Teszt: Audi A6 Avant 3.0 TDI - A kombik szépe

Sokan még mindig nem hiszik el, hogy egy kombi is lehet igazán szép. Pedig lehet! Elég csak az új A6 Avantra pillantani. Az Audinál az Avant szó egy tágas, jól használható, de a márkához hűen sportos kinézetű járművet jelent.

A mostani elhajlást a divatkombik felé az Audi csak félig vette át, és próbált megmaradni egy valóban jól kihasználható, viszonylag tágas autónál. Bár könnyedén belátható, hogy bármilyen „jó világ” is van, egy 15 milliós autóban ritkán szállítanak betonkeverőt.

A csomagteret csak hosszabb utazásokkor használjuk ki, netán sporteszközöket, vagy mondjuk szétszerelhető bútort szállítunk egyszer egy évben. Erre a célra tökéletesen alkalmas az alaphelyzetben 565 literes csomagtér, amit 1660 literig bővíthetünk. Ez az ötös BMW-hez (500 liter) képest bő, az E-osztályú Mercedeshez (690 liter) viszonyítva viszont szűk, sőt 580 literrel a Skoda Octavia is felülmúlja az A6-ost.

Tőlünk nyugatabbra a kombik jóval népszerűbbek, mint itthon, ami könnyen meg is érthető. A praktikus részletek mellett az A6-os kombi annyira szép és harmonikus, hogy személy szerint biztosan ilyet választanék a limuzin helyett.

Elöl a már megszokott, Singleframe nevű hatalmas, osztatlan hűtőrács trónol, az oldalát a szépen emelkedő övvonal és a meredekebben ereszkedő tetőív, a hátulját pedig a lámpabura és a két oldalon elhelyezett kipufogóvégződés díszíti. A LED-eknek köszönhetően a lámpa olyan gyönyörű látványt nyújt, mint a budai vár kivilágítva.

A belső a szokásos elegáns és sportos közötti átmenetet képezi, és a kisebb Audikhoz hasonlítva kifejezetten tágasnak hat. Itt már kevésbé jellemző, hogy az autó szinte ráolvad a vezetőre, ebben a kategóriában már nem a sportosság a legfőbb érték. Bár kétségkívül a három német márka közül összbenyomásra az Audi nyújtja a legsportosabb képet.

Ennek viszont nem a design, hanem a négylengőkaros első és a trapézlengőkaros hátsó futómű az oka. Úttartása feszes, kanyarodási képessége a quattro-hajtással egybekötve első osztályú. Mégis ez lehet az Audi gyenge pontja, ugyanis rosszabb minőségű úton kevésbé kényelmes annál, amit elvárnánk.

Szerintünk ezen a téren a BMW találta meg az optimális megoldást az Audi sportossága és a Mercedes túlzott lágysága között. Bár, ha csak egy országgal is nyugatabbra laknánk, valószínűleg fel sem tűnne a kényelmetlenség.

Amiben viszont nem lehet legyőzni az Audit, az a kiváló összkerék-hajtás. A háromliteres motort kizárólag quatrro-hajtással árulják, ami leheletfinoman, hajtási befolyás nélkül tűri a 225 lóerős teljesítményt és a 450 newtonméteres nyomatékot.

Legyen száraz, havas, latyakos, vagy csúszós az út, teljes biztonsággal, mindenféle óvatosság nélkül taposhatunk a gázpedálba, mintha csak egy buldózert vezetnénk. A hajtási mód és az automata váltó ellenére is kellően erős marad a motor. A 7,6 másodperces idő százig szép teljesítmény egy dízeltől, az más kérdés, hogy ebből szinte semmit sem érzékelünk.


Az Audi V6-os, 24 szelepes dízele volt az első harmadik generációs common-rail motor, járása finom és halk. Maximális nyomatékát 1400 és 3250-es fordulat között bárhol képes leadni, a teljesítmény maximumát 4000-nél éri el.

Ezek a számok bőven elegendőek ahhoz, hogy könnyedén 200 fölé gyorsuljon a kombi, a végsebesség 240 km/óra. Városban 13 litert fogyott a gázolajból 100 kilométerenként, ami egy picivel több a vártnál, de azért szörnyülködésre még nem ad okot, főleg hogy országúton ez 8 liter alá is leszorítható.

A 3.0 TDI quattrót hatfokozatú kézi és hatsebességes tiptronic váltóval árulják, mi az utóbbit próbáltuk ki. Kapcsolási sebességre nem egy DSG váltó-fürgeségű, de kellően gyors egy dízelmotorhoz és csak hab a tortán, hogy a kormányon elhelyezett fülekkel is használható.

Elektromechanikus kézifék van az A6 Avantban az A8-ashoz hasonlóan, ami annyit tesz, hogy egy kallantyú meghúzása illetve nyomása oldja vagy reteszeli a féket. A gomb a középlkonzolon helyezkedik el, a szintén széria MMI rendszer mellett.

Az MMI (Multi Media Interface) jelenti az Audinál azt a tekerőgombból és néhány gyorsbillentyűből álló rendszert, aminek segítségével az autózáshoz nem állandóan szükséges paramétereket állíthatjuk. 6,5 colos monokróm vagy 7 colos színes kijelző szolgál a megjelenítésre, amin szép illusztrációkat láthatunk. Forradalmian egyszerű irányítást ne várjunk, de talán egyszerűbb kezelni, mint a BMW iDrive-ját.

Helykínálatból jóra vizsgázik az A6 Avant, a hátsó sorban is elfér egy magasabb felnőtt, anélkül, hogy térde az ülésnek, vagy a feje a plafonhoz érne. A tető és az övvonal sportos kialakítása ellenére, viszonylag nagy üvegfelület található az Audin, ami tágasabbnak láttatja a teret. Zsebek hálók, pohártartók jutottak előre-hátra is, de a pakolásra természetesen a csomagtér szolgál.

A csomagtartó két oldalán egy-egy sín fut hosszában, ami a csomagok rögzítésére alkalmas hevederek, tartóoszlopok mozgástere. A csomagtérajtó magasra és kellően szélesen nyílik. Felhajtható a csomagtér padlója, ami alatt egy műanyaggal bélelt lavort találunk, ami pont alkalmas a koszos, sáros dolgaink tárolására.

A V6-os 3.0 TDI több mint 2 millióval kerül kevesebbe, mint a 3,2 literes FSI benzinmotorral szerelt változat, ami erősebb ugyan, de hétköznapi használatban biztosak vagyunk abban, hogy a dízel jobb vételnek számít.

A limuzinhoz képest nagyjából 700 ezer forinttal kell többet fizetnünk a kombiért, de ezért egy valóban jól használható és nem mellékesen egy gyönyörű formájú kombit kapunk cserébe.


Műszaki adatok – Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2967
Furat x löket (mm) 83.0 x 91.4
Hengerek / szelepek száma V6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 165 (224) / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 450 / 1400-3250
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,6
Végsebesség (km/h) 240
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11.9-12
Lakott területen kívül (l/100 km) 6.4-6.5
Vegyes (l/100 km) 8.4-8.5
CO2 kibocsátás (g/km) 226-229
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4933/1855/1463
Tengelytáv (mm) 2843
Csomagtér (liter) 565/1660
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1825 / 630
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 225/55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 14 229 000
Konkurensek (forint) Mercedes E320 CDI T: 14 096 000
BMW 530d Touring: 13 621 000
Volvo V70 D5 AWD Momentum: 12 215 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Bőrkormány, elektromos abalakok, ESP, automata klíma, központi zár, 6 légzsák, 6 lemezes CD-váltó,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A háromliteres dízel rendkívül kiegyensúlyzott, a quattro-hajtás pedig bombabiztosan fogja az utat. A futómű a hazai utakra kicsit kemény.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont