[bekkep]A kisautó szegmensben manapság óriási a kavarodás, szinte minden gyártó igyekszik valami különleges dolgot csempészni ebbe a kategóriába. Van, aki a luxussal, és van, aki a variálhatósággal, próbálkozik. Miközben a Peugeot megalkotta az egyik legkülönlegesebb városi autót, mely egyszerre kihívó és praktikus.
Igazi gyöngyszem
Már az autó formája is különleges, hiszen annak ellenére, hogy a többi kis egyterűhöz hasonlóan ez is kissé dobozformájúra sikerült, formája mégis nagyon tetszetős. Természetesen ezen a modellen is megtalálhatók a márkaarculatért felelős hatalmas lámpák, karakteres légbeömlők, és a csinos ütközőcsíkok.
[bekkep]Az igazi érdekesség azonban kétségtelenül a Sésame tolóajtó. E praktikus megoldást eddig csak néhány nagyobb egyterűnél alkalmazták, pedig a haszonjárműveknél már régóta bevett gyakorlat oldalra tolóajtót biggyeszteni. A Peugeot a tolóajtós megoldást egy kicsit tovább gondolta, és az 1007-eshez elektromos mozgatású szerkezetet ad, mint a 807-es giga egyterűnél.
A gombnyomásra nyíló-záródó ajtó az exhibicionisták álma, mivel egy egyszerű kilibbenés az autóból művelet is valóságos gálafellépéssé minősül. Az autó csupán megjelenésével képes bárki arcára mosolyt csalni.
A marketingen túl
[bekkep]A tolóajtó nem egyszerűen egy jópofa automata ketyere. Valódi terepén, zsúfolt városi utcákban és parkolóházakban próbáltuk, mit tud az újszerű ajtó. Egész más dimenzióba kerül a parkolás, nincs többé szűk parkolóhely, nem kell hasat behúzva, óvatos mozdulatokkal kikecmeregni az autóból, hiszen a tolóajtók egy csapásra megoldják a problémát.
A közel egy méteresre nyílás hatalmas, így az első ülésen könnyedén helyet foglalhatunk, de a hátraszállás sem nehézkes, sőt a gyerekek akár az ülés előre hajtása nélkül kúszhatnak be hátra.
Van azonban a tolóajtós rendszernek fogyatékossága is: nyitott ajtóval nem működik az ablakemelő, így minden kiszállás előtt gondosan fel kell húznunk az ablakot, mert különben: újra ajtónyitás, gyújtáskulcs be, ablak föl, ajtó be mutatvány következik. Ez a valóságban legalább másfél perces móka.
[bekkep]Az utastér mérete az autó parányi alapterületéhez képest óriási, a fejtér hatalmas, és a szélességre sem lehet panasz. A négyszemélyes kialakításnak, és a sínen huzigálható hátsó üléseknek hála a minden utasnak bőven van helye, így akár négy 180 centis ember is kényelmesen elfér. Ilyenkor azonban csak jelképes méretűvé zsugorodik a csomagtér. Szükség esetén azonban pillanatok alatt átvariálható a hátsó ülés, és akár egy köbméteres bútorszállítóvá is alakíthatjuk a kis Peugeot-t.
Mint a kaméleon
[bekkep]Rakodó rekeszekkel nagyon jól áll az 1007-es. A kesztyűtartó méretes, mindenfelé kisebb-nagyobb rekesz, fiók található és persze pohártartó is van bőven. A műszerfal elemeivel nem sokat bíbelődtek a franciák és inkább a raktárból dolgoztak. A klíma konzol régi ismerős a 206 és 307-es modellekből, a futurisztikus légbeömlő és a bajuszkapcsoló pedig a Citroën C2 és a C3-ból került ide.
A műanyag elemek kopogtatásra ridegen ellenállnak, ebben a kategóriában ez van. A műanyagok látványán kellemes tapintású kárpitokkal igyekeztek javítani. Igazán trendi megoldás a Caméléonak keresztelt cserélhető belső dekorációs rendszer, melynek lényege, hogy szerszámok nélkül, könnyed mozdulatokkal lecserélhetjük autónk belső színvilágát.
A külön megvásárolható szett segítségével az ülések szövetbetétjeit, a légbeömlők keretét és az ajtókárpit elemeit cserélhetjük, a narancssárgától a neonzöldön át egészen a rózsaszínig.
A rendszer valóban könnyedén működik, egyszerű mozdulatokkal szétkapható a műszerfal. Az ötletet elvben támogatjuk, de gyakorlati megvalósulását kétkedve várjuk. Valahogy a Peugeot is így lehet vele, mert a bevezetőkampány keretében akcióban adják az 1007-es tulajdonosoknak a Caméléo készletet.
Robotizált váltó
[bekkep]A nálunk járt csúcs felszereltségű Sporty modellt 1,6 literes benzinmotor mozgatja, amihez a Citroentől vették kölcsön a Sensodrive robotizált váltót. A Peugeot szótárban 2-tronicnak nevezett berendezés egy hagyományos váltóból, egy önműködő kuplungból és egy elektronikus kapcsoló mechanizmusból épül fel.
Gyakorlatilag az automatákhoz nagyon hasonló módon működik a váltó, csak fék és kuplungpedál van, kapcsolgatni nem kell, de lehet. Automata üzemben a fokozatok között némiképp megtorpan az autó, ami hirtelen gyorsításkor idegesítő, de finom gázelvétellel uralható a zökkenés.
[bekkep]A tökéletes hatást akkor érhetjük el, ha kézzel kapcsolunk, melyet akár F1-stílusban, a kormány mögötti fülekkel is megtehetünk. Kis gyakorlással, sokkal finomabb lehet váltani, a trükk, hogy jó ütemben kell elvenni egy a gázt, ezzel segítve az elektronika munkáját. A városi használatban ideális lenne a váltó, például dugóban araszolva a kuplung nélküli megoldásnál nincsen jobb. Sajnos mi kellemetlen tapasztalatra tettünk szert az autóval dugóban araszolva, erről részletesen a keretes részben olvashatnak!
Jól bírja a nagy tempót
[bekkep]A 109 lóerős motor nemcsak a városban mozgatja könnyedén az 1,2 tonnás kasznit, hanem akár 190 km/órás sebességgel is képes repíteni a kicsikét. Autópálya menetben azonban meglehetősen zajossá válik az autó. 130-nál már bőven jön motor és gördülési zaj, tovább gyorsítva a szélzaj is felerősödik.
Az 1007-es magas építése dacára partner a sportos stílushoz. Ha a váltó F1 érzése teljesen átszellemít, és nyakra-főre hasítjuk a kanyarokat, a futómű és a kormányzás is kellő mértékben hozzájárul az élményhez. A 16 colos peres gumiknak azonban hátrányuk is van, rossz úton bizony ráz és dobál az 1007-es.
És amúgy milyen…?
[bekkep]…szóltak át egy Astrából, amikor is az M5-ös autópálya leállósávjában nyüglődtem a működésképtelen tesztautóval. Három kilométeres araszolás után az automatizált kéziváltó ugyanis hibát írt ki, és nem volt hajlandó sebességbe kapcsolni. Rögtön hívtam a Peugeot Assistance-t és a Peugeot Hungáriát, hogy most akkor mi is van. Nem tudták, autómentőt ígértek. Amíg a mentésemre vártam, élményeimet jegyzeteltem. Röviddel lerobbanásom után egy szirénázó rendőrautó állt meg a Peugeot fenekében, arra várva, hogy menjek az útjából, mert nem tud a nagy dugóban haladni. Csak akkor került ki – de akkor szó nélkül – amikor meglátta kezemben az elakadásjelző háromszöget. Az autómentő még mindig sehol, de az autópálya felügyelet munkatársa egyszer csak kopogtat az alakon, és kérdi, segíthet-e? Nem tudott segíteni, de ezt az apró gesztust nagyra értékeltem magányomban. Mivel a kedves kolléga látta, hogy még sokáig veszteglek ott, bójákkal és figyelmeztető táblával vette körbe a kisautót. Tiszta Európa! [bekkep]Tovább maradtunk. Én és a megmakacsolt váltójú 1007-es a leállósávban, az M5-ös autópálya mozdulatlan autótömege bal oldalt. Váratlanul egy autómentő képe tűnt fel a visszapillantó tükörben. Szívem gyorsabban vert, szám nagyra nyílt. Örömöm hamar elszállt, mivel a gyanúsan jól öltözött úrról hamar kiderült, hogy az autómentő-maffia tagja. Nem hívásra jött, csak a szerencsétlen autósok baján akar segíteni – nem kevés pénzért. Kisvártatva az 1007-es megmentője is megérkezett, az első telefonos segítéskérés után 2 órával. Ez még Budapesten sem rossz, nem hogy az M5-ös 26-os kilométerénél. Az autót velem együtt Üllőre vitték, ahonnan én már saját lábon távoztam. Állítólag az autó is, mivel a szállítás után a 2-tronic váltó azonnal rendbe is jött, nem igényelt beavatkozást. A Peugeot Hungária szakemberei a következő magyarázatot adták a hibajelenségre: „Az érintett autónál az extrém működési körülmények közötti (hosszú ideig forgalmi dugóban történő araszolás 1. fokozatban) üzemelés hatására a hővédelmi rendszer aktíválódása miatt – az elektromos motorral hajtott mechanizmus nem kívánt túlmelegedésének megelőzésére és komolyabb meghibásodásának elkerülése érdekében – a tengelykapcsoló szerkezetet működtető elektronika biztonsági stratégiába kapcsolt, ami a tengelykapcsoló működtetésének átmenetileg történő letiltásaként jelentkezett. [bekkep]Amennyiben a vezérlő elektronika érzékeli a mechanizmus lehűlését, ismételten engedélyezi a tengelykapcsoló működését, így lehetővé téve a gépjármű elindulását. Mindezek tehát a szerkezet hosszú távú működőképességének megóvását szolgálják.” Hogy a monológ elején idézett kérdésre válaszoljak: … amúgy nagyon tetszett az autó. (Nagy Gergely) |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1587 |
Furat x löket (mm) | 78,5 X 82 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(110)/5750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 147/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 156 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3731/1686/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2315 |
Csomagtér (liter) | 178-1048 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1216/380 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 40 |
Gumiméret | 195/50 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 280 000 |
Konkurensek (forint) | Lancia Ypsilon 1.4 E.S.T.: 3 995 000 |
Mini Cooper 1.6 CVT: 5 480 000 | |
Citroën C2 1.6 VTR SensoDrive: 3 390 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, 4 légzsák,elektromos tolóajtók, automata klímaberendezés, 16 colos alufelnik, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kiemelkedően jó az 1007 összeszerelési minősége és futóműve is a Peugeot más modelljeihez képest. Ezt viszont meg is kell fizetni. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |