A Sportridert a hazai importőr azzal a céllal rendelte meg a gyártól, hogy elérhető áron egy sportos és viszonylag jól felszerelt kisautót kínálhasson a szegény magyar vásárlóknak. Ez a széria külsőleg a színre fújt kilincseivel és visszapillantó tükrével, valamint a 16 colos könnyűfém felnijeivel lóg ki a szürke kisautók táborából.
Utóbbi adja az autó igazi zamatát, pozitívat, negatívat egyaránt. Az alaphangon is sportosan vezethető Ibiza a 16 colos felniktől, és a 205/45-ös méretű abroncsoktól további erőre kap, már ami a kanyarsebességet illeti.
Érezhetően jól támasztanak a kerekek, jóval bátrabban érkezhetünk a kanyarokba. Az átlagos kisautókhoz képest jobban ragaszkodnak az abroncsok az útfelülethez, nem hajlamosak az idő előtt csúszásra.
A futómű is határozottan kiveszi a részét sikerből, viszonylag semleges képes maradni a szélsőséges szituációkban is. Talán ennél is fontosabb, hogy mindig kiszámíthatóan viselkedik, nem okoz kellemetlen meglepetéséket egy kevésbé képzett sofőrnek sem.
Persze a 16 colos felnik és a peres abroncsok velejárója, hogy az úthibák súlyozottan érezhetővé válnak, valamint, hogy nagyobb odafigyelést kívánnak az átlagosnál.
A hazai utakon muszáj szemünkkel végig az utat pásztázni, ellenkező esetben könnyedén begyűjthetünk egy defektet, márpedig ezek az abroncsok bizony nem az olcsóbbik fajtából valók. Nem árt odafigyelni a dolgos hétköznapok folyamán sem, ugyanis a futóművet jobban igénybe veszik ezek a méretű kerekek.
Élvezhető száguldást ugyan nem tesz lehetővé az 1,4-es benzinmotor, de a stabil útfekvés ad egy bizonyos fokú magabiztosságot, és egyértelműen kedvezően befolyásolja az autóban eltöltött időt.
Sajnos az 1,4-es motor csak 75 lóerős, és az egyik leggyengébb és legkevésbé sportos darab a SEAT palettáján, így nem feltétlenül a legjobb választás. 53 lóerős literteljesítménye alapján örökké működhetne, viszont ezeket a motoroknak pont gyengéség miatt szokták széthajtani. Viszont nagy előnye, hogy rendkívül rugalmas, így rendkívül kényelmesen használható, ha éppen nem sietünk sehová.
Hihetetlen de 30 felett már akár ötödikben is elboldogul a motor a karosszériával, anélkül, hogy remegésbe hozná a környezetét, persze gyorsulásra ekkor nem érdemes számítani. Nagy sebességű haladásra sem alkalmas igazán a gyengécske benzinmotor, inkább az országúti tempó fekszik neki.
A gyári adatok szerint 13,2 másodperc telik el, míg álló helyzetből elérjük a 100 km/órás sebességet, a száguldásnak pedig 173-nál vet véget a teljesítmény hiánya. A fogyasztás is csak akkor marad normális mértékű, ha nem kínozzuk agyon, és inkább kíméletes, mint sportos tempóban használjuk az autót. Ekkor városban 9,5 literes fogyasztást tudunk elérni, ami se nem sok, se nem kevés igazán.
A motort fényévekkel lekörözi az ötsebességes kézi váltó, ami átlagon felül teljesít. Sportosan, gyorsan kapcsolható, megvezetése határozott, mégis könnyedén jár a váltókar. Lelkesen kapcsolgatnánk, kár hogy a motor nem képes kiszolgálni igényeinket.
Sajnos nem általános az sem, hogy a kormány magasságában és mélységében is állítható, de az Ibiza szerencsére ezt is tudja. A sportülések elegendő tartással bírnak, kényelmesek és még magasságuk is állítható. Az elkényeztetett vezető mellett a hátul utazóknak már kevésbé van jó dolguk, a helykínálat átlagosan szűkös.
Praktikus oldalról közelítve jó osztályzatot érdemel az Ibiza, bár ez csak az első sorra értendő. A csomagtartó a maga 267 literjével átlagos méretű, az üléstámlák 60/40 arányban dönthetőek.
A Sportrider kivitel magában foglalja a légkondicionálót is, egyedi kárpitozást, és a műszerfalból előugró pohártartót is kapunk. A két első légzsák és a szervokormány széria, de erősen csodálkoztam mikor az első kereket blokkolóra tudtam fékezni ABS hiányában.
Ez utóbbi hibát az ár viszont jó arányban képes kompenzálni, ugyanis a Sportrider alapára 2 682 000 forinttól indul. Felszereltségének függvényében és a konkurensek áraihoz viszonyítva ez mindenképpen egy elfogadható árat jelent.
Ez a felszereltségi szint a tervek szerint a 2006-os modellévben is végig rendelhető lesz, körülbelül 900 darab eladott példára számít a Seat.
Olyanoknak ajánlom a Sportridert , akik szeretnek sportosan vezetni, de nem kívánnak száguldozni. Ez a kettő talán kicsit üti egymást, de végül is egy erős autóval nem jelent kihívást gyorsan menni.
Ezzel az Ibizával viszont kanyarban is jól tarthatjuk az egyenesben kínkeservek által összeszedett lendületet. Könnyen kiautózható, ideális tanuló autónak.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1390 |
Furat x löket (mm) | 76.5 x 75.6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 55 (75)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 126/3300 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,2 |
Végsebesség (km/h) | 173 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 154 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3953/1698/1441 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 267 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 205/45 R16 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 205/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 682 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Yaris Ice 1,3 Sol: 2 900 000 |
Honda Jazz 1,2i S Cool: 3 010 250 | |
Peugeot 206 1.4 Sporty + klíma: 3 040 000 | |
Renault Clio 1,2 16V Nature Plus: 3 050 000 | |
Chevrolet Kalos 1.4 Elite: 2 699 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Légkonicináló, 16 colos alufelni, 2 légzsák, első elektromos ablak, köponti zár, négy irányban állítható kormány |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A vezetés élménye főként a kanyarokra korlátozódik. Az 1,4-es motor kényelmes, de egy szemernyit sem sportos. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |