.
A külső íven lévő kerék negatívba, a belső pedig ezzel párhuzamosan pozitív irányban dől. A térlengőkaros futóműnek köszönhetően jelentősen csökken az alulkormányzottság, kanyarban pedig nő a tapadás.
A közvetlenséget azzal fokozták tovább, hogy a futómű egyes gumielemeit gömbcsuklókkal helyettesítették. Ezzel közvetlenebb, ám keményebb és rossz úton kopogósabb a futómű, kíváncsiak vagyunk, hogyan teljesít a hazai útviszonyok között.
A Saab 9-3 SportCombi ára egyelőre még nem ismert, de valószínűleg olyan mértékű különbség várható a négyajtóshoz képest, mint a 9-5 sorozat esetében a kombi és szedán esetében. Ez kb. 4 százalékkal magasabb árat jelent. Magyarországra Nyugat-Európához hasonlóan szeptemberben érkezik az autó.
Technikai adatok | |||
Benzinmotorok | 1,8i | 1.8t | 2.0t |
Furat (mm) | 80.5 | 86 | 86 |
Löket (mm) | 88.5 | 86 | 86 |
Lökettérfogat (cm3) | 1796 | 1998 | 1998 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 90 (122)/5800 | 110 (150)/5500 | 129 (175)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 167/3800 | 240/2000-3500 | 265/2500-4000 |
Benzinmotorok | 2.0T | 2,8 V6 Turbo | 2,8 V6 Turbo |
Furat (mm) | 86 | 89 | 89 |
Löket (mm) | 86 | 74.8 | 74.8 |
Lökettérfogat (cm3) | 1998 | 2796 | 2796 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 155 (210)/5300 | 169 (230)/5500 | 184 (250)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 300/2500-4000 | 320/2000-4500 | 350/2000-4500 |
Dízelmotorok | 1.9 TID 8V | 1,9 TID 16 V |
Hengerszám | 4 | 4 |
Furat (mm) | 82 | 82 |
Löket (mm) | 90.4 | 90.4 |
Lökettérfogat (cm3) | 1910 | 1910 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 88 (120)/ 4000 | 110 (150)/4000 |
Max. nyomaték(Nm/ford) | 280/2000- 2750 | 320/2000 – 2750 |
végsebesség km/h | gyorsulás 0-100 km/h s | átlag | CO2 kibocsátás g/km | |
5-fokozatú | ||||
1.8i | 194 | 12.5 | 8.1 | 194 |
1.8t | 197 | 10.2 | 8.2 | 197 |
6-fokozatú | ||||
2.0T | 230 | 7.9 | 8.5 | 204 |
2.8V6 Turbo (230) | 235 | 7.8 | 10,2 | 245 |
2.8V6 Turbo (250) | 245 | 6.9 | 10.2 | 245 |
1.9 TiD [88 kW] | 195 | 12.0 | 5.9 | 159 |
1.9 TiD [110 kW] | 200 | 10.2 | 6.1 | 164 |
5 fok. automata | ||||
1,8t | 224 | 11.3 | 9.3 | 224 |
2.0t | 210 | 9.8 | 9.3 | 224 |
2.0T | 225 | 9.0 | 9.6 | 231 |
6 fok. automata | ||||
2.8V6 Turbo (230) | 230 | 8.7 | 10.6 | 255 |
2.8V6 Turbo (250) | 240 | 8.3 | 10.6 | 255 |
1.9 TiD [110 kW] | 200 | 11.2 | 7.2 | 194 |
Méretek és súlyadatok | |
Hosszúság | 4654 |
Szélesség | 1762 |
Magasság | 1507 |
Tengelytáv | 2675 |
Csomagtér (l) | |
Alaphelyzetben / lehajtott üléseknél | 419/1273 |
Súlyok és tengelyterhelések (kg) | |
Saját tömeg | 1410-1690 |
Teherbírás | 450 |