Német autóhoz illik az a telivér német közmondás, mely szerint a jónak a jobb az ellensége. Ez ugrik be az alap Golfról és a Golf Plus-ról, amely a sima Golf és a Touran között vadászik sok tízezer autóvásárló kegyeire.
Azt nehéz elképzelni, hogy a Golf Plus nem a Golftól vesz el ügyfeleket, merthogy jellegében jórészt ugyanaz, csak tágasabb, praktikusabb és kényelmesebb. Minket ne zavarjon a kannibalizáció, az ügyfelek házon belüli elorzása, mert a kassza végül ugyanott cseng.
Persze ez magánvélemény, de kívülről a Golf Plus is azt a fantáziátlanságot tükrözi, amit sokan a Touran, a Golf V vagy a Fox esetében is a VW designerek szemére vetnek.
Amikor az Alfától a Volvóig a legtöbb gyár, újabban még a Suzuki is a design-ra épít és egyre pofásabb autókat dob piacra, a Volkswagennél ilyen vérszegény külsejű autók jönnek le a sorról. Ráadásul épp a legnépszerűbb kategóriákban.
Ettől függetlenül a Golfok közül a Plus a jobbik. Nem jobb nagyságrendekkel az ötödik generációnál, de nem is kerül sokkal többe. Annyival jobb, amennyiben más és ez főként a karosszériára, illetve a belső térre korlátozódik.
Hátul a Golf Plus kényelme túllép az alsó középkategórián. Rengeteg benne a hely, térdünktől arasznyira van az első üléstámla, fejünket nem fenyegeti a tetőkárpit, a legtöbb apróságnak van rakodóhely.
Mindehhez pompás az ülés. A kényelemhez sokat hozzátesz az a sajátosság, hogy a hátul ülők kinyújthatják lábukat az első ülések alá, így még kényelmesebben utazhatnak.
A hátsó ülésben az állítható dőlésszögű háttámlánál még jobb a hosszirányban mozgatható üléspad. Közepesből egy mozdulattal hatalmasra növelhető vele a hátsó lábtér, az ülés osztottan mozgatható.
Ez az extra az, amit a 2006-os modellévben a SEAT Altea is megkap alapáron, felárért pedig a Toledóhoz lesz rendelhető. A Golf Plus csomagtere alaphelyzetben nem kicsi, de jót tesz a bővítési lehetőség. Praktikus a kalaptartó alatti háló.
Az első sorban sem csorbul az életminőség, van hely bőven, kényelmesek az ülések, az ajtóban elfér egy másfél literes ásványvíz.
A jó üléshelyzet kialakításában segít a tengelyirányban és magasságában állítható kormány, ami a VW konszern márkáinál szerencsére csak elvétve marad ki az egyes típusokból. Azt is értékeljük, hogy az utasülés magassága is állítható és ehhez az üléshez is van gerinctámasz.
Az 1,9 literes alap TDI motor egészen sokat tud a folyamatos továbbfejlesztésnek köszönhetően. Városban megkönnyíti az autózást az alapjárat közelébe adott használható nyomatékkal. Pillanatok alatt erőre kap, elindulásnál nem akar minduntalan lefulladni.
A 105 lóerős dízel távoli utakra is elég erős. A nagy nyomatékkal nem kell sokat töprengeni az előzéseken. A papíron közepes menetteljesítmény-adatok (0-100: 11,9 s, 183 km/h) nem sokat ígérnek, de a súlyos Golf Plus ezzel a motorral kényelmesen használható.
Kis erővel kapcsolható a váltó, a kar pontosan jár. Az áttételezés kellően hosszú, ezért autópályán nem kell a zajos tartományban nyüstölni a csúnya hangú dízelmotort. 150-160-nal a Golf Plus kényelmesen halad, egyenletes sebességnél csendes. A vezetőnek segít a jó egyenesfutással és a kellemes rásegítő erejű, sebességfüggő szervokormánnyal.
Gyors kanyarokban kevésnek tűnt a szériában adott 195/65 R15-ös gumiabroncs, a Golf Plus megérdemelné a 16 colos kerekeket. A fordulókat ebben a felállásban is jól bírja, békésen viselkedik.
Jó kompromisszumot nyújt a felfüggesztés a rugózási kényelem alapján is. A Golf Plus kényelmes, amiben biztosan segítenek a magas oldalfalú, ballonos gumik is. A motor felől csúnya dízeles kerregés és brummogás hallatszik kihúzatáskor, amit csak részben ellensúlyoz a zajcsillapítás.
Tankolni ritkán kell. Amikor a kis fogyasztás volt a cél, városon kívül 4,9 literrel elértünk 100 kilométerre. Ez nem korszakalkotó, de jó eredmény, a Focus 1.6 TDCi 4,3, a Passat 1.9 PD TDI 4,4 litert fogyasztott hasonló körülmények között. Városban sem sok fogy a gázolajból.
Comfortline kivitelben megkapjuk az összes fontos biztonsági és kényelmi felszerelést, csak a kormányról vezérelhető rádió hiányzik. A felszereltség gazdag, még sebességtartó automatika és könnyűfém felni is jár.
A sok jó tulajdonsággal együtt mindenkinek akadhat egy túl nagy falat. A cikk elején említett igazság a jóról és a jobbról a Golf Plus-ra is áll, kicsit módosítva: az ugyanolyan jó kevesebb pénzért még jobb. Ott van például a SEAT Altea, amely ugyanezzel a motorral és hátsó üléssel, azonos műszaki alapokkal és szintén jó felszereltséggel 650 000 forinttal kevesebbe kerül.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1896 |
Furat x löket (mm) | 79,5×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77 (105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 250/1900 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,9 |
Végsebesség (km/h) | 183 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,9 – 7,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 – 4,8 |
Vegyes (l/100 km) | 5,4 – 5,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 146 – 151 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4206/1759/1580 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 395-1450 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1395-1572/428-605 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195/65 R15 H |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 686 000 (Comfortline) |
Konkurensek (forint) | Focus C-Max Trend 1.6 TDCi, 5 000 000 |
Mercedes-Benz B 180 CDI, 6 879 000 | |
Scénic Auth. Plus 1.5 dCi 105, 5 125 000 | |
SEAT Altea Stylance 1.9 TDI, 5 034 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Hat légzsák, blokkolás- és kipörgésgátló, ködfényszóró CD-s rádió 6 hangszóróval, motoros ablakemelő elöl-hátul, fűthető tükrök motoros állítással, távirányítós központi zár, félautomata légkondicionáló, fedélzeti számítógép, 15 colos könnyűfém keréktárcsa, tempomat |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kívülről fantáziátlan a dízel Golf Plus, de sok jót mondhatunk róla: nagy benne a hely, kényelmes, biztonságos és a dízelmotorral is elégedettek voltunk. Súlyos hibája, hogy a hasonlóan színvonalas konkurenseknél jóval többe kerül. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |