Vezettük: Alfa Romeo 159 - Borotvált macsó

Az Alfa Romeo új középkategóriás limuzinja mindjárt három számmal nagyobb jelzést kapott elődjénél. A 159-es típusnév legtöbbünknek nem mond semmit, pedig korábban már használta az olasz gyár.

1951-ben Tipo 159 névvel illették az Alfa nyitott versenyautóját, amit egy bivalyerős 1,5 literes kompresszoros benzinmotor hajtott. Teljesítménye 450 lóerő volt, ami elég volt ahhoz, hogy Juan Manuel Fangio világbajnoki címet szerezzen vele.

Az új 159-es csúcsmodellje csak néhány lóerővel fog ettől elmaradni, ugyanis állítólag 2 év múlva egy 405 lóerős, összkerék-hajtású változat is a piacra kerülhet. A lóerők számát tekintve már most sincs szégyenkezni valója a 159-esnek.

A benzines alapmotor az 1,9 literes JTS 160 lóerős, dízelből pedig a szintén 1,9 literes 120 lóerős változat a leggyengébb. 1,6-os benzines nem lesz a motorpalettán, lehet, hogy lesz viszont egy 1,8-as 130 lóval.

Benzinesekből az alapmotort a négyhengeres 2,2 literes követi a sorban 180 lóerővel és 230 newtonméteres nyomatékkal. A csúcs jelenleg a 260 lóerős, 3,2-es V6-os, ami már a Fiat-GM Powertrain terméke. Az alja GM, a teteje Alfa, ahogyan egy a motorra vonatkozó kérdésre felelt az Alfa gyári szóvivője. A gyakorlatban ez a Holden-től kölcsönzött forgattyúsházat jelenti, a többi alkatrészt az Alfa biztosítja.

A 8 szelepes alapdízelt, az azonos hengerűrtartalmú 16 szelepes, 150 lóerős változat követi 320 newtonméteres nyomatékkal, majd a 2,4 literes, öthengeres dízel jön a sorban. Utóbbi kereken 200 lóerővel és 400 newtonméterrel tépázza finoman a hajtásláncot. Mindhárom dízel részecskeszűrővel érkezik.

 

JTS és JTD Multijet

A négyhengeresek után az új V6-os benzines is JTS (Jet Thrust Stoichiometric) jelzést kap, azaz közvetlen befecskendezéses, valamint folyamatosan változó szívó- és kipufogóoldali szelepvezérlés (Twin Phaser) dolgozik benne. Ez alacsonyabb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, valamint minden fordulat mellett ideálisabb teljesítmény-leadást tesz lehetővé.

Nem kell aggódnunk a dízelek miatt sem, ugyanis az Alfa a common-rail dízelek atyja. A 2,4 literes JTD Multijet literteljesítménye 84 lóerő, és 400 newtonméteres nyomatéka is elképesztően sok. Az öthengeres csúcsdízel 8,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 228 km/óra.

Mindegyik dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel készül, és alaphelyzetben jár hozzá részecskeszűrő. Az összes benzines és dízel teljesíti az Euro4-es károsanyag-kibocsátási normát.

 

Karl-Heinz Kalbfell, az Alfa Romeo első embere kifejtette, hogy a vezetési élmény minél hatásosabb kiaknázása érdekében 200 lóerő felett ezentúl csak összkerék-hajtással készül majd Alfa Romeo. Ez most egyelőre csak a V6-os benzinest érinti.

A 156-oshoz hasonlóan Q4-esnek hívják a négykerék-hajtású változatokat, amiben igényes, állandó összkerék-hajtás hajtás dolgozik.

 

Q4 – összkerék-hajtás

A 159-esben az Alfa Crosswagonban megismert összkerék-hajtás dolgozik. A fix, mechanikus kapcsolattal rendelkező Torsen differenciálmű minden útfelületen maximális tapadást biztosít. A három differenciálmű közül a középső, önzáró Torsen C diffi osztja szét a nyomatékot. Ez az útfelülettől függően folyamatosan változik, de normál helyzetben 47/53 arányban jut a nyomaték az első és a hátsó tengelyre, ami a gyakorlatban enyhén sportos hangolást jelent. Előre minimum 22, hátulra minimum 28 százaléka jut a motor nyomatékából.

 

 


Az elsőkerék-hajtású modellek sem panaszkodhatnak a futóműre, elöl igényes kettős keresztlengőkaros, hátul pedig többlengőkaros Multilink felfüggesztés dolgozik a kocsi alatt. A kormányzás az egyik legdirektebb a kategóriában. A két végpont között mindössze 2 és 1/4 fordulatot tesz meg a kormány, ennek ellenére fordulékony a 159-es, fordulóköre 11,1méter.

Térjünk rá a külsőségekre. Bármennyire is szerethető autó volt a 156-os, az idő vasfoga kikezdte a divatos külsőt, és a gyár szerint is kritizálható minőség megérett a frissítésre. Éppen ezért nagy figyelmet szenteltek most annak, hogy jobb minőségű autót állítsanak elő, és hogy ne csak a vezetési élmény legyen vonzó a 159-esben. A 156-osból egyébként 680 ezer darab kelt el 1997 óta.

Az első próba után jelenthetjük: tényleg érezhető javulás történt. Habár ránézésre és érintésre eddig sem volt gond az anyagokkal, most valahogy mégis szimpatikusabbnak tűnnek, és nagyobb bizalmat ébresztenek még a szőrös szívű kritikusokban is. A koncepció maradt a régi, a csőszerű műszerek továbbra is vezetőre bámulnak, az utasok kevésbé látnak rájuk.

Kirobbanó örömmel értékeltük, hogy ezentúl kényelmesebben lehet utazni a hátsó sorban, a 156-osban ez csak az alacsony termetűek kiváltsága volt. A sajtóanyag szerint egy 188 cm magas vezető mögött egy 179 centiméteres utas fér el. A lábtér növekedésben komoly szerepet játszott, hogy a tengelytáv 2700 milliméterre nőtt, ami 10,5 centiméteres növekedést jelent. A gyakorlatban nem tűnt igazán tágasnak a hátsó lábtér, de valóban nőtt az elődhöz képest.

A külső is jelentős méretnövekedésen ment keresztül, hosszban 22,5 centi, szélességben pedig 10,5 centit bővült a 156-oshoz képest. Csökkent viszont a karosszéria magassága 13 milliméterrel, ami még sportosabbá teszi a limuzint. A plusz centimétereknek és a kidomborodó sárvédőíveknek köszönhetően jóval nagyobbnak tűnik élőben a 159-es, oldalról könnyen összekeverhető egy166-ossal.

Most sem hibáztak az Alfa házi és a Giugiaro stúdió formatervezői, a külső agresszív, sportos és exkluzív egyszerre. Leginkább a frontrész változott, ahová a Brera tanulmányról ismerős háromlencsés fényszóró került, ami egy kőkemény fellépésű westernhős tekintetét kölcsönzi a 159-esnek. A nagyméretű pajzs alakú hűtőmaszk továbbra is díszíti az orr-részt.

Oldalról erős támpont lehet az azonosításban, hogy a hátsó kilincs immáron nincs elrejtve a C-oszlopban, hanem hétköznapi helyére került. Hátul maradt az elfektetett lámpatest, de vékonyabb és sportosabb hatású lett.

Gombnyomásra indul a 159-es. Menet közben végig csendes marad az utastér, a motorhangon kívül nem szűrődik be jelentős zaj. Az Alfa szerint a 159-es karosszériájának merevsége az átlag felett van, és zajkibocsátása viszont jóval az alatt. Szintén kiemelkedőnek jónak számít a fékhatás. 100 km/órás sebességről 36 méter alatt fékezhető állóra a 159-es, ami a 10. alkalom után is csak 1 métert romlik.

Ez a 3,2 modellekre igaz, amit elöl 4 dugattyús Brembo féknyergek és 330 milliméteres féktárcsák, hátul pedig 292 mm átmérőjű féktárcsák segítenek a megállásban. Ezzel azonos méretűek a 2,4-es dízel fékei is, de a kisebb teljesítményű modellek tárcsáit is látványosan túlméretezték.


A komfortot 14 pakolórekesz szolgálja még az utastérben a szokásos helyeken, pohártartóból viszont csak egy jutott. Bluetooth képes telefonkihangosítás, MP3 kompatibilis hifi, CD-váltó és az egyéb mostanában aktuális kiegészítők természetesen a 159-eshez is rendelhetőek.

A csomagtér 27 liter nőtt, jelenleg 405 literes, még így sem hatalmas. Amennyiben megrendeltük, akkor itt találjuk az 570 wattos Bose hifi mélynyomóját és a 200 wattos, 6 csatornás erősítőt.

A biztonság területén is mindent beleadtak az olaszok. Bár a hivatalos EuroNCAP törésteszt csak szeptemberben lesz, de a gyári töréstesztek szerint ötcsillagos minősítéssel távozik majd a 159-es. Alaphelyzetben a térdlégzsákkal együtt 7 légzsák lesz az autóban, de kérésre a jobb üléshez is kérhető térdlégzsák.

 

Passzív és aktív biztonság

Az átlagosnál merevebb karosszériafelépítés mellett akár 8 légzsák, és számtalan elektronika felügyeli az autóban utazók biztonságát. Újratervezték a biztonsági övek együttesét, az elöl utazók pedig ostorcsapás elleni védelemmel ellátott fejtámlákon pihentethetik fejüket.

A hárombetűs rövidítésekben sem szűkölködik a 159. A blokkolásgátló mellett (ABS), kipörgésgátló (ASR), elektronikus fékerő elosztó (EBD), menetstabilizáló (VDC), csúszós úton a motor nyomatékát szabályzó MSR elektronika, vészfékasszisztens (HBA), és a visszagurulást néhány pillanatig megakadályozó Hill-holder is széria.

 

Menetpróbánk alkalmából a 3,2 literes benzinest és a 2,4-es dízelt próbáltuk ki. Sokan már előre temették az új V6-ost, ami már nem az Alfa üzemében, hanem a Fiat-GM Powertrain fennhatósága alatt készül. Nem volt igazuk.

A 260 lóerős V6-os változatlanul rendkívül pozitív benyomást kelt, bár kétség kívül kulturáltabb és kevésbé nyers a korábbinál. Könnyedén veszi a fordulatot, rugalmassága elképesztő, hangja pedig kellően erőteljes, akárcsak a dupla kipufogó keresztül távozó szólamok.

A 2,4-es dízel relatív talán még meggyőzőbben muzsikált. Kényelmes utazótempó a 200 km/óra, de könnyedén futja a 230 körüli végsebességet is. Hangja kulturált és csak a maximális fordulat környékén hallani, hogy egy dízelben ülünk. Akárcsak a 3,2-esben a váltással itt sem kell sokat törődnünk, egy tempós városi forgalomtól kezdve végig elboldogul hatodikban.

Az összes modellhez hatsebességes manuális váltó jár alaphelyzetben, a feláras automata szintén hatfokozatú, viszont csak később lesz elérhető.

Érezhetően javult a manuális váltó, gyorsabban, határozottabban és rövidebb úton mozgatható a váltókar. Harmadik lehetőségként 2006-tól választható majd a továbbfejlesztett, kormányról kapcsolható Selespeed automatizált kézi váltó is.

Magyarországra a harmadik európai turnusban, októberben érkezik az új 159-es. Hazai áráról egyelőre nincs információ, Olaszországban 28 és 40 ezer euró (7-10 millió Ft) között lesz az ára, ez kb. 5 százalékos áremelkedést jelent. A 3,2-es motor mindenhol kicsit később, decemberben érkezik. Magyarországon is érvényes lesz a 3 év vagy 120 000 km garancia, ráadásul ez idő alatt a teljes szervizköltség ingyenes.

Minden porcikájában javult a 159-es, mégsem vesztette el igazi egyéniségét. Az Alfa nem titkoltan nagy sikert remél új modelljétől, ami a német presztízs márkák eladási szintjét jelenti.


 

Technikai adatok
Benzinmotorok 1,9JTS 2,2JTS 3,2 V6
 
Furat (mm) 86 86 85,6
 
Löket (mm) 80 94,6 89
 
Lökettérfogat (cm3) 1859 2198 3195
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 118 (160)/6500 136 (185)/6500 191 (260)/6200
 
Max. nyomaték (Nm/ford) 190/4500 230/4500 322/4500
 

 

Dízelmotorok 1.9 JTDM 8V 1,9 JTDM 16V 2,4 JTDM
 
Furat (mm) 82 82 82
 
Löket (mm) 90,4 90,4 90,4
 
Lökettérfogat (cm3) 1910 1910 2387
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 88 (120)/4000 110 (150)/4000 147 (200)/4000
 
Max. nyomaték (Nm/ford) 280/2000 320/2000 400/2000
 

 

Dízelek

  végsebesség km/h gyorsulás 0-100 km/h s átlag CO2 kibocsátás g/km
Benzinesek
1.9 JTS (160) 212 9.7 8.7 205
 
2.2 JTS (185) 222 8.8 9.4 221
 
3.2 V6 (260) 240 7.0 11.5 270
 
1.9 JTDM (120) 191 11.0 5.9 159
 
1.9 JTDM (150) 210 9.4 6.0 157
 
2.4 JTDM (200) 228 8.4 6.8 179
 

 

Méretek (mm)
Hosszúság 4660
 
Szélesség 1828
 
Magasság 1417
 
Tengelytáv 2700
Csomagtér (l)
Alaphelyzetben 405
Súlyok (kg)
Saját tömeg 1480-1740