1,3 millió autó jó ajánlólevél és egyben nagy teher is modellváltáskor. Az első Daewoo Matiz szériából jó 6 év alatt kelt el ez a mennyiség, ami mindennél jobban mutatja a kerekszemű mini sikerét.
Matizból Magyarországon is sok ezer fut az utakon, főleg hölgytulajdonosokkal. Elsőként azt kellett biztosítani, hogy a nőkben továbbra is birtoklási vágyat ébresszen az autó. A Spark kicsi maradt, továbbra is aranyos és ha beleéljük magunkat, akkor még édibédi cukorfalatként is felfogható.
Mára a fényezetlen lökhárító lecsúszott a gyér felszereltségű autók legfőbb külső ismertetőjegyévé. Kár ódzkodni a fekete műanyagtól, egy városi autóhoz, amilyen a Spark is, elképzelni sem lehet ennél praktikusabbat.
Oldalról is kellően vastag védőcsíkok óvják a lemezeket a rányitott ajtóktól, pedig sok ázsiai autóról lemarad ez a lényeges védőeszköz.
Belül is ügyesen dolgoztaka tervezők. Mindannyian ízlésesnek találtuk az új műszerfalat, a kék alapszín jól mutat és szériában van rajta fordulatszámmérő. A Sparkot körbe kellene küldeni néhány autógyárnál, hogy lássák, miként fogjanak egy jól használható belső tér elkészítéséhez.
Egy Matiz tulajdonos véleménye
Szabó Csilla
Első látásra megtetszett a kis Spark, ami az elődhöz képest modernebb külsőnek és a praktikusabb belső kialakításnak köszönhető. Bár a külcsín egyéni vélemény, a belső tér mindenféleképpen jobban kihasználható, az összes apró holmit el lehet pakolni. Újdonság a fordulatszámmérő, és az is, hogy középre kell néznem, ha az aktuális sebességre vagyok kíváncsi. A szervokormány és az elektromos ablakemelő már csak hab a tortán, sőt még a légkondit bekapcsolva sem veszít sokat az erejéből, ami kellemes meglepetés egy ilyen kis teljesítményű autótól. A gyári két hangszórót átvarázsolták az ajtókból az ablak és a műszerfal közé, ami se nem javít, se nem ront az összképen. Kifejezetten élveztem,hogy magasabban van az ülés és ezáltal jobban rálátni az előttem állóra és az útra egyaránt. Összességében nagyon tetszett a Spark, főleg, hogy kijavították a Matiz kisebb-nagyobb gyengéit, például a váltó is puhább lett, valamint a térkihasználás is javult. A fogyasztását jelen pillanatban nem ismerem, de remélem arra is feltaláltak valamilyen koreai orvosságot.
Ebben a városi miniben annyi a rakodóhely, amennyire csak szükségünk van. A sok nyitott mélyedésben gyorsan elsüllyeszthetjük a kapunyitót, pénztárcát, telefont, harapnivalót vagy bármi mást.
A műszerfal alatti polc is használható, az első ajtózsebek keskenyek, ám hosszúak. A kesztyűtartó nem nagy, de ebben a kategóriában nem mondanánk méreten alulinak.
Hátul kevesebb a rakodóhely, ami itt nem fér bele a középső pohártartóba vagy a kis mélyedésbe, azt az utasok legfeljebb az ölükbe vehetik. A második sorban a külső méretekhez képest jó a térkínálat, a fejtér meglepően tágas és a térdnek is elegendő hely jut.
Megtermett embereknek a Spark mégis liliputi autó. Első üléseit nem lehet kellően hátratolni, ami főleg a vezető oldalán zavaró.
Ebből az következik, hogy magasra nőttek erősen behajlított lábbal, kényelmetlen lábtartásban kénytelenek nyomni a gázt.
A liliputi érzés az aprócska ülésekkel folytatódik. Az első ülőlap kevés alátámasztást nyújt hosszú lábúaknak. A tesztelt felszereltség nem kínált állítható magasságú ülést vagy kormányt, de egyik sem hiányzott. Ehelyett még néhány centi üléssínt kérnénk.
Belül majdnem minden szintetikus anyagból van, a műszerfalat és az ajtókat gazdagon mért olcsó és kemény műanyag borítja, ami a szürke és a fekete alapszínnel nem valami barátságos.
Bár a kategórián belül jónak számít, a 170 literes csomagtér csak arra elég, amire az autót szánják, tehát belefér egy nagybevásárlás végeredménye. Alja mélyebben van az ajtónyílásnál és padlója sem teljesen szilárd.
Az újdonság maradéktalanul levetkőzte elődje lemezautós jellegét, jóval masszívabb és csendesebb a Matiznál. Vezetés közben a Spark kicsinysége ellenére is felnőttes benyomást kelt.
Ebben sok tényező játszik szerepet, például az, hogy az ablaktörlők jól dolgoznak és nem csíkoznak, a belső térben nem csörögnek-zörögnek a műanyag alkatrészek. A háromküllős műanyag kormánnyal nincs semmi baj, ennél sokkal drágább autókban is fogtunk már sokkal rosszabbat.
Ebben a kategóriában a Spark zajszintje nagyon alacsony, a motor egészen magas fordulaton is halk marad. A motor háromhengeres létére alig rezegteti a váltót és a kormányt, finoman és kiegyensúlyozottan forog.
Városban minden további nélkül megfelel a 796 köbcentis háromhengeres. Ami kis nyomatéka van, azt egyenletesen adja le. A háromhengeres kis mütyür nagyon pörgős, kiválóan veszi a fordulatot a hengerenként kétszelepes motorocska.
Ha bőségesen mérjük a padlógázt és 3000 fölé pörgetjük a motort, a Spark nemhogy nem marad el a többi autótól, de még fürgének is mondható. Egyesben és kettesben nincs nagy hátrányban az erősebb autókkal szemben.
Városi elevenségét nagyrészt az igen rövidre áttételezet váltónak köszönheti az autó. A Spark minden fokozatban hamar erőre kap, 40-től már ötödikben gurulhatunk. A Sparkkal könnyű elindulni, a nagyon rövidre vett egyes többször megmentett minket a motor lefullasztásától.
Autópályára érve újra elő kell venni a lendületautózásról megtanultakat. A Spark erőnléte 90-100-tól rohamosan satnyul. Emelkedőkön magunkra húzhatjuk a kormányt, a háromhengeres motorban egyáltalán nincs tartalék.
Vert helyzetünkre nem nyújt orvosságot a visszakapcsolás sem. Autópályán vagy országúton a motorból akkor sem tudunk lényegesen többet kicsikarni, ha bőszen pörgetjük 6500-ig. Autópályán a 130-as tempó 4600 fordulatot jelent percenként ötödikben. Ennél nagyobb sebességre nem ösztökéltük a 140 kilométerrel, nyersen átvett tesztautót.
Be kell látni, hogy a 0,8 literes Spark városi és elővárosi forgalomra való. Aki hosszabb utakat tervez, áldozzon inkább a négyhengeres 1.0 modellre, amely az elődben nagyon elemében volt. A tesztfogyasztás nagyon alacsony, a bejáratás előtti motor, majdnem kizárólag városi forgalomban járva, mindössze 6,1 litert fogyasztott százon.
Minden kezelőszerv és az összes pedál kis erővel működött, amit gyorsan megszoktunk és megszerettünk. Ha a Sparkban a tesztautóhoz hasonlóan szervokormány is van, akkor játszi könnyedséggel vezethető.
Az erőkifejtés nélkül forgatható szervokormánnyal nem kell sokat kavarnunk, az autó nagyon kis körön megfordul, könnyű vele beparkolni, megfordulni. Áttekinthetősége viszont lehetne jobb.
Puhán siklik egyik fokozatból a másikba a sebességváltó. A célközönség a kis erőszükségletet valószínűleg sokra értékeli majd, a pontatlan működés és a hosszú utak pedig kevésbé zavarják a Matizból vagy más kisautóból átülőket.
A rugózás kényelmetlen. Nem rázza ki az utasok lelkét, de erősen bekoppannak az úthibák, amiből Budapesten még mindig rengeteg van. A Spark úttartása biztonságos, nem bünteti meg a kanyart elnéző és a fordulóba belefékező vezetőt.
Erős oldaldőléssel vettük a gyors kanyarokat. A Spark magassága és keskenysége ellenére nem dülöngélt idegesítően és erőltetett kanyarsebességnél is megnyugtatóan haladt. Rossz úton az új hátsó futóművel eltűnt belőle az előd aktív biztonságán sokat rontó pattogás.
A Spark Direct a legcsupaszabb felszereltségű modell. Ennek ellenére a vezető mellett az első utas is kap légzsákot, mind az öt utas hárompontos övet és fejtámlát. Ezzel azonban ki is merítettük a komplett biztonsági és kényelmi felszereltséget.
Június 30-ig bevezető árak vannak érvényben, ezért 1 829 000 forint helyett 1 749 000 forinttól elvihető a spártai felszereltségű kisautó. Kis fogyasztású motorjával, városban kicsikarható élénkségével, jó térkínálatával és kulturált viselkedésével a Spark normál áron is jó vétel lesz.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 796 |
Furat x löket (mm) | 68,5×72,0 |
Hengerek / szelepek száma | S3/6 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 38 (52)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 71,5/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 18,2 |
Végsebesség (km/h) | 145 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 5,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 127 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3495/1495/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2345 |
Csomagtér (liter) | 170-845 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 770/480 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 155/65 R13 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 1 829 000 (1 749 000) |
Konkurensek (forint) | Fiat Panda 1.1 Actual, 1799000 |
Kia Picanto 1.0 LX Base, 1 799 900 | |
Renault Twingo 1.2 Premiere, 1 999 000 | |
Suzuki Alto 1.1 GL 1 686 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Vezető és utas oldali légzsák, öt fejtámla, öt hárompontos biztonsági öv, osztottan lehajtható hátsó üléstámla, 2 hangfal, indításgátló |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Sajnos a Spark nem nyújtja azt az árelőnyt, amit kategóriájában a többi Chevrolet modell. Városi forgalomban a háromhengeres Spark nagyon jól teljesít, messzire inkább az egyliteressel induljunk. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |