Koreai autóval ritkán kíséri az embert ennyi elismerő pillantást. Az új Sonata valóban jól mutat, nyugodtan mondhatjuk elegánsnak. A legtöbben nem is gondolnák, hogy ez is egy Hyundai, ami nálunk főleg Accentet, kicsit Ponyt és esetleg H-1-et jelent.
Pedig a koreai Hyundai-KIA konszernnek még jóval nagyobb és drágább limuzinjai is vannak, csak ezen a szélességen és hosszúságon nem érdemes forgalmazni őket.
Sötét fényezéssel mifelénk a Sonata is bőven befér az előkelő kategóriába, a formaterv minden irányból közönségsikert aratott környezetünk visszajelzései alapján. Bár ez nem számít, nekünk is tetszett a sötétkék limuzin.
Kedves Olvasóink! Ugyanezt az autót 2021-ben felajánlotta használt autós tesztre egy olvasónk, a Sonata jelenlegi tulajdonosa. Olvassátok el, mit gondolunk 16 év távlatából erről a limuzinról és a 2004-2010 közötti NF Hyundai Sonatáról.
A Sonata kategóriájában a legtöbb autó Észak-Amerikában fogy, ahol az automata váltó szinte kötelező. A tesztautóban sem kellett a váltással vesződni, de ennek nem mindig örültünk.
Túl nagy játéktere eleve nincs a szerkezetnek, a négyfokozatú váltó ebben a kategóriában elmaradott megoldás, például az Opel Vectrának vagy a Peugeot 407-nek is hatfokozatú van, pedig ezek is derék családi autók, nem a műszaki kütyüktől begőzölt embereknek szólnak.
Négy fokozattal eleve nem lehet tökéletesen lefedni azt a sebességtartományt, amelyben a Sonata mozog. Városban a kettes hosszúsága minimálisra csökkenti annak esélyét, hogy erősen gyorsuljunk. Autópályán kipróbáltuk, a második fokozatot kicsivel 140 alatt váltotta el az automata.
Az áttételek miatt azt érezni, mintha mindig eggyel magasabb fokozatban szerencsétlenkednénk, mivel a váltónak nemigen van kedve visszakapcsolni. A hosszú áttételezés révén a negyedik autópályára is kényelmesen hosszú áttételezésű, dízelmotoros autókkal hatodikban szoktunk 3000-nél 160-nal menni, mint a Sonatában.
Kézzel is visszakapcsolhatunk, de látszólag a kézi üzemmód sincs azonnali hatással a fokozatokra, tehát ez inkább elméleti esély. A váltások gyengéden, rángatás nélkül történnek. Pedig a motoron nem múlna a gyorsulás, pörögne jókedvűen, úgy tűnt, hogy erő is volna benne, ha nem fojtaná meg az automata váltó. Kézi váltóval a 162 lóerős, elég nagy hengerűrtartalmú motorban valószínűleg sokkal több örömünket leltük volna.
Kanyarban A Sonata a kifejezetten igényes konstrukciójú, elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul független többlengőkaros felfüggesztés ellenére sem remekel.Lenyeli, ha sietünk, józan és biztonságos, de jócskán megdől és kormányzása is amerikaiasan túlkönnyített. A futóműzajokat érdemes volna jobban csillapítani, bár ilyen rossz utak máshol nem jellemzők, tehát ez magyar sajátosság.
Meg kell érteni, a Sonata arra készült, hogy szép csendben ringatózzunk vele 65 mérföldre állított tempomattal. Utasterében minden a kényelmünket szolgálja, elegánsan a háttérből, szinte észrevétlenül elkényeztetve az utasokat.
Eleve ott vannak a bőrkárpitos ülések. A bőrhuzat nyáron izzasztó ugyan, de egész évben előkelő, ráadásul jó minőségűnek tűnt, nem ráncosodott meg a tesztautóba belehajtott 11 000 kilométer során.
Jó az üléshelyzet is, a kormány magasságában és tengelyirányban állítható, nem pedig csak a kormánykerék billenthető. Az első kartámasz az automata váltós kivitelekben hosszirányban állítható, alatta mély üregbe rámolhatunk. A tesztautón a puhán működő kéziféket könnyű volt felrántani a legmagasabb fokozatba.
Elöl szériában jár az ülésfűtés, ami nem is olyan magától értetődő, a BMW például még nem jutott el arra felismerésre, hogy inkább építsék be az ülésfűtés felárát is a bőrkárpitéba, de ne gyártsanak olyan autót, amely hideggel süti telente az ember derekát. Aztán ott a térkínálat. A Hyundai Sonata ebben nagyon kihúzatja magát. Sajnos elöl a rövid üléssín miatt nem lehet eléggé hátratolni az ülést, pedig volna még bőven hely a hátul utazók térdének.
A dolognak az az előnye, hogy hátul mindig és minden körülmények között belefeledkezhetünk a térbőségbe. Nemcsak lábhelyből van rengeteg, hanem magasabbak feje is elfér és a belső szélesség is impozáns. A hátul ülőket kézi működtetésű árnyékoló roló védi a tűző naptól.
A végtelen amerikai Interstate-eken csorogva a testesnek ismert jenkik ugyanúgy élvezhetik az ülések kényelmét, a csendes motort, vagy a hatékony klimatizálást mint mi itt, a Kárpát-medencében, a gödröket kerülgetve. Másvalamit is örömmel átvennénk az állítólag korlátlan lehetőségek hazájából, ez pedig az olcsó üzemanyag. A magyar magánvásárlóknak a Sonata 14,2 literes átlagfogyasztása a mondjuk 280 forintos 95-ösből egy valószínűleg nehezen lenyelhető béka.
Nyilván létezik az az élmény, aminek fejében csillogó szemmel tankolunk százon átlagosan 18 litert egy Nissan 350Z-be, de itt semmi különlegeset nem kapunk a benzintömeg fejében. Az autó szépen komótosan megy, öten is kényelmesen beleférnek, de ehhez miért kell 60:40 arányban városban és országúton, végig óvatosan hajtva 14,2 litert utántölteni 100-on?
A 7 023 000 forintos alapár jó vétellé tenné a Sonatát, ha valaki a 7 milliós autók között egy tekintélyes dízel Passat, netán egy alap 3-as BMW, vagy Audi A4 helyett megelégedne a koreai nagyautóval.
Gyakorlatilag a kevésbé jól felszerelt modellek stafírungja is teljes, ritka az a bőkezűség, amivel a Hyundai alapáron felszereli a Sonatát. A tesztelt csúcsmodell végképp tobzódik a szériában adott tételekben, csak azt fránya kazettás rádió/CD-s fejegység lécet nem sikerült megugorni.
Lényeges darabszámot ezekből az autókból jórészt csak az Egyesült Államokba lehet eladni, ez a Toyota Camryre ugyanúgy érvényes, mint a Sonatára vagy KIA Opirus-ra. Európában ezektől az autóktól mást várnak el, mint az amerikaiak.Mivel ők adják a volument, ott szabják a feltételeket.
Mi itt mindig köszörülni fogjuk a nyelvünket a kategória olcsó belső terű autóin, ők meg nem értik, miért várunk mi minőségi műanyagokat és presztízst egy egyszerű használati eszköztől, vagy miért nem elég a 4 fokozatú automata. Náluk ez átlagautó, nálunk már felső kategória.
Műszaki adatok – Hyundai Sonata 2.4 Executive A/T | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2359 |
Furat x löket (mm) | 88,0×97,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 119 (162)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 219/4250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 202 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,0 |
Vegyes (l/100 km) | 8,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 210 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4800/1832/1475 |
Tengelytáv (mm) | 2730 |
Csomagtér (liter) | 523 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1546-1607/423-484 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 023 000 |
Konkurensek (forint) | Chevrolet Evanda Platinum 2.0 aut. 5 958 750 |
Ford Mondeo Ghia 2.0 aut. 6 985 000 | |
Volkswagen Passat Highline 2.0 FSI Tiptr., 8 352 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldal- és függönylégzsák, ABS, ESP, aktív fejtámlák elöl, ködfényszóró, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, napfénytető, automatikus légkondicionáló, bőrkárpitozás, ülésfűtés, tempomat, motoros, fűtött külső tükrök, tolatóradar, fedélzeti számítógép, 6 hangszórós kazettás rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Sonata egy tisztességes használati eszköz, ahogy az amerikaiak szeretik. Tágas, praktikus, kényelmes és tele van extrával. Másik arca sajnos egy benzinfaló lomha batáré. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |