A vagy B
[bekkep]Ugyan a B-osztály teljesen új, mégsem hat a meglepetés erejével. Ennek oka rendkívül egyszerű, ugyanis a B az A-osztály hosszított padlólemezére épül, és rendelkezik annak legtöbb tulajdonságával.
Maradt a szendvics-szerkezetű felépítés, ami azt leszámítva, hogy picit magasabbra kell lépnünk, csupa pozitív tulajdonsággal bír. Ilyen a biztonság és helykínálat. B nem csak hosszabb, mint A, de szélesebb is annál, sőt egy pirinyóval magasabb is.
Arányaiban nincs sok különbség a két betűvel jelölt autó között, akinek tetszik A, tetszik B is. Utóbbi viszont olyan hihetetlen tágas helykínálattal rendelkezik, hogy azt egy luxusautó is megirigyelhetné.
A gigantikus tengelytáv nemcsak az autó hosszához képest, de abszolút értékben is soknak számít. Ennek legalább kétféle előnyét élvezhetik az autóban ülők. Az egyik, hogy a hátsó sorban olyan hatalmas a lábtér, hogy saját magam mögött (191 cm) bőven elférek. A fejtér is bőséges, és az elsőre kicsit alacsonynak tűnő háttámlából is kellően magasra húzható a fejtámla.
[bekkep]Az első sor helykínálata a Mercedes hagyományokhoz hűen kifogástalan. Nyakigláb kollegák is kellő távolságra tolhatják az ülést a pedáloktól, én a leghátsó állapotban épp hogy elérem a kuplungot, kinyomni már nem tudom.
Érdekes, de kellemes fogású a kormány, viszont felháborító, hogy alaphelyzetben csak a magassága állítható. Ezt nem várnánk egy 6,5 milliós autóban. Mint ahogy azt sem, hogy az első ablak csak lefelé megy egy érintésre, hátul pedig már csak tekerőre futotta.
A kormányállítás hiánya persze már jócskán megnehezíti a kényelmes üléspozíció megtalálását, úgyhogy ezen a tételen senkinek sem ajánlanám a spórolást. A design letisztult, kicsit modernebb belső jobban illene az autóhoz. Ami azt illeti, kívülről is elhagyhatták volna a Mercedeshez nem illő, olcsó benyomást keltő matt fekete műanyag kilincseket.
Előny itt
[bekkep]A bő tengelytáv másik előnyös tulajdonsága, hogy általában stabilabb lesz tőle az autó, és rugózási komfortja is javul. Ez sikerült a Mercedesnek is. Rossz úton is kényelmes a B-osztály, nem zörög, és viszonylag jól fekszi az utat is.
Magas építése ellenére tempós kanyarokat is bevehetünk vele, a széria és kikapcsolhatatlan menetstabilizáló mindig irányba fordítja az autót, de nem avatkozik be túlságosan korán. Elfogadható az oldaldőlés mértéke is.
Hatásos a fékerő, és szerencsére egy magasabb építésű Mercedesnél sem kell imbolygástól tartani nagy tempóról fékezve. B hiába nagyobb, mint A, a „kézifék” kézzel hozható működésbe a megszokott módon, amit én speciel jobban kedvelek.
Mit tud, mit megy?
[bekkep]Nem szerettem ennyire a nyolcszelepes, 1,7 literes benzinmotort, ami a második lépcső alulról a B-osztály motorpalettáján. 115 lóerős teljesítményével már az A-osztályban sem nyújtott kiemelkedőt, de az autópályás száguldozásokon kívül nagyjából minden célnak megfelel.
További kritika illeti a motort a zajszigetelés csekély mértéke miatt, mivel az utastérben a vártnál erősebb motorhang zavarja meg az amúgy kellemes légkört. Ha bekukkantunk a motortérbe, láthatjuk, hogy szinte elveszik benne a motor.
Azt is könnyű észrevenni, hogy a csenevész erőforrás szinte az utastér alá bukik. Ennek oka, hogy ütközéskor a motor nem az utastérbe, hanem a padló alá nyomul, viszont a trükk hátulütője, hogy a motorhang jobban bejut az utastérbe.
[bekkep]Sokkal fontosabb viszont és örömtelibb, hogy fogyasztása normál használatban kedvező maradt. Városban 10,5 liter, vegyes használatban 8 liter körül fogyott 100 kilométeren a drága üzemanyagból. Ennyit manapság egy kisebb 1.4-es is elfogyaszt.
A rendelkezésre álló dinamizmus részben a kézi váltónak köszönhető: ötsebességes manuális szerkezet kapcsolódik a motorhoz. Érzésre inkább puhán jár a kar, mint határozattan, de azért könnyen betalálunk a fokozatokba – egyszóval kényelmes.
Tipikus Mercedes tulajdonság a hosszú fokozatkiosztás, ami a hosszabb távok gazdaságos megtételét segíti elő, a virgoncságból viszont visszavesz. A 100 km/órás tempót álló helyzetből 11,3 másodperc alatt érték el a gyári tesztpilóták, a végsebességet 184 km/óránál állapították meg.
3 méter
[bekkep]A motortér után, vagy inkább előtt érdemes a csomagtérre egy pillantást vetni, ami alaphelyzetben is elég tágasnak tűnik. Vannak rögzítőfülek, előcsalogatható akasztó is, sínben halad a csomagtérroló is, sőt, a padló magassága is állítható.
Könnyed mozdulattal kábé 10 centiméterrel süllyeszthetjük alacsonyabbra a padlót, feltéve, hogy előtte eltávolítottuk a pótkereket, ami akadályozza az átrendezést. A hátsó üléstámlák könnyedén előredönthetőek, sőt, a jobb első háttámla is. Így öt centi híján 3 méteres tárgyak is betuszkolhatók az utastérbe.
Pohártartót egyet találunk középen, de az összes ajtón kialakították egy további, erre alkalmas mélyedést a térképzsebekben. Csúsztatható a könyöklő, viszont az alatta lévő helyet a kis kicsúszó fiók kevésbé használja ki. A kesztyűtartó nem volt tele polccal és egyéb osztással, ennek köszönhető meglepő tágassága.
Milyen autó a B-osztály?
[bekkep]Érdekes autó a B-osztály. Elsőre fel sem tűnik, hogy nem A, aztán szépen lassan előjönnek a különbségek. Egyáltalán nem feltűnő autó a B-osztály, felszereltsége inkább gyér, mint bőséges, mégis érezni rajta a minőséget.
Persze a minőségnek ára van, ami a B 170 esetében alaphangon 6,5 millió forint légkondicionálóval és jelentős mennyiségű biztonságot szolgáló extrával.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1699 |
Furat x löket (mm) | 83,0 x 78,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85(115)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/3500-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 |
Végsebesség (km/h) | 184 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6 |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 171 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4270/1777/1603 |
Tengelytáv (mm) | 2778 |
Csomagtér (liter) | 458-1530 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1310/520 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 54 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 500 000 |
Konkurensek (forint) | VW Touran 1.6 FSI: 6 101 000 |
Ford Focus C-Max 1.6i VCT: 4 455 000 | |
Toyota Corolla Verso 1.6 Sol: 5 540 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, ESP, klíma, guminyomás ellenőrző rendszer, 6 légzsák, elektromos tükrök, el. első ablakok |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem hat igazi újdonságnak a B-osztály, mivel nagyon hasonlít A-ra. Drága, jó minőségű, tágas helykínálata pedig egy igazi családi autóvá teszi |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |