[bekkep]A Mazda precíz japán vállalat. Most sem hagyta ki a közvélemény kutatás fázisát, mielőtt a kötelező 3 év utáni felújításhoz hozzáláttak a Mazda6-oson. Ebből azt bogarászták ki, hogy a nyugat-európai vásárlók legfontosabbként a külsőre adnak, mint döntési szempont.
A több mint 790 ezer eladott példányból kiindulva pedig a Mazda6 baromira jól néz ki, ezért csak óvatosan szabad bánni a hegesztőpisztollyal, és többet kell használni a forrasztópákát. Sőt a külsőnek majdhogynem elég volt a tollseprű is, olyan óvatosan bántak az átszabásával.
Mi változott?
Bevett módszer ilyen esetekben, hogy kicsit alakítunk a lökhárítókon, a lámpákon és mondjuk egy kicsit hűtőrácson is. Pontosan így tettek ebben az esetben: laposabb és szélesebb a hűtőrács, és az eddigi gyémánt alakról a méhsejt mintára tértek át. Az első fényszórók egész nagy változáson mentek keresztül. Kerek formáival hasonlóan mutat, mint a 159-es Alfa, csak itt egy bura is került eléjük.
[bekkep]Hátul már korántsem ilyen hangsúlyos a különbség. Bár a hátsó lámpatest változott, bajban lennék, ha ledobnák elém a konyhaasztalra, hogy azonosítsam őket. Ráncba szedték a lökhárítókat is, a lámpához hasonlóan csak az elsőn látni komolyabb változást.
Néhány új felnit is terveztek 16 és 18 colos méret között. Ennyi bőven elég ahhoz, hogy véghez vigyék a tervet. Egy pirinyóval dinamikusabb, de lényegében változatlan vonzerejű Mazda6-ost kaptunk.
A külső persze a belső kinézetet is magába rejti, de erről sem lehet sokat mesélni. Néhány új szín, kárpit és egyéb apróság, a kapaszkodó pedig jobban kézre áll. Lényegi változás a középkonzolon látszik leginkább, annak új anyag és színkombinációja miatt.
[bekkep]Szerencsére nem csak külsőségekben történtek változások. A cél egy kifinomultabb, csendesebb, kulturáltabb autó építése volt, ezért több a külső szemlélő előtt láthatatlan átalakítások is történtek.
Szám szerint öt darab átdolgozott motorból lehet választani a hatos orrába. Ebből kettő dízel, amik mostantól szériában részecskeszűrővel gurulnak ki a gyárból és jóval alacsonyabb a károsanyag kibocsátásuk. A két dízelnél megint csak a lóerők száma és a nyomaték nagysága tesz különbséget, a kétliteres hengerűrtartalom azonos.
A gyengébbik 121 lóerővel és 320 newtonméteres nyomatékkal gazdálkodhat, míg az erősebbiknél ugyanezek a számok 143-ra és a 360-ra változnak. Utóbbinál 6 liter, előbbinél valamivel kevesebb gázolaj fogy a tankból vegyes használatban, ami fogyasztáscsökkenést jelent a nagyobb teljesítmény ellenére.
Benzines motorokból 3 van, az 1,8-as alapmotor némi technikai újítás mellett szinte változatlan maradt. A kétliteres teljesítménye 147, a szintén négyhengeres 2,3-asé 166 lóerőre emelkedett. Két új váltó is csatasorba állt. Az 1,8-as kivételével mindegyik motorhoz hatsebességes kézi váltót kapcsolnak, a két nagyobb benzineshez pedig ötsebességes automatát is adnak végre.
[bekkep]Merevítettek a karosszérián, és egy picit dinamikusabbra hangolták a futóművet. A 2,3 literes benzineshez nagyobb átmérőjű féktárcsák is választhatóak, bár a fékhatással korábban sem volt probléma.
Az ötajtósban és a kombinál továbbra is megtalálható a Karakuri ülésrendszer, ami nyakatekert neve ellenére rendkívül egyszerű és kényelmes ülésrendezést tesz lehetővé. Hála neki, a csomagtérből egy mozdulattal elgáncsolhatjuk az osztott üléstámlákat. Így az alaphelyzetben 492 (Sport) illetve 502 (Sportkombi) literes csomagteret 1662-re és 1712 literre növelhetjük.
Most jött be a kulcs nélküli nyitási és indítási rendszer is, ami lehetővé teszi, hogy kártyával a zsebünkben oldjuk meg az ajtónyitás és a motorindítás műveletét is. 80 centiméteres hatósugárban működik a „Smart Card”, a nyitás-zárás művelete többféle módon is megoldható.
Használhatjuk a kártyát vagy a kilincseken elhelyezett gombokat is. A legkényelmesebb megoldás az, ha a kártyát automatikus nyitásra és zárásra programozzuk. Ebben az esetben a kilincsre magától nyit a központi zár, és magától zár is, ha eltávolodunk az autótól.
Menet közben
[bekkep]Eddig kizárólag az erősebbik dízelt volt lehetőségem kipróbálni, ami most jelenleg 143 lóerős, maximális nyomatéka pedig 360 newtonméter.
Eddig sem volt gond a Mazda6-ban a dízelmotorokkal, de még sikerült valamicskét csiszolni rajtuk. Egyenletesen jár, és hallhatóan csendesebb alapjáraton. Nincs hatalmas turbólyuk, kis megtorpanás után szinte alapjáratról húz. Ez így is marad szinte a végsebességig, nagyon könnyedén futja 200-at, minden erőlködés nélkül.
A hatsebességes váltó talán egy leheletnyivel határozottabb kezet kíván, mint azt a legtöbben szeretik, de a sportosabb vezetők biztosan szeretni fogják. A kuplung elsőre keménynek tűnt, de pár perc megszokás után kezelhetővé vált.
A futómű feszes, de nem túlságosan, szerintem a kényelmes és dinamikus tábor is elégedett lesz vele. Szélzajt alig hallani, még végsebesség környékén is meghitt suttogós beszélgetést lehet folytatni.
Mikor, mennyiért?
[bekkep]A Mazda 6 magyarországi bevezetése augusztus végén kezdődik, de ekkor mg csak a benzines modellek érkeznek. A dízelek valamikor október felé bukkannak fel a márkakereskedésekben.
Az 1,8-as alapmodell ára 5 299 000 forint lesz, ennyiért 6 légzsákot, elektromos ablakokat és tükröket, valamint manuális klímát ígér az importőr. A legolcsóbb dízel 5,69 millióba kerül , az ötajtós felára 100, a kombi még plusz 150 ezer forint.
A jelenlegi modellhez képest az ár ugyan felfelé változik, de a növekvő alapfelszereltség miatt relatíve olcsóbb lesz az új hatos. Idén még 400, jövőre 1200 darab értékesítésével számolnak Magyarországon.