Teszt: Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD - Hendikepes

A vonzó kisbusz

Nem tudom megmondani, hogy miért, de a Voyagert ellenállhatatlannak tartom. Nehéz ezt így beismerni, de harminchoz közel egyre gyakrabban gondol az ember a családalapításra. Fiatalok vagyunk, havonta legalább egyszer kirúgunk a hámból. Ha nem, akkor gondolunk rá, milyen jó lenne spontán ellazulni. A családalapítás örömteli részeit élvezzük, a gyermekáldást kivédjük.

Fejben viszont már felkészültem a nagy családra. Többször, alaposan átgondoltam, hogyan rendezném át a lakást, hova kerülne a gyerekágy, és hova menekülnék, ha sír a gyerek. A Voyagert pedig pont jó autónak tartom a kibővített létszám fuvarozására. Tágas, kényelmes, dízelmotorral alig fogyaszthat valamit.

Azt hittem, egyedül vagyok ezzel. Azt gondoltam, önfeláldozó leszek, ha a Voyagert bevállalom a hétvégére. Kiderült, a többiek fantáziáját éppúgy megmozgatta a behemót amerikai, mint az enyémet. Talán a tengerentúli feelinget akartuk egyként átérezni, vagy csak egyszerűen nem volt jobb. Nem tudom.

Ülések bárhol

Saját gyerek híján kölcsönkért gyerekeket pakoltunk hátra, aztán nyakunkba vettük az országot. Ezek a gyerekek a közeli rokonságból származnak, pont úgy viselkednek, mintha a saját vérem csörgedezne bennük.

Szétszedik egymást az autóban, öt percig nem bírnak nyugton maradni. Ülésről-ülésre mászkálnak, azon sem tudnak megegyezni, ki üljön az ablak mellé, pedig csak ketten vannak. Kipróbálták az összes hátsó ülést, mind az ötöt. Poénból ültek leghátra, de azt is kényelmesnek találták.

Poénból én is kipróbáltam, nekem volt vele bajom. A fejtámla a legmagasabb helyzetében a nyakszirtemet nyomja, a lábam csak természetellenes helyzetben fér el. Hosszabb távon biztos nem bírnám. Eggyel előrébb más a helyzet, itt órákon át ellennék. Az első ülésekre emlékeztető pilótaszéken ül a két kiváltságos, csak a lábtér kevesebb, mint legelöl.

Velem ellentétben a gyerekek egyáltalán nem értékelték, hogy a csomagtartó a hét ülés mögött is eszméletlen tágas, 660 literes. Ekkora még az örök vetélytársnak, a Grand Espace-nak sincs. Magyarázat a temérdek helyre, hogy az ülések nyom nélkül tüntethetők el a padlóban.

Ami az Opelnél Flex-7, az a Chryslernél Stow’n Go – „Tedd el és huss!” A példa kedvéért a gyári fotókon egy szépen kiöltözött pár látványosan könnyedén nyitja-csukja az üléseket. Kipróbáltuk, nekünk is ugyanilyen könnyen ment az ülés csiki-csuki.

Egy kétszemélyes sátrat simán fel lehet verni az ülésmentes „raktérben”, szállás nélkül bátran el lehet indulni egy négyfős családdal és a Voyagerrel.

Ezeknek az üléshajtogatási módszereknek mindig megvan az az előnyük, hogy az utastér átrendezéséhez nem kell kivenni egyetlen ülést sem. Azért halkan hozzáteszem, hogy nem is lehet.


Egy igazi amerikai ausztriából

Bár Grazban készül, azért tudjuk jól, hogy a Voyager igazi amerikai járgány. Eltitkolni sem tudná, a tengerentúli ember a célközönsége. Azok, akik többre tartják a puha kényelmes fotelt, a bazinagy pohártartót, a tempomatot, mint a krómot, a csillogást, és a csillapítottan visszacsapódó kapaszkodót. Nekik a presztízs önmagában smafu.

Ez a fajta mentalitás a Voyager minden porcikájából sugárzik. A fabetétről ordít, hogy nem erdőben, hanem egy műanyag fröccsöntőben látta meg a napvilágot. Az igazi döbbenet a hátsó futómű. Mint az egyszerű teherautóknál vagy dzsipeknél, merevtengely és laprugó fogja az utat.

Ennél is meglepőbb, hogy ez a primitív megoldás mennyire kényelmesen lóbálja a közel kéttonás testet. A merev tengely kárát csak rossz úton hajtva vagy villamossínre kanyarodva látjuk. Ilyenkor a hátsó kerekek össze-vissza pattognak, és nem képesek követni az első kerekek útját.

2,8-as dízel, 10 literes fogyasztás

Direkt nekünk, európai autóvásárlóknak szánja a Chrysler a Voyager dízelmotoros verzióját. Amerikában nem is kapni ilyen autót, ott a büdös gázolajszag elrettentő erejű. Korábban csak a 130 lóerős 2,5 literes dízelt lehetett kérni, év elejétől rendelkezésre áll a Jeep Cherokee 2,8 literes motorja.

Ez sem maga a tökély, 150 lóerős teljesítményét és 360 Nm-es nyomatékát Európában 2,0 literes dízelmotorból szokás kihozni. Bár nem is ezzel van igazából baj, hanem az automata váltóval, és annak is a négy fokozatával. Kicsit kevés a négy fokozat. Bármilyen tempónál akarunk gyorsítani, a motor csak bőg-bőg, a gázolaj meg csak ömlik-ömlik le a torkán.

10 liter alatt egyszerűen nem lehet kijönni vele. Eleinte földig akartam döngölni a Grand Voyagert eszméletlen fogyasztása miatt, aztán átgondoltam. Hét személyre és két tonnára nem is olyan vészes az a 10-12 liter.

Csak kiváltságosoknak

Kevesek engedhetik meg maguknak, hogy az ideális autót válasszák, a nagy családosok sem válnak majd rabjává a Grand Voyagernek. Ez a tesztelt autó, a maga 3 méteres tengelytávjával, hét ülésével, 2,8 literes dízelmotorjával és 660 literes csomagtartójával az amerikai hendikep ellenére is tökéletes családi autó lehetne minden háromgyermekes vagy annál is bővebb családnak. Csak az a 10 millió forint ne kéne hozzá, amibe kerül. Így megmarad a kiváltságos családok játékszerének vagy exkluzív cégautónak.


Műszaki adatok – Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2776
Furat x löket (mm) 94,0×100,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110(150)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 360/2600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) n.a.
Végsebesség (km/h) 182
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,7
Vegyes (l/100 km) 11,5
CO2 kibocsátás (g/km) 225
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5096/1997/1749
Tengelytáv (mm) 3030
Csomagtér (liter) 660-4550
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1985
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75
Gumiméret 215/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 10 000 000
Konkurensek (forint) Citroën C8 2.2 HDi Exclusive: 9 030 000
Peugeot 807 2.2 HDi Pullman: 9 318 750
Renault Grand Espace 3.0 dCi Sportway: 11 380 000
Toyota Avensis Verso 2.0 D-4D: 8 470 000
Tesztelt autó ára (forint) 10 000 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei extrák
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Eszméletlen kényelmes, eszméletlen tágas, eszméletlen praktikus és eszméletlen drága a Chrysler Grand Voyager. Ha utóbbi nem lenne, ideális családi autó lehetne belőle, így viszont megmarad vonzó cégautónak. Annak sem rossz.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont