A turbós boxtermotorokon és raliautókon kívül normál családi autója is van a Subarunak. Erre tökéletes példa a Legacy modell, amit négyajtós változatban, kétliteres motorral próbáltunk ki.
Persze vannak alapértékek, amiből nem engednek a Subarunál. Ezek közé tartozik a szimmetrikus összkerék-hajtás, a boxermotor és a keret nélküli oldalablak is.
Ettől Subaru a Subaru, és ezek a dolgok adják meg a Legacy igazi zamatát. A kétliteres szívó benzines motor 138 lóerős, maximális nyomatéka 187 newtonméter. Ezek az értékek cseppet sem számítanak különlegesnek, a boxer elrendezés viszont annál inkább.
A párban, egymással szemben dolgozó hengerek finomabb járást és alacsonyabb beépítést tesznek lehetővé, ezzel növelve komfortérzetünket, valamint az autó stabilitását is. Könnyedén veszi a fordulatot a motor és maradt a jellegzetes surrogó hang is, ami további öröm az autóban utazóknak.
Az igazi tempós haladáshoz viszont sűrűn kell a váltó után nyúlni, és a fordulatszámot is folyamatosan 4000 felett kell tartani, ha versenyben akarunk maradni.
Ebben semmi sem akadályozhat meg, az ötfokozatú kézi váltó sportosan és jól behatárolt úton halad a kulisszában, nem jön zavarba a visszakapcsolásoknál sem.
Aki vezetett már négykerék-hajtású autót., az tudja, hogy az indulás nehézkesebb, és nagyobb lelkesedéssel kell taposnunk a gázpedált, ha nem akarunk lefulladni vele.
Ezeket a Subaruban ülve nyugodtan el lehet felejteni, minden más hasonló hajtásnál finomabban és könnyebben jár. Ezt úgy érték el, hogy a hajtáslánc elemei egymással egy vonalban vannak, kanyarok és törések nélkül.
Az összhatás egy rendkívül kulturált járású motor és hajtáslánc, ami bolondbiztos útfogást tesz lehetővé. Az összkerék-hajtás állandó, így nincs rángatás, vagy terhelésváltási reakció. Száraz úton a rendkívüli kanyarstabilitás, rossz útviszonyok között pedig a biztos tapadás a Legacy aduja.
Még a gyorsabb kanyarokban is semleges marad a karosszéria, az őrült kanyarokban pedig csak enyhén válik alulkormányzottá, egy sínautó lehet képes hasonló mutatványra. Kellő lendületet összeszedve nem kell tehát lemondanunk a sportos élményekről sem, szaporán szelhetjük a kanyarokat.
Talán csak a hirtelen váltott irányú kanyarokkal lehet zavarba hozni a Legacyt, ami a normális mértékű oldaldőlésből adódik. Ebben az esetben lehet megindítani az autó hátulját, de ilyenkor is könnyen kezelhető marad.
Ilyen trükkök és technikai háttér mellett sem nő meg vészesen a fogyasztás, főleg városi és kevés országúti használat mellett 9,8 liter fogyott 100 kilométerenként a benzinből.
A technikai háttér tehát adott, a többi már csak a külsőségen és a praktikus részleteken múlik. Külsőleg jól mutat a Legacy, a frontrész kifejezetten a sportos, a tükörbe integrált irányjelzők pedig elegánsak. Hátulról egy kicsit a Chevrolet Evandára emlékeztet, de mivel az Evanda hátulja kifejezetten tetszetős, ezért ezzel sincsen baj.
433 literes csomagterével tökéletesen képes betölteni a családi autó funkciót is, az üléstámlák 40/60 arányban dönthetőek. Az ajtókat kinyitva tűnik fel, hogy az ablakok Subaru szokás szerint keret nélküliek, ami szintén jól áll az autónak.
Az ajtón a merevítés érdekében egy csapot találunk, ami egy hasonló formájú mélyedésbe illeszkedik zárt ajtónál, így a keret hiánya mellett is stabil és masszív marad a felépítés.
Belül a szokásos japános kép fogad bennünket, ahol nem a szépség, hanem inkább az ergonómia és a logikus felépítés játssza a főszerepet. A műanyagok elfogadható minőségűek, az összeszerelés megint csak példás.
Az élvezetes vezetéshez kényelmes üléspozíció is dukál, amit adott, akárcsak a megfelelő helykínálat és a praktikus részletek. Tágas rekeszek és pohártartók hada várja a népes és szomjas családot, a hátsó üléseknél is megfelelő méretű helykínálattal.
A vezetés a sofőrnek mindenképpen élményszámba megy, a hátul ülők viszont hullámos úton dobálós érzésre panaszkodtak.
Ez kizárólag hangolás kérdése, mivel a futóműkoncepció a legmodernebbek egyike. Zörgésről sem tudok beszámolni, a feszes tartás ellenére csendes marad az utastér.
A kormányzás közvetlennek mondható és a Legacy az összkerék-hajtás ellenére is normális méretű helyen képes megfordulni. Hatásos fékek nélkül sem igazi egy Subaru, így a biztos fékhatásra mindig mérget vehetünk, akármekkora sebességgel is hasítunk.
Felszereltségben példás az alapváltozatú Legacy is, automata légkondicionáló mellett 4 légzsák, CD-s rádió és könnyűfém felni is jár. A Subaru sajátosságai megdobják az autó árát is, mivel legalább 6,7 millió forintot kell letennünk a legolcsóbb változat esetén is.
Viszont ha körbenézünk a négykerék-hajtású modellek piacán, akkor gyorsan rájövünk, hogy kétliteres motorral szinte nulla a választék, a nagyobb motorral szerelt példányokért pedig milliókkal többet kell fizetni.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1994 |
Furat x löket (mm) | 92,0×75,0 |
Hengerek / szelepek száma | B4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 101(138)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 187/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,2 |
Végsebesség (km/h) | 197 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 182 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4665/1730/1425 |
Tengelytáv (mm) | 2670 |
Csomagtér (liter) | 433 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1330/570 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 64 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 751 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A4 2.0T quattro (200 LE): 10 473 000 |
Mazda6 2.3 GT AWD (163LE): 8 199 900 | |
Mercedes-Benz C240 4Matic (170 LE): 11 715 000 | |
Volvo S60 2.5T Kinetic AWD (210 LE): 10 710 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 751 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Blokkolásgátló, első és oldalsó légzsákok, elektromos ablakemelő és tükörállítás, állítható ülésmagasság, automata légkondicionáló, CD-s rádió, könnyűfém felnik, metálfényezés, központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kétliteres benzinmotorjával versenytárs nélkül biztos választás az összkerék-hajtású Subaru Legacy. Kifinomult hajtásával és motorjával a családi idillt szereti, de nem áll tőle távol a sportos viselkedés sem |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |