Nem számít újdonságnak a SportKa, mégsem emlékszem, hogy akár egyet is láttam volna valaha az utakon. Nem értem. Dögös, sportos, jól használható, és még csak nem is drága.
Nem nehéz kitalálni, hogy a SportKa-t erős rokoni szálak fűzik a mezei Ka-hoz. Annak tulajdonképpen egy kigyúrt, szteroidkúrán átesett változatáról van szó. Minden oldalról könnyen azonosítható, a sportos lökhárítók, és a sárvédő-szélesítések egyértelművé teszik: itt többről van szó, mint egy egyszerű női kisautóról.
Kívülről mindössze egy krómozott kipufogóvéget hiányoltam, azon kívül minden sportos összetevő adott. A hátsót – látványos kipufogó hiányában – a sárvédő és azon belül a középre helyezett kör alakú tolatólámpa dobja fel.
A kinézethez illő sportos menetteljesítményekért egy 1,6 literes, 8 szelepes motor felel 95 lóerővel, amit a sarkokba kitolt szép, 16 colos alufelnik, és méretes abroncsok közvetítenek az út felé.
Mostanság kétszer ennyi szelep már a divat, de ez cseppet sem befolyásolja a vezethetőséget, sőt! A 95 lóerő nem szédítő, de legalább egyenletesen jön, és nincs szükség állandóan az egekben tartanunk a fordulatszámot, ha tempósan akarunk haladni.
A 9,7 másodperces gyorsulási érték és a 174 km/órás végsebességnél jobbat is el tudok képzelni, viszont ezt is élvezetesen képes átadni a SportKa. Morcos, mély hangon duruzsol a motor, ami tovább fokozza az élményt.
A motoron kívül még jó pár tényező szükségeltetik egy élményautózásra alkalmas autóhoz, de szerencsére a SportKa mindig sorban állt, mikor ezeket osztották. Meglepően jól sikerült a futómű, ami sportos vezethetőséget tesz lehetővé anélkül, hogy a hétköznapi használatban lerázná a vesénket.
Nyugodtan nekivághatunk vele a kanyargós szerpentineknek, ahol sportosabb autókat megszégyenítő frissességgel szelhetjük a kanyarokat, teljes kontrollállhatóság mellett. Az oldaldőlés minimális, az alulkormányzottság csekély, gyorsan ráérezhetünk a kisautó fizikai teljesítőképességének határaira.
Ehhez persze az is kell, hogy a kormány minden apró mozdulatunkra közvetlenül reagáljon. Ezt a feladatot ugyan tökéletesen sikerült megoldani, viszont ennek a fordulékonyság látja kárát. Kétszer kétsávos utak szükséges ahhoz, hogy a SportKa egy ívben megforduljon.
Szám szerint 11,1 méteres átmérőjű kör kell egy teljes fordulóhoz. Egy Volvo S80-asnak 15 colos kerékkel 10,9 méterre van szüksége, pedig a svédek luxuslimuzinja híresen nem fordul jól.
Valószínűleg főként a méretes abroncsokból kifolyóan hullámos úton kóválygásba kezd az autó, ami nagy sebességnél kicsit félelmetes lehet. Konkrétan az 51-es úton volt szerencsém megtapasztalni az egyenesfutás teljes hiányát, de autópályán és városban ezt egyáltalán nem éreztem.
Nem érheti rossz szó viszont a váltót, ami szintén minden sportos és komfortos igényt kielégít. Kinézete egy puritán sportautóba illene, a karcsú rúdra esztergált alumínium váltógomb irtó dögös.
A fokozatok nem tűnnek túl rövidnek, 130-nál mégis 4000-et pörög a motor ötödikben, és hiába nyúlunk akaratlanul a váltó felé, nincs hatodik. Ez ebben a kategóriában nem is várható el, sőt, még a nagyobb motoros kisautókból is gyakran kispórolják. 150-160-ig egyébként kellemes mértékben gyorsulhatunk.
Sajnos a váltó nincs jó hatással a fogyasztásra, városi tempó mellett sem a kedvező fogyasztás miatt kedveltük meg a SportKa-t. Egy erőltetett hegymenet és tempós autópálya 9,7 literes fogyasztást hozott, utána azt gondoltam, városban sem fog több fogyni az üzemagyagból. Tévedtem!
Persze a gyári adatok is 10,4 litert adnak meg, de ebben a nyári hőségben inkább 12 liter körül fogyott a benzin 100 kilométerenként Budapest belvárosában. A gyors mértékű benzinmutató-eséstől nem kell megrémülni, ennek oka a kisméretű 40 literes üzemanyagtank.
A belső hangulata is az autó sportos énjét erősíti. Innen a fémpedálok maradtak ki, mint igazi sportos kellékek, de egy jó kormány, sportülések, és persze a váltó adott. Jól mutatnak a karosszéria színére fényezett elemek, amik a műanyagból vannak, így nem is olyan barátságtalanok.
Még viszonylag praktikusnak is mondható az utastér a számtalan apró rekesz és polc miatt, plusz jobb-hátul egy méretes rekeszt is találunk a könyöklő alatt. Viszont vitathatatlanul szűkös, főleg, ami a hátsó sort illeti. A lábtér minimális, és a fejtér is szokatlanul kicsi, kábé 170 centiméteres magasságig lehet elég.
Az elöl ülők azért jobb helyzetben vannak, bár a vezető ülésben 190 centiméteres magassággal már közel derékszögben hajlított térddel kell vezetni. Ennek ellenére nem kényelmetlen, csak a nyújtott lábbal vezetők nem fogják megtalálni számításukat.
[bekkep]Ennél talán nagyobb baj, hogy a kormány helyzete teljesen fix, az oszlopon található sárga kar a motorháztető nyitására szolgál. Az üléspozíció így sem rossz, de jobban örülnék, ha lenne választási lehetőségem. Ez most az ülés tologatásában és magasságának állításában merül ki. A 186 literes csomagtartóra sem érdemes sok szótfecsérelni, 1egnagyobb erénye, hogy belülről gombnyomásra is nyitható.
Apró belseje ugyan behatárolja a SportKa használati lehetőségét, de végszükségben hátulra is bepaszírozhatók felnőttek. Akinél ez nem döntési szempont, ellenben a vezethetőség igen, az imádni fogja. Kedvező, 2,95 milliós alapárához már csak a 250 ezer forintos klíma hiányzik, hogy teljes legyen az örömünk. Ennyiért nincs ekkora élményt nyújtó konkurens.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1597 |
Furat x löket (mm) | 82,1 X 75,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 70(95)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 135/4250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,7 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 182 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3650/1656/1409 |
Tengelytáv (mm) | 2448 |
Csomagtér (liter) | 186/724 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 944/356 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 40 |
Gumiméret | 195/45 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 949 000 |
Konkurensek (forint) | Toyota Yaris T Sport: 3 435 000 |
Fiat Punto Sporting: 3 405 000 | |
Opel Corsa GSI: 4 071 000 | |
VW Polo Comfortline 1,4 – 100LE: 3 286 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 199 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, 2 légzsák, riasztó, központi zár, 16 colos alufelnik, CD-s rádió, elektromos ablakok, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem várt vezethetőséget nyújt a SportKa, és külseje is dögös. Az utastér rendkívül szűkös. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |