Mennyi mindenre jó egy Golf padlólemez! Ha akarom, Audi A3-at, ha úgy tetszik, Skoda Octaviát faragunk belőle. Kifordítom, befordítom és máris kész a SEAT Altea, a Golf Plus vagy a VW Touran.
Ezzel még nem merültek ki a lehetőségek, mert a SEAT a Toledo és a Leon utódját is erre a padlólemezre fejlesztette ki. Az Altea, a Toledo és az új Leon nemcsak szemből hasonlít megtévesztően egymásra, fejlesztésük is egyszerre folyt.
Mivel a kompakt egyterű kategória igen jól szalad, az Altea jött ki először. A Leon I eladásai viszonylag jól tartották magukat, így az 1999-ben bemutatott típus leváltásával nem kellett annyira sietni. Mostanra megérkezett az utód.
Kidekázott sportosság
Vezetés közben a Leon nem abban az értelemben véve sportos, mint mondjuk egy Opel Speedster, amely őszintén felajzza az embert, és borzongva próbálgatjuk, mi az, ami még elfér. Ezt az izgalmat könnyű a kocsi lezúzásában kiteljesíteni.
Ezzel szemben az új Leonnal nem kihívás gyorsan menni, de jó. Az elődnél jóval szélesebb nyomtávú autót különösebb morfondírozás nélkül ráfordíthatjuk a kanyarokra. A más autókban is bevált, de sportosabbra hangolt futóműkonstrukció országúton elég harsány fordulókat enged.
Nem kell figyelni az egyenesfutásra, a kocsi megbolydíthatatlanul hasít előre. A kormánnyal sem szkanderezünk, finoman kimozdítható a középállásból, pontos, de nincs túlhígítva a szervorásegítéssel.
Kétliteres TDI-ként a Leon akkor is gyors, ha öt személlyel és dugig rámolt csomagtartóval kell sietni. Felépült töltőnyomással motorja elemében van. Padlógáznál kettesben és hármasban meg kell feszíteni a nyakizmokat, hogy ne járjon headbangeléssel minden váltás és az utána érkező erőkitörés.
A finoman járó kuplung és a pontosan működő váltó jó, de a fék nyomáspontján javítani kellene. Nem a lassulás gyenge, csak az autóhoz jobban illene a határozottabb adagolhatóság.
Megszaladt hátul
Elődjéhez képest sokat fejlődött az új Leon térkínálata. Már nem kezdi ki a hátra kényszerült langaléták térdét, a helyhiány a múlté. Elöl is jó a helyzet, az ülések tágas tartományban állíthatók, határozottan fogják az utasokat, a jó párnázással és az állítható deréktámasszal órák után is kényelmesek. A rugózáson kifognak a hazai úthibák, nagyon rossz úton a Leon ráz.
Majdnem minden motyónknak helyet találunk a számos rakodóhelyen és az első ülések alatti fiókokban. Az ajtókban fektetve elfér a másfél literes standard vizespalack. A méreten aluli kesztyűtartót viszont visszadobnánk a tóba, hogy cseperedjen még.
Az Altea és a Toledo kemény műanyag műszerfala nem éri el azt a színvonalat, amit elvárhatunk. A Leonban jobb az anyagminőség, hozza a kategóriában megszokott nívót.
Alapjáraton a nagyon frissen átvett tesztautó motorja csúnyán világgá kürtölte dízelségét. A kemény kihúzatásokat kivéve menet közben már kevés nesz jön a motortérből.
160-180-nál a gumihang a domináns zajforrás, a szélzajt és a motorhangot távol tartja a zajszigetelés és a hosszúra áttételezett hatodik fokozat.
Több kollégámat is zavarta, hogy a fedélzeti számítógép kijelzőjét két analóg mutató közé sikerült beilleszteni. A tesztautó felárért plusz két hangszóróval és MP3-as fájlokkal megbirkózó fejegységgel gazdagodott, főleg utóbbi hasznos.
Hosszú késlekedés után a gyár végre a Leonban is kijött a xenon fényszóróval, ami az elődből hiányzott. A tompított és az országúti fényt is gázkisüléses izzó adja, a fényárral nagyon elégedettek voltunk.
Egy új autó bemutatásakor a hab a tortán az 5 csillagos Euro NCAP törésteszt. A Leon várhatóan jól szerepel majd, miután az Altea és a Toledo is elérte az 5 csillagos eredményt. A tesztelt Leonban hátsó oldallégzsák is volt a széria hat lufi mellé.
Nem olcsó, mégsem drága
A legolcsóbb Leon ára az akciókkal életben tartott mai magyar piacon magas. Mivel az emberek 99 százaléka véletlenül sem alapmodelleket vesz, érdemes az ár/érték arányt is megnézni.
5,2 millió forintért a dízel Leon ezzel a motorerővel, futóművel, térkínálattal, biztonsággal és felszereltséggel jó ajánlatnak számít. Kár, hogy az alapfelszereltségéből hiányzik az ESP. Gyorsan megtett utakon a dízel Leon 7,3 litert fogyasztott átlagosan, ami a tempóhoz mérten kedvező.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1968 |
Furat x löket (mm) | 81×95,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 103 (140)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1750-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,3 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 151 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1768/1458 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 341 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1315-1422/463-570 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 197 000 |
Konkurensek (forint) | Alfa 147 1.9 JTD 16v M-Jet Progr., 6 310 000 |
Ford Focus Ghia 2.0 TDCi, 5 410 000 | |
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900 | |
Opel Astra Cosmo 1.9 CDTI 150, 5 399 000 | |
Peugeot 307 Supreme 2.0 HDi, 5 140 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 6 022 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, ABS, kipörgésgátló, ködfényszórók, Isofix ülésrögzítő csatlakozók hátul, 16 colos könnyűfém keréktárcsák, motoros ablakemelők elöl-hátul, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, félautomata klímaberendezés, guminyomás-ellenőrző rendszer, hat hangszórós CD-s rádió, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Formailag több önállóságot várnánk a Leontól és rugózási kényelme sem jó, máskülönben klassz autó erős motorral, sok hellyel, eltalált futóművel és megfelelő áron. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |