Ejha. A Fiat sajtóhonlapján az olvasható, hogy az Ideában a gyár több mint 50 szabadalmaztatott megoldást használt fel. Ezek az újítások biztosan nem a belső térre vonatkoznak, mert odabent nem találtunk merőben új ötletet.
Ami viszont van, az szerintünk bőven elég és jól is működik. A legfontosabb a sínen csúsztatható hátsó üléspad, ami mindenképp megéri a 60 000 forintos felárat, mert ez a variálhatóság alapja.
A hátsó üléseket nem lehet kivenni, csak 60:40 megosztásban előrebuktatni. Az előredöntésben kis teleszkóp segít, a ránézésre 40:20:40 arányban osztott háttámla is könnyen lehajtható. A két első ülés támláját előrehajtva és a hátsó üléstámlát hátradöntve szinte ágyat kapunk odabent.
Láttunk már néhány trükkösen jó helykihasználású autót, de az Idea tényleg többet tud annál, amit 393 centiből elvileg ki lehet hozni. Hátratolt ülésekkel 190 centis hátsó utasok pompásan elférnek egy hasonló magasságú elöl ülő mögött.
Vállszélességben is jó az Idea, nemcsak fejmagasságban és lábtérben nyújt sokat. Elöl is sok a hely és jó az ülőhelyzet. Az első ülések kényelme viszont jobb is lehetne és oldaltartásról is alig beszélhetünk.
Az ab start bőséges tárolóhely-kapacitást 10 000 forintért kiegészíthetjük hátsó tárolórekeszekkel a tetőn. Elöl alapáron pakolhatunk a fejünk felett lévő polca, a kézifékkar környékén a mélyedésekbe. Az ajtózsebek nemcsak az első ajtókban használható méretűek, hanem hátul is.
Gumiszerű puha műanyagból készül a műszerfal felső része, a háromküllős kormány fogása jó, pedig nem bőr, hanem műanyag. A műszerek továbbra is jobb helyen volnának a vezető előtt, de a Fiatnál legalább jól kihasználták a helyet a széleken két fedeles kesztyűtartóval.
A City gombbal megnövelhető szervorásegítés végképp műanyaggá teszi az amúgy is érzéketlen kormányzást. A könnyen járó kormánnyal nincs rá szükség, de a mostani Puntóra épülő autóból ez nem hiányozhat. A fűtés és a szellőzés két forgókapcsolóval könnyen használható.
Ha mélyre merülünk emlékeink közé, akkor eszünkbe jut még egy autó, amely annyira billegett, mint az Idea. A másik dicstelen támolygó a Fiat Albea volt. A szomorú alulkormányozottság, az erős oldaldőlés, a pontatlan kormányzás és a zötyögős rugózás így egyben sok.
Az Ideával nyugodtan megpróbálhatunk gyorsan kanyarodni, nem művel semmi gonoszságot, épp csak kedvünk nincs forszírozni a dolgot. Az Idea ebben gyenge, aki egyterűben akar jót autózni, az szánjon rá jóval többet és akkor ott a Focus C-Max vagy a SEAT Altea.
Tuningautón optikai okokból elfogadnánk a kisméretű külső tükröket, de ezeket az apró visszapillantókat már a Stilón sem szerettük. Városban állandóan a fejünket forgattuk, hogy nem kerül-e elő valami a holttérből.
Sok meggyőző apróság van az Ideában, amik csak akkor magától értetődőek, ha adottak. A kormány például állítható tengelyirányban, a fedélzeti számítógép egy deci eltéréssel mindig eltalálta, mennyit fogyaszt az autó, az ablaktörlők szépen dolgoznak és esőben tolatva magától bekapcsol a hátsó ablaktörlő.
Az Idea kulturált zajszintjével is feljebb tornászta rokonszenvindexét. 150-nel kényelmesen utazhatunk vele, a finoman járó motor felől kevés zaj érkezik, a szél sem harsog, a gördülési zaj sem tolakodó. A CD-s rádió hangminősége még a botfülűeket sem dobja fel, egyetlen előnye, hogy alapáron adják.
A váltó nagyon jól elérhető, kapcsolhatósága sajnos nem sikerült annyira jól, mint elhelyezése. A nem túl pontos szerkezettel öt optimálisan áttételezett sebesség között matathatunk.
Nem lehetett könnyű a nehéz autóban szolgáló kis motorhoz hozzápasszítani a fokozatokat, de mégis sikerült megoldani. Nem kell üvegelni az apró motort ahhoz, hogy váltás után a fordulatszám ne zuhanjon be a tátongó turbólyukba.
1800-as percenkénti fordulat alatt az Idea még egyes-kettesben is alig vonszolja magát, aztán még 2000 alatt megtáltosodik és úgy húz, hogy bőven feledteti korábbi erőtlenségét. A high-tech és a Fiatnál régóta adott dízel know-how meghozza az eredményét.
A hengerenként négyszelepes és mindössze 1251 köbcentis turbódízel erőn felül teljesít a családi autóban. Sokkal többet nyújtott annál, amit a csupán 70 lóerő alapján várnánk. Az Idea teljesen normálisan megy vele, ha az ember kiismeri, élvezhető dinamizmust csiholhat ki belőle a 180 Nm-es nyomatékkal.
Ez a kis motorépítési remekmű 3 személlyel nagyon sietve, autópályán majdnem a végsebességgel és országúton is elég harsányan autózva csupán 6,8 litert fogyasztott. Nem egészen 7 liter majdnem állandó padlógázzal, ez nagyon jó jel a 300 forint felé mozgó üzemanyagárak korában.
Hosszabb vidéki útról hazafelé, visszafogottabban, de még mindig gyorsan haladva mindössze 5,88 liter gázolaj tűnt el a tankból százon.
A jófajta 260 forintos üzemanyagból városban csupán 6,6 liter fogyott 100 kilométeren és ehhez még csak spórolósan sem kell vezetni. Őszinte elismerésünk!
Kereken 3 500 000 forintba kerül a dízel Idea, alapáron klímaberendezéssel, de csak két első légzsákkal. A képeken láthatóautó nem mindenben felel meg a Magyarországra érkező modelleknek, például nem merül fel, hogy hozzánk hátsó fejtámla nélkül hoznák be az autót.
Az ár kedvező, hiszen az Opel Meriva Essentia összességében jobb autó, de félmillióval többe kerül ugyanezzel a motorral, a feláras légkondicionálót is beleszámítva. A 65 lóerős Modus Olé dCi vidámabb autó, nagyon biztonságos és nem is drágább, de belső tere és csomagtartója is kisebb.
Nem illene 5000 forint felárat kérni a kikapcsolható utas oldali légzsákért, egy családi autónak szánt kocsiban ugyanígy ellenszenves extra az Isofix gyermekülés-rögzítési pont 15 000 forintért.
Magyarországon ez még nem érv az Idea mellett, de fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy 170 000 forintért menetstabilizáló elektronika rendelhető hozzá. A függönylégzsák 80 000, az oldallégzsák 70 000 forintba kerül. Az extrák említett ára előzetes adat, ami még módosulhat. Ami viszont fix: az Idea egy jól sikerült családi autó.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1251 |
Furat x löket (mm) | 69,6 x 82 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51 (70)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 180/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15,4 |
Végsebesség (km/h) | 159 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 135 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3930/1698/1660 |
Tengelytáv (mm) | 2508 |
Csomagtér (liter) | 320/1420 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1200 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 47 |
Gumiméret | 195/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 500 000 |
Konkurensek (forint) | Hyundai Matrix GLS 1.5 CRDi, 3 827 000 |
Opel Meriva Essentia 1.3 CDTI 3 749 000 | |
Renault Modus Olé 1.5 dCi, 3 490 000 | |
Toyota Yaris Verso D-4D, 3 990 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, két első légzsák, manuális klímaberendezés, fedélzeti számítógép, motoros ablakemelő elöl, távirányítós központi zár, 3 részre osztott hátsó üléstámla, rádióelőkészítés 6 hangszóróval, CD-s rádió, három fejtámla és három 3 pontos öv hátul (nem végleges, tájékoztató adatok) |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az Idea kényelmes négy embernek és nem drága. Futóművére nagyon ráférne egy gyors átdolgozás, a kis dízelmotor erőn felül teljesít és keveset fogyaszt. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |