Teszt: Citroën C1 1.0X - Elsőszülött

A Csehországban egy gyárban készülő városi mini trióból a Citroën C1-es jelent meg elsőként a hazai piacon. Testvérkéi közül az Aygo ősszel, a 107-es viszont csak jövőre debütál itthon. Elsőként a benzines modellek lesznek elérhetőek, később érkezik a turbódízel változat.

[bekkep]Formára jól eltalálták a C1-es, aranyos, fiatalos, pont olyan, amilyennek egy városi autót elképzelünk. Elölről a magasan hordott kerek fényszórók egy békára emlékeztetnek leginkább, a szintén gömbölyű formákat rejtő hátsó lámpatestek is viccesek, ezek a smartéra hasonlítanak valamelyest.

Ránézésre látszik, hogy a tengelytáv már nem lehetne nagyobb ezzel a karosszériával, mivel a kerekeket teljesen az autó széleire helyezték. Így sikerült felülmúlni a C2 tengelytávját, bár a C1 rövidebb nála.

A C2-esnél egyébként szinte minden téren jobb képességgel rendelkeznek az újszülött hármasikrek, a motorizáltságot és a felszereltséget kivéve. A nagyobb tengelytáv miatt több hely jut a hátul ülőknek is, így akár már felnőttek is elférnek, persze nem hosszú távon és nem igazán kényelmesen. Mégis, 180 centiméteres magassággal be lehet vállalni a városi túrákat, a lábhely elegendő, a fejtér még inkább.

[bekkep]Nincs gond a hátsó sorba való bejutással sem, bár az első ülések előrecsúsztatásához kissé nagy erőt kell kifejtenünk. Beszállás után az ülés visszaáll az eredeti pozícióba, az üléstámla viszont mindig ugyanott akad meg, így az korrigálást kíván. A hátsó ablak nem nyitható, előrefelé pedig az üléssel egybeépített fejtámla szűkíti a kilátást és a teret.

A minőségérzet a japán autókhoz áll közel, így ez a házasság feltétlenül jót tett a PSA konszernnek. A felhasznált műanyagok ugyan kemények, de nem rossz minőségűek, így csak minimális zörgés hallható felőlük.

A belső design mérhetetlenül egyszerű, de a célnak pont megfelel. A fűtés helye és hőfoka két függőleges irányba mozgó csúszkával állítható, intenzitása egy kör alakú kapcsolóval. A középkonzolon ezen kívül még a vészvillogó és a hátsó ablakfűtés kapcsolója található. Belebonyolódni lehetetlen, ennél egyszerűbbet már nehéz lett volna kitalálni. Meglepetésként a középkonzol halványpirosan világít felkapcsolt világításnál.

[bekkep]Praktikus részletekben nagyon odatették a C1-et, szinte mindenhol polcokat és rekeszeket találunk, ezernyi apró dolgot szétszórhatunk az autóban. Még az sem bántó igazán, hogy nincs zárható kesztyűtartó, hanem azt is egy polc váltja ki.

Egy fachhal kevesebbel is beértem volna, feltéve, hogy az a rádió helyén van. Egyik szinten sem jár ugyanis rádió, csak előkészítés, ami egy trendi városi kisautóba szerintem dukált volna.

Hasonlóan hiányzott a kapaszkodó, amit az ajtóról és a tetőről is lefelejtettek. Az ajtón ugyan találunk egy bemélyedést, ami az ajtó behúzására szolgál, kapaszkodni bele viszont nem lehet. A kormány felárért állítható magasságában, amely együtt mozog a minimalizált műszeregységgel. A megtett kilométereken kívül az üzemanyag szintjét, valamint a sebességünket tudjuk leolvasni az aranyos kerek óráról.


A slusszkulccsal a létező egyik legkiválóbb benzines motorba lehelhetünk életet, ami a Toyotától származik. 68 lóerővel és 93 newtonméteres nyomatékkal vígan elközlekedik a C1-es, igaz, ehhez nagyban hozzájárul a 800 kilogramm alatti önsúly is.

[bekkep]Ötsebességes kézi váltót kapcsoltak a motorhoz, van SensoDrive is, de köszönjük, abból nem kérünk. A fokozatok kiosztása hosszabb az átlagosnál, mégis meglepően fürgén startol és gyorsul minden helyzetből a C1. 130-140-ig gond nélkül gyorsulhatunk, a 120-at hosszabb távon is nyugodtan tarthatjuk.

13,7 másodpercig tart elérni a 100 km/órás sebességet, de még ennyinek sem tűnik, a pörgős és jól kivehetően háromhengeres motorhang miatt. Kedvező a fogyasztás is, városban bő gázzal autózva 6,2 liter fogyott 100 kilométeren, ebből egy fél liter még biztosan lecsíphető.

Stabilan fekszi az utat a négy pirinyó abroncson a kisautó, nyugodtan sportosra vehetjük a figurát. Hátul ugyan dobfék van, de a csekély tömeg miatt így is jó a lassulás, a fék adagolhatósága kicsit harapósra sikerült.

[bekkep]Enyhén pattogósan reagál a nagyobb huplikra a futómű, és az egyenesfutáson is lehetne valamicskét javítani, de összességében mégis teljesen pozitív az összkép.

Négy személyre van vizsgáztatva C1, ennyien csomagok nélkül el is lehet férni, ha nem indulunk európai körutazásra. Nagy csomagokban nem érdemes gondolkozni, mert a 139 literes csomagtér néhány zacskón kívül semmit sem képes befogadni.

Amennyiben ketten utazunk, a háttámla egy könnyed mozdulattal elgáncsolható, de túlzottan nagy helyre ilyenkor se számítsunk, és vegyük figyelembe, hogy a csomagtérajtó is szűk. Sajnos csak kulccsal juthatunk be a csomagtartóba, pedig nagyban növelné kényelemérzetünket, ha egy erre a célra szolgáló kart is bedobtak volna az utastérbe.

[bekkep]Játékos és nem éppen férfias kinézete ellenére gyorsan megkedveltem a C1-est, amit néhány egyszerű extrával még jobban szerettem volna. Kategóriájában abszolút ütőképes, elterjedését kizárólag magas alapára akadályozhatja.

A fapados 3 ajtós modellért ugyanis közel 2,2 millió forintot kell fizetnünk, ami jócskán felülmúlja a jobban felszerelt konkurensek árait.


Műszaki adatok – Citroën C1 1.0i X
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 998
Furat x löket (mm) 71 x 84
Hengerek / szelepek száma 3 / 12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50 / 6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 93 / 3600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13.7
Végsebesség (km/h) 157
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,1
Vegyes (l/100 km) 4,6
CO2 kibocsátás (g/km) 109
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3430 / 1630 / 1470
Tengelytáv (mm) 2340
Csomagtér (liter) 130
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 790 / 390
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35
Gumiméret 155 / 65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 169 000
Konkurensek (forint) KIa Picanto 1.0 Base: 1 899 000
Fiat Panda 1.1 Actual: 1 999 000
Fiat Seicento 1.1 Acutal: 1 555 000
Chavrolet Spark 1.0 Elite: 2 141 000
Renault Twingo 1.2 Authentique: 2 099 0007
Tesztelt autó ára (forint) 2 169 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Két légzsák, ABS, színrefújt lökhárító
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Aranyos, tágas, szerethető kisautó a C1, egy remek Toyota benzinmotorral. Kár, hogy jóval többet kérnek érte, mint a konkurensekért
Pontszám (max. 10) 7,75 pont