Sokak örömére kezdenek visszatérni az autógyártók a sportos kisautók gyártásához. Bár a nyers és őszinte GSI, GTI korszak már nem tér vissza, azért az új modellek is képesek élményt vinni a vezetésbe.
A Colt CZT az egyik legújabb a sorban, ami a tavaly megjelent kisautó legdurvább verzióját rejti. Ehhez egy új 1,5 literes turbómotor készült, a gyárban 150 lóerős teljesítményt párosítanak a háromajtós Mitsubishihez.
Jelenleg a konkurensek között a Seatban találunk turbót – de ott dízelben is -, a Cooper S pedig kompresszort használ a feltöltésre, a többi gyártó a szívómotort részesíti előnyben. A turbó alkalmazása alapvetően okos dolog egy sportos autó építésénél, azonban még korántsem elég a sikerhez.
Az ilyen jellegű motorok negatív tulajdonsága, a turbólyuk itt is fokozattan érezhető, mivel egy 1,5 literes motor nem gazdálkodik nagy nyomatékkészletből. Így nagyjából 2500-as fordulat alatt nem történik semmi izgalmas, sőt kimondottan unalmas az élet.
Viszont felette már jut bőven az erőből az első kerekekre, és a Colt nevéhez híven úgy lő ki, mint egy pisztolygolyó. Ilyenkor száraz úton is kipörögnek a gumik, és pont ez az érzés, amiért izgalmas egy turbós motorral szerelt autó.
Ettől a hátbavágásszerű érzéstől kevesebbnek tűnik a 8 másodperces sprintidő is 100 km/óráig, ami amúgy átlagos értéknek számít. A végsebesség 210 km/óra, amit a rövid váltóáttétel miatt gyorsan elérhetünk, sőt akár 220-ig is felkúszhat az óra.
Sajnos a Colt is csak ötsebességes – de legalább jól kapcsolható – váltót kapott, pedig nagyon kellene bele a hatodik. Mivel már 140-es tempónál is 4000-et forog a motor percenként ötödikben, előfordulhat, hogy akár 13 liter üzemanyagot is feldolgoz a Colt egy sietősebb út során.
Városban 10-11 liter a reális érték, de volt, hogy egy este és egy gyér forgalmú reggel alatt, csak 7,2 liter jött ki 100 kilométeres távon.
Mivel a turbó egy bizonyos fordulat mellett jóval több erőt szabadít a hajtott kerekre, erősebben befolyásolja a hajtást a szívómotoroknál tapasztaltnál. Ezért mindenképpen két kezes feladat a kormányzás, az egy kezes, kikönyöklős lazázás a Coltnál sem fog működni.
Főként kanyarból való kigyorsításnál kell belekapaszkodni a kormányba, ilyenkor bizony erős férfikéz szükségeltetik. Ugyan eltalált formája miatt biztosan sok hölgy kedvence is a Colt, de a CZT nem nekik lett kitalálva.
A felkeményített szervo parkolásnál és kis sebességnél szinte nem is érezteti jelenlétét, és jócskán megizzasztja a sofőrt, valamint a pedálok is edzettebb talpat igényelnek az átlagosnál.
Hölgyek számára nem ideális a Colt kedvezőtlen egyenesfutása miatt sem, amit rossz utakon rendszeresen tapasztaltam. Szerencsére autópályán és egyenes útfelületen ez kevésbé érezhető.
A futómű hangolása már kevésbé szélsőséges, de kellően feszes, és nem rázta ki a lelket belőlem a főváros útjain haladva sem. Nem látszik, de a háromajtós Colt rövidebb az átlagos méretű kisautóknál és valamivel magasabb is, tehát kis hátránnyal indul egy stabil futómű építésénél.
Ennek ellenére ezt a feladatot sikerült jól megoldani és a szélsőséges kanyarsebesség eléréséig abszolút elégedettek lehetünk vele. Utána viszont erősen alulkormányzott lesz az autó, amin egy hirtelen gázelvétellel és némi ellenkormányzással könnyen segíthetünk, ugyanis erre agresszívan befordul a Colt feneke.
A CZT-hez szériában jár a menetstabilizáló elektronika, ami nem avatkozik be túl korán, és néha segít bekanyarodni is. Még jobban szeretném, ha ki lehetetne iktatni, és ha nem avatkozna be olyankor, mikor nem számítok rá.
Kívülről sokat dobnak a sportmodellen a 16 colos könnyűfém felnik, a sportos lökhárítók, a krómozott kipufogóvég, és az autót körülölelő légterelők, amik a CZT kiváltságai. Tényleg csinos.
Belül ugyanez a helyzet. Elfogadható minőségű műanyagok, kiváló összeszerelés és sportos kellékek fogadnak bennünket. A piros varrású sportkormány átmérője és vastagsága ideális, és a hátulján elhelyezett vezérlőgombok pofonegyszerűvé és biztonságossá teszik a CD-s rádió használatát.
A pedálok természetesen alumíniumból készültek, az ülések pedig jókora peremmel. Utóbbitól nem kell megijedni, mert párnázása rendkívül puha, és tökéletesen kényelmes hosszú távon is. Az utastér praktikus, sok jól használható rekesz és pohártartó található benne.
Sajnos a kormány csak magasságában állítható, ennek ellenére, nem éreztem létszükségletnek, hogy magam felé húzzam, de azért kapott volna egy jó pontot érte.
A hátsó helykínálat alaphelyzetben átlagosnak mondható, amiből egy könnyed mozdulattal jutunk el a tágas állapothoz. A hátsó üléssor ugyanis sínen csúsztatható, ami nagyon jól jön, ha üres csomagtartóval utazunk.
A csomagtér viszont, bárhogy játszunk, egyik helyzetben sem elég tágas, használhatóságából csekély mélysége vesz el legtöbbet. Hátulról viszont pillanatok alatt előredönthetőek az ülések, így nagyobb tárgyak szállítása is lehetővé válik.
Kompakt méreteiből fakadóan a Colt tökéletesen használható a hétköznapokon, szép formája és érezhetően jó minősége könnyen megszerethetővé teszi, amit a CZT sportos elemeivel még tovább fokoz.
Aki szeret száguldozni, de nem feltétlen híve a gyors kanyaroknak, annak jó választás a Colt CZT, amit rendkívül kedvező áron, magas alapfelszereltséggel vehet meg.
4,5 millióért egy szinte tökéletesen felszerelt kisautót kapunk, ennél olcsóbban csak a Fiesta ST kapható a konkurensek közül, de kevesebb extrával. A turbómotorok szerelmeseinek feltétel nélkül ajánlott.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1468 |
Furat x löket (mm) | 75,5 X 82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 210/3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,0 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 6,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 161 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3820/1695/1520 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | lehajtott ülésekkel 760 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1055/465 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 47 |
Gumiméret | 205/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 490 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Fiesta ST: 4 390 000 |
Renault Clio Sport 2.0: 5 149 000 | |
Peugeot 206 RC: 5 090 000 | |
Seat Ibiza FR: 4 790 000 | |
Mini Cooper S: 6 173 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 490 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, menetstabilizáló, kipörgésgátló, 6 légzsák, félautomata klíma, CD-s rádió, 16 colos könnyűfém felni, alupedálok |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Turbómotoros kisautót olcsón, jó felszereltséggel? Ebben a szűk körben a Colt CZT tökéltes választás. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |