Vezettük: Toyota Hilux - Corolla Verso 2.2 D4-D

Toyota Hilux – Málhás öszvér

[bekkep]Komoly és tekintélyes múltra tekint vissza a Hilux (hájláksz) modell. Az első generáció 1964-ben jelent meg ezen a néven, a mostani a hatodik a sorban. Eladások szempontjából is rendkívül fontos a Hilux a Toyotának, ugyanis a Corolla után a legnépszerűbb modell: az elmúlt 38 év alatt több, mint 12 millió darab talált gazdára belőle.

Ránézésére egy modern, vonzó, de kellően robosztus pickupról van szó, amely szabadidő és haszonjármű funkciót egyaránt betölthet. Létezik szimplafülkés (Single Cab), duplafülkés (Double Cab) és az ún. extra cab változatban, ami a kettő között van valahol. Az Extra Cab Thaiföldről érkezik, a többit a Toyota dél-afrikai gyárában készítik.

Alapból hátsókerék-hajtású a Hilux, de van összkerekes változat is, amihez jár a felező és opcióként a hátsó diffizár is. A Hilux legnagyobb hibáját előre tudtuk. A madarak ugyanis azt csiripelték, hogy egyelőre egyke a 2,5 literes dízelmotor, amit a kocsi orrába illesztenek. Ezt a hibát a későbbiekben orvosolja a Toyota.

[bekkep]A belsőn egyértelműen látszik a Toyota minőség, amire külön fel is hívták a figyelmet a gyár képviselői. A korábbinál szorosabbak az illesztések és már nyugodtan egy személyautó utasteréhez lehet hasonlítani a Hiluxét, nem fogunk minőségbeli eltérést tapasztalni.

Pofás és praktikus a belső, egyedül a hosszú váltókar utal egy kisteherautóval való rokonságra, bár a fokozatok közötti kapcsolhatóság a legtöbb személyautóban megállná a helyét.

Ugyanez elmondható a menetkomfortról, csak a nagyobb döccenőkön válik érezhetővé, hogy hátul egy nagy darab merev vas szolgál felfüggesztésként, ami ilyenkor hajlamos nagyot ütni, esetleg kanyarban elpattogni.

A hátsó rész ennél még nagyobb izgalmakat is tartogat számunkra, főként ha kétkerék-hajtással terheletlen állapotban autózunk. Ez pedig az, hogy a könnyű hátsó rész miatt könnyen keresztbe állítható a Hilux poros úton, ami kis gyakorlással aszfalton is könnyen kivitelezhető.

2,5 D-4D vagy 2,5 D-4D – nincs választás

[bekkep]Az igazi csapatáshoz egy valamivel erősebb motor kellene, nem pedig a jelenlegi szerény értékekkel bíró turbódízel. A 2,5 literes hengerűrtartalomból könnyedén kihozhattak volna egy 150 lóerőnél is erősebb motort, ám úgy látszik, ez egyáltalán nem volt céljuk a fejlesztőknek.

Ehelyett mindössze 102 lóerőt és 260 newtonmétert csalhatunk elő a ketyegőből, ami valljuk meg, nem túl sok. Ráadásul ez a nyomaték is csak 4X4-es hajtással adott, a hátsókerekesre csak 200 newtonméter juthat maximum.

A gyorsulás ezen adatok fényében nem frenetikus, a duplafülkésnek 17,3 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a végsebesség pedig egységesen 150 km/óra. Sík terepen érzésre még nincs baj, viszont az autópályás emelkedőkön padlógáznál épphogy tartani tudtuk a 120-as tempót.


Személyautós terepjáró

[bekkep]Menet közben meglepően kulturált tulajdonságokat mutat a Hilux. Még végsebességnél is csendes az utastér, nem fütyül a szél, nem zúg a gumi és a motorzaj sem szűrődik be zavaró mértékben. Jó az egyenesfutás, és az új kormányműnek köszönhetően a kormánymozdulatokra is jól reagál a karosszéria, az oldaldőlés is elfogadható.

Terepjárásra is kiválóan alkalmas a masina, bár a menetpróbán csak egy homokos, murvás szakaszon való próbára volt lehetőség. A kisebbik váltókaron a H2, H4, N, és L4 feliratok találhatóak. A H2 a normál, kétkerék-, a H4 a négykerék-hajtásra, az L4 a felezőre, az N betű pedig az üresre utal. A H4 80, a felező 8 km/órás sebességig kapcsolható, tehát egyikhez sem szükséges teljesen megállnunk.

[bekkep]Kiváló szabadidőautó válhat a Hiluxból a későbbiekben egy erősebb motor beiktatásával, jelenleg inkább hobbicélokra vagy haszonjárműnek felel meg.

Ára egyelőre még sűrű ködbe burkolózik, de valószínűleg jóval kedvezőbb lesz a korábbinál, aminek oka, hogy az új típus két jövőbeni modellel is megosztja majd alkatrészeit, így jelentős költségek takaríthatóak meg. Az új Hilux novemberben érkezik Magyarországra.

Toyota Corolla Verso D-4D 2.2 – Nagyon megy!

[bekkep]Nincs teljesítménybeli probléma a Corolla Versoval, amely megkapta az Avensisben is szereplő 2,2 literes D-4D dízelmotort. Itt is két teljesítményszint van, de a gyengébbik csak 136 lóerős lett, míg az erősebbik az Avensis-ével megegyezően 177 lóerős. A régebbi kétliterest a gyengébbik 2,2-es hivatott felváltani.

177 lóerővel a Corolla Verso a legerősebb dízelmotoros autónak nevezte ki magát a kompakt egyterűk kategóriájában. Hirtelen benzinesből is csak a Zafira ugrik be elsőre, amely a kétliteres turbóval 200 lóerős. Mindkét dízelhez egy új hatfokozatú kézi váltó kapcsolódik.

Nyomatékban 310 illetve 400 newtonmétert ad le a motor, mindkettőnél 2000-es fordulattól. Menetdinamikában is magasra tették a lécet. A gyengébbik 10 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 195 km/óra, míg az erősebbiknél 9 és 205 a két számadat.

[bekkep]Autópályán nem okozott nehézséget egy C 220-as Mercedest lenyomni, a 177 lóerős változat meglepően könnyedén és kulturáltan futja meg a 200 km/órás sebességet. Egyszerű és jól variálható ülésrendszerével, csekély fogyasztásával és károsanyag-kibocsátásával, ötcsillagos töréstesztjével minden kritériumnak képes megfelelni, amit csak egy családi autóval szemben támaszthatunk.

Itthon már rendelhető a Corolla Verso az új dízellel, a 136 lóerős 5 620 000, míg a 177 lóerős 6,6 millió forinttól indul, utóbbi már a Sol felszereltségű változat ára.