Kint a kombi, idehaza a limuzin a sláger. Tán a Wartburg Tourist az oka, de hazánkban a kombihoz a zöldségszállító kisiparos képe társul. Új keletű idea az Astra kombi cégautó, szintén gyenge imázzsal.
Egy a lényeg, szép autót magyar ésszel csak limuzinban tudunk elképzelni. Odáig torzult ez a beidegződés, hogy akár már a csúnyácska Renault Thalia vagy a Dacia Logan is elegáns autónak számít, csak azért, mert vízszintes a hátulja.
Történetes a Focus limuzin előző kiadása is az ormótlanak közé tartozott. Az ötajtós sportos látványával nehezen sikerült összehozni a négyajtós elegáns mivoltát.
Na ezt a gordiuszi csomót sikerült átvágni most az új Focus-nál. Azt gyanítom, a mostani ötajtós gyengébb formája lehet a háttérben. Valahogy az új Focus-ból a limuzin sikerült szebbre. Az első fotók alapján megdöbbentő hasonlóságot véltem felfedezni a Mondeóval, amit az élőkép sem rontott el.
Természetesen a Mondeót méreteiben nem éri el a lépcsőshátú Focus, de így is a tágasabb alsó középkategóriás járművek közé sorolható. Elöl-hátul terjedelmes méretű utasok férnek meg, bár a magam 187 centije és 82 kilója nem állította komoly kihívások elé a Focust.
Meglepő, hogy hátul középen alig van hupli a padlóban, ami teljesen tönkretehetné az itt ülő lábterét. Így akár hárman is elférnek széltében, bár a fejtér 180 centi felett korlátozza a kényelmes utazást. Hangyányit félrebiccentett fejjel elviselhető a helyzet. Nem igazán érezni a hátsó részben, hogy a lépcsőshátú Focus előnybe lenne az ötajtóssal szemben.
Hátul a puttonyban rejlik a titok nyitja. 526 literjével a négyajtós a Focus-klán legterebélyesebb tagja. Az ötajtós 385 literig, a kombi 482 literig ad helyet csomagjainknak. Ellenben a pakolás macerásabb a limuzin szűk csomagtartónyílásán keresztül. Valamit valamiért.
Elöl minden pont ugyanolyan, mint a fent említett testvérnél. Egyöntetű véleményünk alapján túl magasnak tartjuk az üléshelyzetet, noha néhány nap elteltével ez már nem zavart. Tetszett a részben elektromos ülésállítás, de sajnos a beállított helyzet nem menthető.
Én azok közé tartozom, akik az első Focus összevisszaságát megbocsátották, sőt, megszerették. Nekem ez az új konszolidált belső nem ad semmi pluszt. A korábbi verzió egyedisége valami különlegességet jelentett a seregnyi egyforma szabású utastér között – ez nem.
Ennek ellenére az új Focust is meg lehet érteni. A dupla méretű rádió és a fűtés teljesen értelmesen használható, nincsenek apró gombok és menün keresztül vezérelhető szellőzés. A Titanium felszereltségű Focusok rádiója 6 CD-t nyel be, és külső MP3 lejátszó fogadására is képes.
A Ghiahoz képest 360 ezer forinttal kérnek többet a Titanium Focusokért. Ezért az összegért szépen kárpótolnak, mivel bőrülés és kétzónás automata klíma is van a felárban, az egyedi felnik mellett.
Vegyes érzések támadtak bennem az ezüstös „racing” stílusú középkonzolt látva. Nemigen találtam értelmét, bár különösebben nem is zavart. Amit mindenképpen a Focus javára írnék egy virtuális Golf-Focus csatában, az az utastér kidolgozása. Igényesen megmunkált részletek, gondosan válogatott műanyagok lendítik fel a lelkesedést. Jó érzés, ha puha műanyagok veszik körbe az embert.
Ugyanezt a lelkesedést váltotta ki belőlem minden egyes alkalommal a kétliteres dízelmotor. A 136 lóerős masina állandó berregéssel, de akkora erővel végzi a munkáját, hogy könnyűszerrel szemet hunytam a kedvlohasztó zaj felett.
Nem tagadom, beleszerettem. Bármilyen kihívás elé állítottam a motort, bírta a gyötrést. Egyetlen baja, hogy alacsony fordulaton találni olyan rést, amikor egyáltalán nincs ereje. Araszoláskor gondosan meg kell választani a fokozatot, mert könnyen lefulladhat.
Egyébként az agresszív pörgetést is jól bírja, piros nyíl világít a műszerfalon, ha az elektronika már kínzásnak minősíti a fordulatszám-hajszolást. Ennek egyébként sincs semmi értelme, mert a Focus közös nyomócsöves dízelmotorja 3500-as fordulatnál feljebb már nem növeli erejét. Kényelmes haladáskor érdemes 2500-as fordulat alatt még váltani, ekkor szépen lendületben tartható az autó.
Nem tudnám megnevezni azt a területet, ahol a Focus 2,0 TDCi a legjobb. Szereti az autópályát, szereti az országutat és szereti a várost is. De nem szereti a gázolajat. A legkíméletlenebb tesztelők sem tudtak 7 liternél többet elfogyasztatni vele 100 kilométerenként. Böcsületes spórolással 5,6 litert mértem. Remek!
Egyértelmű sikerre van ítélve a Focus limuzin, mert gyönyörű, tágas, jól bírja a budapesti utakat és nem is kérnek érte sokat. Alig hárommilliótól indul a kínálat, ami szinte hihetetlen, bár légkondi nem jár az alapmodellhez és légzsákból is csak kettő van.
Nekünk ennél a lényegesen jobban felszerelt és drágább Focus jutott. A kétliteres dízelmotorral és a minden földi jót tartalmazó Titanium felszereltséggel 5 945 000 forintba kerül a négyajtós Focus.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1997 |
Furat x löket (mm) | 85,0×88,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,4 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,7 |
Vegyes (l/100 km) | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 151 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4488/1840/1454 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 526 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | n.a. |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 920 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Megane Privilege 1.9 dCi (120 LE): 5 590 000 |
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI (140 LE): 6 064 000 | |
Volvo S40 Momentum 2.0D (136 LE): 7 700 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Blokkolásgátló, két első, két oldallégzsák, elektromos ablakemelő elöl és elektromos tükörmozgatás, CD-s rádió, távirányítós központi zár, manuális légkondicionáló, fedélzeti számítógép Ghia:Függönylégzsák, automatikus fényszóróvezérlés, esőérzékelős ablaktörlő, elektromos hátsó ablakok, sebességtartó automatika, 16 colos könnyűfém felni, olvasólámpák elöl-hátul Titanium:Egyedi 16 colos felnik, kétzónás klíma, szövet/bőr sportülések, 6 CD-s lejátszó |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Formás, tágas, keveset fogyaszt és nem is drága. A Focus limuzin sikerre született. A kétliteres dízelmotornál nincs jobb ötletünk, a rugózás bírja a budapesti utak gyötrő igénybevételét. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |