Ez nem csak egyéni vélemény, az utóbbi időben Nyugat-Európában is hasonlóan gondolkoznak az emberek. Mostanában a kombi egyre népszerűbbnek számít az eladási számokat tekintve, bár Magyarországra ez a trend még nem gyűrűzött át.
Variant = kombi – már 43 éve
[bekkep]A Variant név jelképezi ősidők óta (43 éve) a kombikat a Volkswagennél. A Passatból 1974-ben jelent meg az első kombiváltozat. A VW konszern a hatodik generációnak tartja a Passat mostani változatát, amiből a négyajtós idén februárban mutatkozott be.
Mostanában készült el a kombi, amely a Frankfurti Autószalonon tartandó hivatalos bemutató után kerül az egyes országok piacaira. Magyarországra októberben érkezik, érdekesség, hogy Amerika és Japán piacaira csak 2006-ban jut el. A legkeresettebb modellek természetesen a méltán közkedvelt TDI motoros változatok közül kerülnek ki, amiből most is van bőven.
Motorizáltság
[bekkep]A limuzin kivitelhez hasonlóan összesen nyolc motor van a palettán, 102 és 250 lóerő között. Közülük négy turbó, hét közvetlen befecskendezéses és mindegyik teljesíti az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normát, bár manapság ez már természetesnek számít. Részecskeszűrő csak 170 lóerős dízelmotorhoz jár szériában.
Az 1,6-os benzines alapmotoron kívül mindegyik modell 6 fokozatú kézi váltót kap alaphelyzetben, és választható a szintén hatfokozatú DSG és automata váltó is. Dízelből a kétliteres 170 lóerős, míg benzinesből a 3,2 literes, 250 lóerős FSI a csúcs. Utóbbi alaphelyzetben 4Motion összkerék-hajtással és duplakuplungos DSG váltóval készül. Ősztől még a 2 kétliteres FSI és a 105 lóerős dízel választható négykerék-hajtással.
Nagyobb méretek – sportosabb külső
Jelentős méretnövekedésen ment keresztül a Passat Variant, hosszában 9,2, széltében 7,4 centivel gyarapodott az előző változathoz képest. A 477 centiméteres hossz nagyjából egyezik a Peugeot 407 SW-vel, viszont a jobb helykihasználás miatt a Passat jóval tágasabb nála.
[bekkep]Külsőleg az autó az első ajtók végéig teljesen megegyezik a limuzinnal, ettől hátrafelé kezdődik a változás. Az ablak alsó és felső keretének egymáshoz közelítése dinamikus kinézetet biztosít a kombinak, itt máris előnybe került a négyajtóssal szemben, ami bizony nem sikerült jól profilból. A tető nem követi az ablakot, így a sportosság és a tágas belső jól megférnek egymás mellett.
Egy kombinál természetesen kardinális kérdés a csomagtartó mérete, amiben szintén jól teljesít az új Variant. A padló alatti 90 literes rekesznek köszönhetően alaphelyzetben 603 literes tér áll rendelkezésre a rolóig, lehajtott ülésekkel pedig 1731 liternyi hely marad a csomagnak, vagy akár egy 1,96 méter hosszú tárgynak. Egyes változatokban a jobb első ülés is ledönthető, így 2,9 méterre növelhető a raktér hossza. A maximális terhelhetőség 638 kilogrammra nőtt, az üzemanyagtank mérete pedig 62-ről 70-re.
Némi plusz pénzért Cargo-Management System néven kérhetjük a csomagok rögzítésére és a csomagtér felosztására alkalmas sínrendszert és a hozzá tartozó rögzítő hevedereket. Gombnyomásra nyíló és záródó csomagtérajtó is rendelhető.
Csúcstechnika – 230 volt, távolságtartó, stb..
[bekkep]A Variant ugyanazt a technikai arzenált vonultatja fel, mint a limuzin. Az automatikus csomagtérajtó, a gombnyomásra induló motor, a kettős xenon fényszóró, az elektronikus kézifék, vagy a bluetooth csak a szokványosabb része az autónak.
Ennél komolyabb elismerést érdemel a távolságtartó berendezés, amely egy radar segítségével érzékeli a távolságot az előttünk lévő autóhoz képest és azt egy konstans értéken tartja. Ha kell, fékez, ha lehet, gyorsít. Még ennél is egyedibb megoldás a 230 voltos aljzat a Passatban, amire laptopunkat, vagy egyéb árammal működő ketyerénket köthetjük rá.
A menetstabilzáló rendszer figyeli a vontatmányt és leszárítja a vizes féktárcsát is. Az Auto Hold gomb aktiválja a fék azon funkcióját, miszerint piros lámpánál elengedhetjük a féket, annak ellenére, hogy az autót sebességben hagyjuk. Gázadásra a rögzítőfék old és folytathatjuk utunkat.
A hátsó tengelyre hidropneumatikus rendszerű szintszabályozás is rendelhető, ami megakadályozza, hogy telepakolt hátsó rész esetén leüljön az autó feneke.
Mit nyújt élőben?
[bekkep]Egy kétliteres, 140 lóerős dízelmotorral szerelt Passant Variantra esett a választásunk a tesztúton, amelyhez DSG váltó csatlakozott. Ez a párosítás a Passat Variantban nagyon közel áll az ahhoz, amit egy igazi kombitól elvár az ember.
A méretes csomagtérben könnyedén rögzítettem csomagjaimat, és az ülések ledöntése is egy csak egy pillanat műve. A csomagtérroló még a régi „kézzel beakasztós” megoldás, ennél már találkoztunk kényelmesebbel is.
A hátsó lábtér mérete, bár nem egy Skoda Superbé, de 190 centiméteres magassággal is elegendő egy hasonló méretű vezető mögött. Elöl, aki akarja, megtalálja a megfelelő üléspozíciót, és kényelmesen kormányozhatja a méretes kombit, bár ez kevésbé érződik rajta. Normál körülmények között nehéz lenne megkülönböztetni a négyajtóstól, nem tűnt hangosabbnak annál, bár lehet, hogy ezt csak az otthon ismeretlenül jó minőségű utaknak köszönhettük.
[bekkep]Nagyobb menetdinamikára egy családi kombiban ritkán van szükség, a 190 km/órás sebességet könnyedén elértük német autópályán. Végsebességre 203 km/órát ad meg a gyár, a 0-100-as sprint pedig 10, 1 másodperc alatt tudható le.
Az utastér nagy sebességnél is csendes maradt, az irányíthatóság pedig itt is megfelelő volt. Elviselhető mértékű a karosszéria oldaldőlése, nem ijesztegeti a bent ülőket.
A DSG váltó továbbra is a létező legjobb automata, amit minimális reakcióideje miatt szinte öröm kézzel kapcsolgatni. Kár, hogy a pohártartókban elhelyezett fél literes palackok ebben akadályoznak.
A középső dízelmotor nyomatéka és rugalmassága bőven kielégíti az átlagos igényeket, ráadásul városban is csak 9 liter körül fogyaszt, ami egy cseppet sem elhanyagolható a mai benzinárak mellett.
Októberben érkezik
Alaposabb tesztre októberben lesz alkalmunk, amikor is az autó Magyarországra érkezik. Az árakról és a felszereltségi szintekről egyelőre nem áll rendelkezésre pontos információ.