Ma már annyi kategórián túlmutató jármű létezik, hogy lassacskán meg is kéne szüntetni az összes fogalomzavaros határvonalat. A Meriva is egy túlbonyolított személyiség. Hossza alapján alig nagyobb a Corsánál, magasságra Zafira, csomagtartóra Astra, belül előző Astra, műszakilag kicsit Vectra, kicsit Astra és kicsit Corsa. Téboly!
Meggyőződésem, hogy Kovács úr nem kategóriák, hanem pénz vagy elhivatottság alapján dönt. Meghatározza azt a keretet, amit hajlandó a család autóvásárlásra költeni, és ezt az összeget kereskedésről kereskedésre járva próbálják a legnagyobb optimum elvét követve beosztani. Vagy pedig egyszerűen a fejébe veszi, hogy Merivát akar, aztán megy és megveszi.
Hárommillió-kettőbe (3 199 000) kerül a Merivák legegyszerűbbike. Ő 1,4 literes benzinmotort és szerény felszereltséget ad cserébe ezért az összegért, no meg családias méreteket. Mert higgyék el, a Meriva valóban kényelmes családi autó tud lenni.
Nem kunszt elöl kényelmes helyet teremteni két terjedelmes felnőtt számára. Ez a legegyszerűbb feladat az autógyártásban, elöl legyen kényelmes a két szék, aztán hátul majd lesz valami.
Ezért jobb a kisautóknál a Meriva, mert a négyméteres hosszhoz adott 1,70-es magasság megengedi, hogy a hátsó üléseken is relatíve kényelmes legyen a hely. Persze a FlexSpace koncepció leleményességét osszuk el kettővel.
Valójában három felnőttnek nem annyira tágas ez az autó a hátsó sorban. De nem is hiszem, hogy nekik kéne ide ülni. A Meriva kimondottan családi autóként aposztrofálható, némi variálhatóság-gyanús üléskoncepcióval.
A FlexSpace lényege, hogy a légüres tér és az ötszemélyes kasztni között mindenféle állapotot fel tudnak venni az ülések. És közben ki sem kell szerelni őket. Ami azt jelenti, hogy nem is lehet! Tegyék a szívükre a kezüket. Önök bajlódnának az ülések kiszerelésével évente egynél többször? Ugye nem? Én biztos nem. A Meriva fejlesztői azt gondolták, hogy a többség sem.
Ülések ki-be ide-oda
A tisztesség úgy diktálja, hogy a FlexSpace koncepció lényegét tömören vázoljam, noha eddig minden egyes Meriva tesztünkben megtettük már ezt. Akinek már unalmas ez a rész, ugorjon egy fejezetet, a tovább olvasóknak röviden ismertetem a lényeget.
A háromszemélyes üléspad 40:20:40 arányban adja ki a százat. Ebből következik, hogy a középső ülés csökött, nemszeretem rokonnak, vagy gyereknek lehet felajánlani. Ha nincs szükség erre a helyre, akkor a háttámla lecsapásával készíthetünk belőle kemény könyöklőt, vagy egy újabb barbatrükkel behajlíthatjuk a 350 literes csomagtartóba.
Ekkor a két szélső ülés közelebb húzható egymáshoz, vagy akár hátrébb is tolható tetszés szerint. Ebben az esetben testes felnőtt méretekre szabott üléseket kapunk, amik hosszabb távon sem kényelmetlenek. Ennyi.
A szépség relatív
Nyugodtan köpjenek le érte, de Julia Roberts nekem sosem lesz szex szimbólum. Velem ellentétben emberek millió imádják vaskos száját és vörös hajhullámait. Az autós világban talán még ennél is jobban szórnak a szépségről alkotott hithű meggyőződések. Van, aki a Renault Thalia fenekére esküszik, és van, aki még a Rover 75-öst is rondának tartja.
Jóval komplikáltabb a kép az egyterűknél. Eleve meghatározó a nagy magasság, ami nehéz helyzetbe hozza a formatervezőket. Épp ez a baj a Merivával is. Tömzsi és vaskos, talán egy kis jóindulattal barátságosnak is nevezhető. De semmiképpen sem szép, inkább funkcionálisan szögletes.
Belül aztán megkapjuk a totális praktikumot, formatervezési akaraterő nélkül. Minden a helyén, tudom, mit hol keressek. Kulcs, pohár, ridikül, aktatáska, gyerek, telefon remekül elfér, de a komoly rend ára, hogy a részletek csakúgy egymáson fekszenek. A Meriva még az új Astra előtt korszakából származik, amikor az észszerűség még jóval többet nyomot a latba, mint a megkapó részletgazdagság.
És akkor most miért is Meriva?
És most jutunk el oda, hogy két év után miért kerül ismét terítékre a Meriva. Azért, mert új 70 lóerős dízelmotort kapott az autó. Erről az 1,3 literes dízelmotorról tudni kell, hogy Fiat-eredetű, a Puntótól a Corsáig mindkét cég modellpalettáját gazdagon beteríti. 160-at gond nélkül megy, és alig fogyaszt hat litert. Nem is csoda, hogy a What Car? angol szaklap idén a legjobb motorok közé szavazta a parányi dízelmotort.
Alacsony fordulaton nem szabad idegeskedni, türelem kell, mire magához tér a turbónyomás. Aztán ripsz-ropsz felpörög a ketyegő, és a könnyedén járó váltókar közreműködésével számolatlanul falhatjuk a kilométereket.
17,8 másodperc telik el az álló helyzet és a 100 km/óra között teljes nekidurálással gyorsítva. Elméletileg akár 4,2 litert is tudna fogyasztani az autó 90 km/órával, a tesztfogyasztás inkább a 6,5 litert közelítette.
Létezik a Merivából 1,7 literes dízelmotorral 75 lóerős példány alig jobb menetteljesítményekkel, korszerűtlenebb motorral, magasabb fogyasztással. A dolog pikantériája, hogy teljes egészében ezen az áron mérik azt a verziót is. Mi jobbnak tartjuk az 1,3-as dízelt.
Mit kapok pénzemért?
Árban a Meriva nehezen mérhető bármihez is. Talán a Fiat Idea tekinthető közvetlenül konkurensének, mivel hasonló méreteikkel és egyazon dízelmotorjukkal egybevágó kvalitásokat csillogtatnak. A Renault Modus vagy a Yaris Verso kisebb a Merivánál, ráadásul a német járgány komolyabb is mindkettőnél.
Cosmo felszereltségű Merivánk ára 4 099 000 forint. A Cosmo kivitel inkább a látványos elemekre megy rá, króm váltógyűrűt és 15 colos könnyűfém felnit foglal magába az ár, de légkondi vagy oldallégzsák sajnos nem jár ennyi pénzért. Az 1,3-as dízelmotor 320 ezer forinttal drágább a többet fogyasztó, de fürgébb 1,6-os benzinesnél. Eszem a benzinest, szívem dízelt választaná.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1248 |
Furat x löket (mm) | 69,6×82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51(70)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 170/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 17,8 |
Végsebesség (km/h) | 156 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 135 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4042/1694/1624 |
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Csomagtér (liter) | 350-1410 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1393/477 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 099 000 |
Konkurensek (forint) | Hyundai Matrix GLS 1.5 CRDi, 3 827 000 |
Renault Modus Olé 1.5 dCi, 3 490 000 | |
Toyota Yaris Verso D-4D, 3 990 000 | |
Fiat Idea 1.3 MJet Active+, 3 500 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első ködlámpa, elektromos ablakemelő elöl, távirányítós központi zár, kazettás rádió, első légzsák, blokkolásgátló, 15 colos könnyűfém felnik |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Astra belső méretű, kisautós termetű szerzemény a Meriva. Takarékos 1,3 literes dízelmotorja nem képes ledolgozni a 320 ezer forintos többletet, amennyivel drágább az 1,6-os benzinesnél. Kár érte, mert ezzel a dízelmotorral még több jó pontot szerezhet családi autóként a Meriva. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |