Kristóf Attila, a neves író-publicista sok évvel ezelőtt vett egy első generációs Skoda Octaviát. Egyszer találkozott egy ifjúval, aki, bár nálánál sokkal kevesebbet élt a szocializmusban, nem akarta elhinni, hogy az Octavia I valóban a Skoda terméke.
Kristóf Attila döntő érve az embléma lett volna, hogy nézze meg, az autóra rá van írva: Skoda. A fiú erre csak annyit válaszolt, hogy az ő trikójára meg David Bowie van ráírva, mégsem ő az.
Ez a történet a tesztautó belsejéről jutott eszembe, a srác az extrákkal megtömött Octavia Elegance-ról végképp nem hinné el, hogy egy Skodáról van szó. A legutóbb tesztelt Octavia utasterétől szinte elállt a szavunk.
Belseje nagyon szépnek számít az alsó középkategóriás tömegautók világában, de még jóval drágább kocsikban sem mindig találunk ennyire ízléses, szépen kivitelezett, jó anyagokból összerakott utasteret.
Vajszínű, félbőr kárpit fogadott minket a kényelmes üléseken. Az igényesen összeválogatott műanyagok, a bőrborítás és a szövetkárpitok prémiumtermékekben is jól mutatnának. Jó megoldás a könyöktámasz hátsó részében hátravezetett levegő a hátsó utasok számára.
Stimmelnek a részletek is a jó összbenyomás mellett. Az első ajtóban elfér egy 1,5 literes ásványvizes üveg, a tükrökből jól belátni a környezetünket, sokfelé pakolhatunk, van szemüvegtartó és így tovább.
Az Octavia olyan kulturáltan működik, hogy a legtöbb autógyárnak erősen kapaszkodnia kell, ha meg akarja közelíteni ezt a színvonalat. Minden precízen kattan be, nyílik, záródik, forog.
Főleg hátul csillogtat meg az autó ebben az osztályban váratlan erényeket. Nagyon sok benne a hely, lábunk, fejünk dúskál a szabad térben, jók az ülések és kényelmes a kartámasz.
Az Octavia kényelme is túlmutat a kompakt kombik kategóriáján. A motorzaj jórészt kívül reked az utastéren, a szél sem tombol az áramvonalas kombi körül. 150-es sebességgel csendben és kényelemben utazhatunk.
Ráadásul semmit nem kell az ölünkben szorongatni, az 580 és 1620 liter közötti csomagtér mindent elnyel. A felhajtható padló alatt is van némi hely, a csomagtér két oldalán szatyorakasztó kampókat találunk.
Ebben a színvonalas környezetben ordít, hogy a csillapítás nélkül visszacsapódó kapaszkodók vagy a teleszkóp helyett fémpálcával kitámasztandó motorházfedél csak a Skodára felülről rákényszerített, átlátszó butítás.
A kétliteres FSI motorban az új Passatban és korábban az Audi A3-ban is csalódtunk. Az Octaviában legalább nem olyan kelletlen, az elsőkerék-hajtású modellt belevalóan viszi. Van benne élénkség, még ha nem is túláradó. Kihúzatva a motornak megjön a hangja, de ilyenkor tisztességesen is megy.
A kétliteres benzinesekhez nem a DSG váltót társítja a gyár, hanem a szintén hatfokozatú, de hagyományos nyomatékváltós automatát. A villámkezű DSG-nél ez a szerkezet lassabban vált ugyan, de ettől függetlenül nagyon harmonikus egységet képez a motorral.
A jól megválasztott váltási programok miatt a kézi váltás csak kiegészítő lehetőség, szükség nincs rá, de a Tiptronic megoldással kézzel kapcsolgatva tényleg intenzívebben átéljük a vezetést.
A Skodának sikerült belecsempésznie a vezetés örömét a családi autónak szánt Octavia még családibb kombiverziójába. Az Octaviában minden benne van, ami a vezető elfoglaltságát kellemesebbé teszi.
Kezdhetjük a dicséretet az érzékeny, jól adagolt rásegítő erővel működő szervokormánnyal, folytathatjuk az igényes konstrukciójú és nagyon jó úttartást biztosító futóművel és zárásként még megköszönhetjük a jó kezelhetőséget.
Ami a fogyasztást illeti, az FSI technológia ajnározása helyett az érintetteknek rituálisan meg kellene tépniük ruhájukat és fejükre hamut szórva túlórázni a fejlesztőközpontban, hogy a közvetlen befecskendezése benzines legalább ne fogyasszon többet, mint a szívócső-befecskendezéses, kutyaközönséges motorok.
Autóúton egyenletes, 85 és 115 közötti tempóval az Octavia Combi 2.0 FSI 7,7 litert fogyasztott hatodikban nagyjából 2000-2600 közötti fordulatszámon.
Ez pocsék eredmény, a hasonló motortechnikájú Renault Laguna IDE 2.0 lényegesen gyorsabban és sportosabban hajtva fogyasztott ugyanennyit azonos útszakaszon. A Saab 9-3 1.8i csak 7,3-at evett ugyanott, szintén sokkal gyorsabban vezetve, mint az Octaviában.
Városban a motor megadja a kegyelemdöfést a Volkswagen-konszern közvetlen befecskendezéses újításában bízóknak. A tesztautó különösebb duhajkodás nélkül is 13,8 litert fogyasztott nyáron.
Ennél még a modern motortechnika finomságaival kevéssé felvértezett és jóval nagyobb Daewoo Evanda 2.0 is kevesebbet fogyasztott: 12,4 litert, kemény télben.
A benzinköltségek terén azért is siralmas a 2.0 FSI motor teljesítménye, mert 98-as benzint illik bele tankolni, ami a jelenlegi benzinárak mellett aligha esik majd jól a tulajdonosoknak, de hozzánk hasonlóan valószínűleg ők sem térnek el az előírttól.
A kétliteres Elegance verzióban elvárnánk, hogy az ESP ne kerüljön 116 00 forintba. Kínosabb, hogy a bőr kormánykerékért is felárat kérnek, szériában csak 195/65 R15-ös gumiabroncsok járnak. A 6,5 milliót meghaladó alapárért nincs függönylégzsák és tempomat sem. A kazettás rádió is szép példája az árhoz méltatlan felszereltségnek.
Akinek van 6,5 milliója egy alsó középkategóriás kombira, az szerintünk válasszon bátran a Skoda kínálatából, de ugyanennyiért sokkal inkább az összkerék-hajtású dízelváltozatba szeressen bele. Ehhez legalább ESP is jár.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1984 |
Furat x löket (mm) | 82,5×92,8 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200/3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,3 |
Végsebesség (km/h) | 213 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,1-10,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5-5,9 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2-7,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 242-252 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4572/1769/1462 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 580/1620 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1310/660 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 553 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Turnier Ghia 2.0 aut. 5 555 000 |
Opel Astra Caravan. Eleg. 1.8 aut., 5 275 000 | |
SEAT Toledo 2.0 FSI Stylance Tiptr., 5 896 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Vezető és utas oldali légzsák, oldallégzsák, ABS, kipörgésgátló, motornyomaték-szabályozó rendszer, ködfényszóró, automata klímaberendezés, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású fűthető tükrök, 8 hangszórós kazettás rádió, fedélzeti számítógép, 15 colos könnyűfém keréktárcsa |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szerintünk komoly hiba egy ilyen kiváló autót a nagyon torkos és jó drága 2.0 FSI motorral megvenni. A motort leszámítva az Octavia ezúttal is ötösre vizsgázott és automatája is jó. Felszereltsége ennyi pénzért szegényes. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |