Minden bántó szándék nélkül, a Fiatnak a Grande Punto sikere olyan fontos, mint téeszben a gumicsizma. Az autó bemutatását érezhetően nagy várakozás előzi meg, Luca De Meo kereskedelmi igazgató fordulópontról beszélt a nemzetközi sajtóbemutatón, amely elhozhatja az áttörést.
A Fiat szeptember 5-6-ára egész Európából összetrombitálta az újságírókat Torinóba, ahol a Grande Punto világpremierjén a vállalat legfelső vezetése mutatta be az autót.
Ilyen magas rangú menedzserek, ebben az esetben Sergio Marchionne, a Fiat konszern és a Fiat Auto vezérigazgatója illetve a teljes Fiat csoport elnöke, Luca Cordero di Montezemolo jellemzően csak akkor van ott egy prezentáción, ha nagyon fontos az autó vagy az újságírók a legnagyobb piacokról érkeznek.
Fiat szempontból a Grande Punto a legfontosabb kategóriában debütál. Európában évente nagyjából 3 750 000 kisautó talál gazdára, ami a piac 26 százalékát jelenti.
Olaszországban, a Fiat legnagyobb piacán ez az arány egyenesen 37 százalék. Az 1993 óta világszerte eladott bő 6 millió Punto azt mutatja, hogy ebben a kategóriában a Fiat nem hibázott az első két generációnál.
Mellényúlás most még kevésbé fenyeget. A Fiat teljes generációváltást hajt végre az új modell bemutatásával, mint például az Uno-Punto cserekor. A Grande Punto új fejlesztésű padlólemezre épül, amely a következő Opel Corsával közös. A közös alkatrészek aránya 31 százalék.
Egy alapjaiban új autóról van szó, amelyben új a karosszéria-struktúra, a teljes biztonsági rendszer, új a futómű, a belső térben az ülések váza és így tovább. A fejlesztési költségek megosztása miatt a mérnökök nagyobb pályán mozoghattak.
Látszik és érződik is az autón, hogy több fért bele, ha a Fiat és az Opel közösen viseli az alapfejlesztések irtózatos költségeit. A Grande Punto például vezető oldali térdlégzsákkal is kapható lesz, és masszívságán mindig érezni az új karosszéria kitűnő szilárdságát.
Megnőtt méretei ellenére a Fiat továbbra is a Polo, a Corsa, a Clio vagy a 206 kategóriájába sorolja a Grande Puntót, bár 403 centijével az egykori Golf-konkurens Tipónál 7 centivel hosszabb.
2006 végéig gyártásban maradó elődjét az új modell 19 centivel növi túl. Tengelytávja és nyomtávja is nagyobb, a nyomtáv hatalmasat nőtt, elöl 70, hátul 75 millimétert.
Öt csillag és Eiffel-torony
Biztonságával a Punto Grande a kategória élére ugrott. Az ötcsillagos eredmény kiváló, a 3-3 csillagos gyermek és gyalogosvédelem szintúgy. A karosszéria 67 százalékát nagyszilárdságú acélötvözet adja, ami merevségéhez képest a Puntót nem teszi túlsúlyossá. Ha az Eiffel-tornyot újjáépítenék ebből az acélfajtából, akkor 2,5-ször nagyobbra méretezhetnék, változatlan tömeg mellett. |
|
Koncepciójában a Clio III a Puntóra hasonlít, amennyiben az új Clio is jócskán túlnövi a vetélytársakat. Az emberek is nőnek, egyre több időt töltenek az autóban és ebben a kategóriában sem mondunk le a kényelemről és a biztonságról, csak mert ez egy kisautó.
Jót tesz az autó kiállásának a 15 colra emelt felni. Az alapmodellek 175/65 R15-ös gumit kapnak, a legmenőbb méret 205/45 R17. A Fiat továbbra is megmarad annál a felállásnál, hogy a háromajtós formaterve merészebb és dinamikusabb, a családi ötajtósé kicsit csendesebb.
Biztonságban az előd is jól teljesített 4 csillagával, de a Grande Punto itt is a legjobbak közé lépett 5 csillagos Euro NCAP törésteszt eredményével.
Elöl az övekhez övfeszítő és överő-korlátozó is tartozik, az első légzsákok az ütközés erősségétől függően két fokozatban nyílnak. A gyújtáskapcsoló elhelyezése is módosult a lábsérülések megelőzése érdekében.
Emotion és Dynamic kivitelben széria lehet az egyébként feláras függönylégzsák és megmarad az ütközéskor a benzinpumpát, illetve a dízelekben az adagoló mágnesszelepeket blokkoló tűzmegelőző rendszer. Az utas oldali első légzsák a menüben kikapcsolható, tehát beszerelhetjük a gyermekülést a menetiránynak háttal az első utasülésre.
Elsőként a Croma utasterén lepődtünk meg Genfben, hogy a Fiat ilyet is tud. Most a gyár másfél kategóriával lejjebb megint igyekezett nagyot dobni és a Punto Grande belső terével újra meglepetést okoz.
Olasz kisautókban ilyen anyagminőséget még nem láttunk, az új Punto ezen a téren felnőtt a kategória élmezőnyéhez. Nem látni bántóan olcsó anyagokat, nem zörgött semmi és mindehhez a formaterv is szemrevaló, bár az olasz autóknál sosem a design-nal volt gond a közvélekedés szerint.
Lényeges fejlődés az elődhöz képest a tengelyirányban is állítható kormány és a sportosan mélyre engedhető vezetőülés. A hosszirányban nagyon tág határok között mozgatható üléssel az ember ideálisan elhelyezkedhet. Szomorú, hogy az öv magassága elöl sem állítható, mint az új BMW-kben.
Meglepő, hogy az üzemanyag-betöltő nyílás fedelét nem reteszeli a központi zár, a Punto Grande tulajdonosoknak érdemes lesz beruházni egy zárható tanksapkába.
A csomagtérfedélen nincs kilincs a nyitáshoz, a slusszkulcsról kell távirányítással nyitni. Ennek valószínűleg biztonsági okai vannak, de ettől még kényelmetlen.
Kétféle motorral vezettük az autót. A 65 lóerős, lényeges továbbfejlesztésen átesett 1,2 literes illetve a 77 lóerős 1.4-es benzines közül az utóbbit próbáltuk ki.
Papíron a hengerenként kétszelepes motor visszalépésnek tűnik a Punto II 95 lóerős, 16 szelepes egy-négyeséhez képest, de 2006 elején ez utóbbi motor is megjelenik.
2007-ben jön a 150 lóerős dízel és egy hasonlóan ütős benzines sportmodell. 2006-ban a Monte-Carlo Ralin ott lesz a gyári versenyváltozat.
77 lóerővel a Grande Punto harmonikusan megy. A motor szép egyenletesen jár, nem különösebben pörgős, de jól fogadja a kihúzatást és összhangban van az autóval. Az 1040 kilós üres súly nem nehezíti meg a dolgát, ami a fogyasztásán is látszik.
A rövid próbakör után 6,9 litert írt ki a fedélzeti számítógép vegyes forgalomban, a gyári adat 6,1 liter/100 kilométeren, ami megegyezik az 1,2 literesével.
Vezettük a 90 lóerős 1.3 Multijet dízelt is. Az új motorváltozat a változó lapátgeometriájú turbófeltöltőben különbözik a 75 lóerőssé vált alap 1.3-as dízeltől. Az 1750-nél elért 200 Nm-es nyomatékkal a Grande Punto egész vagány lesz.
Ha túljutunk a turbólyukon, az autó élvezetesen megy. A motor rugalmasságán kívül a gyorsulása is jó, a takarékosan hosszú áttételek ellenére 11,9 másodperc alatt eléri a 100-at. Egy csupán 1248 köbcentis dízeltől meglepő az a vehemencia, ahogy a Punto megindul a töltőnyomás felépülése után.
Nagyon megkönnyíti a teljesítmény beosztását a 90 lóerős dízelben a hatfokozatú kézi váltó (a 75 lóerősé ötgangos). Mivel a sebességváltóval sokat matat az ember, a pontos és kis erővel járó váltó a Puntóban sokat dob az életminőségen. A számítógép szerint a fogyasztás alig ment 6 liter fölé az intenzív városi kilométerek és egy gyors autópályás szakasz alapján.
Dízelből a 75 és a 90 lóerős 1.3 Multijet mellett kapható lesz az 1,9 literes, hengerenként kétszelepes motor is. A nyomaték egyformán 280 Nm 2000-nél, de a motor kétféle teljesítménnyel létezik. Alapesetben 120 lóerős, a Sport kivitelhez viszont 130 lóerővel választható, rövidebb váltóáttételezéssel.
Lejtőn elinduláskor, ha van ESP (menetstabilizáló elektronika) az autóban, az első fékek 1,5 másodpercig megtartják az autót és nem engedik visszagurulni.
Szintén az ESP része a motorfék-szabályzó MSR, amely nem engedi a motorféktől blokkolni a kerekeket, ha jeges úton visszakapcsolunk.
Kényelmével és csendességével a Punto tényleg kinőtte a kisautó kategóriát. Nem érezni a sebességet akkor sem, ha autópályán 150-160-nal megyünk. A kipróbált motorokkal az autó nagyon halk volt, a szélzajt nem hallani, így a gumisurrogás marad az egyetlen komolyan vehető zajforrás.
A rövid próbautakon nagyon tetszett a futómű hangolása is. A Puntóval jókat kanyarodhatunk, de a tervezők nem estek abba a hibába, hogy értelmetlenül felkeményítsék a rugózást. Az alaposan továbbfejlesztett futómű nagyon sokat hozzátesz a Grande Punto kulturált mozgásához.
Harald J. Wester, a korábban a Ferrarinál is dolgozó műszaki igazgató a sajtóbemutatón 0,96 g-s elérhető oldalirányú gyorsulást említett, ami a Fiat mérései szerint a kategória legjobbjai között van.
1 g a földi nehézségi gyorsulás (9,81 m/s²), komoly sportautók 1,1 g körüli értéket tudnak. Érzésre a Puntóval tényleg jól elférnek a húzós kanyarok.
Minél többet ülünk egy autóban, annál fontosabbak a jó ülések. Kényelme és kulturáltsága miatt a Puntóval hosszú utaknak is neki lehet vágni, melyek végén a tulajdonosok értékelni fogják az első üléseket. Nagyok, feszesen és kényelmesen párnázottak.
Januártól, amikor megkezdődik a hazai forgalmazás, bőven lesz miből választani, egyelőre ismeretlen árakon. A 3 és 5 ajtóson kívül el kell határozni magunkat, hogy melyiket is szeressük a két benzines és négyféle dízelmotor, az Active, Dynamic, Emotion vagy Sport felszereltség és a 13 szín közül. Ha minden jól megy, az árakat még idén novemberben közölni tudjuk.