Rögtön odaképzeltem magam a Scott Fitzgerald által oly egyszerűen, mégis annyira átélhetően leírt Nagy Gatsby egyik partijára. Vagy éppen Hemingway Fiestájába, mikor az embereknek semmi más dolguk nem volt, csak élvezni az életet. A kétszínű fényezés a környezetemben élőket nagyon emlékeztette a maffiózók által akkoriban hordott divatos kétszínű cipőkre.
Imádom, ahogy ez a kis olasz autó próbálja visszahívni a múlt század közepén oly divatos autóformát. Az autók között unikumnak számítanak a Lanciák.
Nem mondható rájuk, hogy az olasz vagy a német stílust követnék. Soha nem használják az éppen divatos elemeket, így sikerül megtartani egyediségüket.
Minden időben képesek megújulni és valami újat hozni az autók formavilágába. Abban biztos vagyok, hogy egy Lanciát bárki felismeri, még az is, aki nincs tisztában az autómárkákkal. Egyszerűen egyediek és elegánsak!
Ezt az egyediséget erősíti a Lancia Ypsilon bi-color is. A bi-color elnevezés az autó kétszínű fényezésére kíván utalni, amely nagyon jól eltalált színkombinációk összessége.
Háromféle variációból lehet csemegézni: Paganini elefántcsont – Guttusso vörös (mint ez az autó), Paganini elefántcsont – Caravaggio barna, valamint Rossini szürke – Caravaggio barna. Nemcsak a kétszínű fényezést rejti magában a 180 ezer forintos bi-color csomag, hanem a kárpitozás kétféle színét is.
Oly lágyak a Lancia Ypsilon vonalai, hogy a női szíveket könnyedén rabul ejtik, de mégsem lehet elkönyvelni kifejezetten női autónak. Munkahelyemről hazafelé folyamatosan azt figyeltem, hányan néznek meg út közben.
Azt biztosra állíthatom, hogy a valóság show-k nézetségi szintjét megdöntöttem. Ehhez fogható érdeklődést talán egy Mazda RX-8 válthat ki az emberekből. Magam is meglepődtem azon, mennyien utánunk fordultak az utcán.
Belülről talán még izgalmasabb az Ypsilon, mint ahogy azt a külső alapján elvárnánk. A bi-color színkombináció és az elefántcsont színű bőrbetétek nagyságrendekkel emelik az autó élvezeti értékét.
A belső bi-color kombinációt háromféleképpen variálhatjuk, úgy hogy passzoljon a külső fényezéséhez. A régi Y-ból örökölt megoldás a középre rendezett műszerfal, ez nagyon tetszett, főként az antikolt hatással.
Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki szereti a kulcsait szanaszét dobálni az autó különböző rekeszeibe, hogy aztán órákig keresgethesse. Erre találták ki a szélvédő előtti vályút, ide pakolhatunk bármit kedvünkre. Nem kell utána keresgélni kicsi rekeszekben, hogy na vajon merre van.
Több rekesz viszont nem igazán van. Kicsi a kesztyűtartó, illetve az első ajtók zsebei is.
Viszont pohártartó az van több is, mint elég. Találhatunk még kis mobil szemetest. Ez nagyon praktikus, hiszen az autóban körbe tudjuk adni és nem kell külön gyűjtenünk minden koszos hulladékot.
Apró problémát okozott viszont az indexkapcsoló. Mivel nekem nagyon rövid ujjaim vannak, ezért nehezen ment a kapcsoló kezelése. Ahhoz, hogy sikerüljön jeleznem a helyes irányt, le kellett vennem a kezem a kormányról.
Be kell vallanom, hogy ha a kényelmi szempontokat nézzük ez bizony egy feketepont az Ypsilonnak. (Persze ez csak szubjektív vélemény, ennél az autónál hosszú ujjúak előnyben! Lehet, hogy máshol is:-)
Nagyszerű vezetési élményt nyújt az autó. A kormány és a váltó kezelése olyan könnyű, hogy szinte hozzá se kell érni, máris tudja, mi a dolga. 1,2-es és 1,4-es benzines motorral kínálják a bi-color Ypsilont, valamint kapható még az 1,3-as Multijet turbódízellel is. Az általunk kipróbált kisautó 1,4-es és 16 szelepes volt.
A férfiak most ne várják, hogy elkezdjem dicsérni, mennyire húz és milyen gyorsan hasítja a szelet. Ez nem az a fajta autó, amelyiknél a lőerőkről kell beszélni. Ez a kisautó egyszerűen csak egy csoda, ami mindenkinek bejön. Legyen nő vagy akár férfi. Néha nehéz tudatosítanom magamban, hogy ez a masina is csak a Fiat Punto alapjára épül.
A rózsaszín tesztautóban az 1,2 literes 80 lovas FIRE-motor kapott helyet. A kis négyhengeres visszafogott teljesítménye városi használatban még elegendő, de hegyes-völgyes vidéken, érezhetően küszködik a kicsike. Tempósabb autózáshoz pedig kevésnek bizonyul a nyomatékszegény motor. Magas fordulaton persze némileg élénkebben reagál, de ezzel párhuzamosan a motorhang is lényegesen hangosabb lesz. Aki sportosabb menetteljesítményekre vágyik, jobban jár, ha az 1,4-es 95 lovas modellt választja. A bi-colort ez az erősebb motor hajtotta. Ez már sokkal temperamentumosabb, hangja is kellemesebb. Alacsony fordulatról kellő nyomatékkal húz. Pörgetve pedig kifejezetten jól megy a bi-color Lancia. Magas fordulaton autózva akár még sportosnak is nevezhető. Ám ez csak a motorra igaz, mivel a futómű egyértelműen kényelemre hangolt. Emiatt dőlésre és billegésre hajlamos a pöttöm Lancia, így nem aknázható ki maradéktalanul a gyönyörű 15-ös kerekek tapadása. Ez persze nem probléma, mivel a kifinomult kétszínű modell egyébként is inkább kedélyes autózásra, mintsem hajmeresztő száguldásra való. |
|
MOTORADATOK | ||||
Lökettérfogat (ccm) | 1242 | 1368 | ||
Furat x löket (mm) | 70,8×78,86 | 72,0×84,0 | ||
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/16 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 59(80)/5000 | 70(95)/5800 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 114/4000 | 128/4500 | ||
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,2 | 10,9 | ||
Végsebesség (km/h) | 165 | 175 | ||
FOGYASZTÁS | ||||
Város (l/100 km) | 7,7 | 8,4 | ||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 | 5,6 | ||
Vegyes (l/100 km) | 6,0 | 6,6 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 142 | 157 | ||
MÉRETEK | ||||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3778/1704/1530 | 3778/1704/1530 | ||
Tengelytáv (mm) | 2388 | 2388 | ||
Csomagtér (liter) | 215/290 | 215/290 | ||
Menetkész tömeg (kg) | 975 | 980 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 47 | 47 | ||
Gumiméret | 185/65 R14 | 195/55 R15 | ||
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||||
Alapár | 3 080 000 | 3 350 000 | ||